Okrog vzhodnega dela Karnijskih predalp

Turo sva lepo brez večjih naporov naredila v dveh dnevih. Tako si lahko ogledaš še številne zanimive kraje ob poti. Redko obiskani kraji, nekateri celo zelo odmaknjeni, so lepi v pogledu narave, ni pa ob poti kakih "svetovnih znamenitosti".  Večina cest je namenjena tudi avtomobilskemu prometu, ki pa skoraj nikjer ni moteč.

Osnovni podatki:

94 km, skoraj ves čas asfalt,
1900 m vzponov in spustov (min 133 m, max 800 m),
Enodnevna tura bi bila lahko le 83 km,
Midva sva prespala na jugu, torej: Tolmezzo - Muris - Tolmezzo.

Opis:

Iz Tolmezza po lokalnih cestah proti Z, pred Villo Santino poiščeš proti J kolesarsko stezo. Naprej ob Tilmentu, nato proti S in čez Degano. Naprej proti Z po lokalnih cestah, pred krajem Socchieve pa čez Tilment in gor v Preone.

Cesta v Valle di Preone je ozka, skoraj brez prometa. Sprva je vzpon zložen, srednji del pa je zelo strm (do 20%), nato se izteče na zelo lepo, široko sedlo (800 m).

Kratek spust proti J, nato proti V in takoj ustavimo na parkirišču. Slapove rečice Arzino si gremo ogledat peš (slabih 100 m sestopa po dobri, zavarovani stezi in spet toliko vzpona nazaj). Sledi dolg, zelo lep spust po Val d'Arzino. Zlasti po glavni cesti gre do San Francesca zelo hitro. Sledi bolj položen spust, večinoma visoko nad reko. Turkizno modra Arzino ima nekaj zelo lepih plaž in sotesk, a do tja je treba sestopiti peš. Tik pred Anduinsom je več galerij in tunelov (ti so osvetljeni). Nato strm spust po serpentinah in ob Arzinu naprej proti J. Na dvodnevni turi ne peljemo čez most proti Flagogni, pač pa naprej proti J. Čez 600 m lahko glavno cesto zapustimo v levo, nanjo se vrnemo spet J od Campeisa. Sledi kraterk vzpon pod grad Pinzano.

Ruševine gradu Pinzano je vredno iti pogledat (15 min do gor), nato se na križišču držimo levo in peljemo proti V. Mimo utrdb iz I. sv. vojne se spustimo na most čez Tilment in se na drugi strani spet vzpnemo v vas San Pietro. Od tam je proti severu blizu do stare romanske cerkvice Sv. Petra in do razglednega srednjeveškega gradu Ragogna

Vrnemo se po isti poti in nadaljujemo proti V. V kraju San Giacomo smo pozorni na odcep v levo, čez neizrazito sedlo se pod hribom Ragogna prevalimo v Muris. Tam sva midva prespala (Da Cidalie, tudi restavracija), k jezeru Ragogna sva nato zvečer šla peš (bolje bi bilo s kolesom).

Drugi dan nadaljujemo proti V. Tam se asfalt za nekaj km (spusta) konča, nato pripeljemo na most čez Tilment in čezenj v Sompcornino. Naprej proti S po regionalni cesti (nekaj prometa). Kmalu peljemo mimo lepega jezerca Cornino (park, tam imajo kolonijo beloglavih jastrebov - tistih s Cresa). Nato ves čas proti S, do sedla Z od gore San Simeone je nekaj vzpona, nato pa proti Tolmezzu spet ne samo spust, pač pa malo gori-doli in levo-desno. Midva sva se pretežno držala glavne ceste (odseki kolesarske steze naredijo še nekaj več vzponov). Skozi Cavazzo Carnico, nato pa čez naslednje sedlo in dol v dolino Tilmenta. Prečkamo ga še po četrtem mostu in pripeljemo v Tolmezzo.