Alpe-Adria, odsek Pontebbana

To je ena najbolj popularnih kolesarskih tur, nanjo prihajajo številni Italijani, Avstrijci in Slovenci. Kolesarjenje je lahko, saj gre skoraj izključno za spust, na izhodišče pa se nato vrnemo z vlakom. Vseeno si za turo vzemimo ves dan, da si bomo v miru ogledovali čudovito gorsko pokrajino in še katere od številnih znamenitosti ob poti.

Variante

Predlagana osnovna varianta ima začetek na mejnem prehodu Rateče, konec pa v mestu Venzone. To je 68 km, a ker v Rateče ne vozijo italijanski vlaki, je treba dodati še 9 km razdalje in 100 m vzpona na povratku, z železniške postaje Tarvisio-Boscoverde.

Drugih variant te ture je še več, a najbolj očitna je tista, pri kateri iz Rateč z avtom peljemo še naprej - v Boscoverde. Prikrajšani smo za lep začetni spust do tja, a na povratku, ko stopimo iz vlaka, nas čaka namesto vzpona v Rateče naš avto.

Omenim pa naj še dvodnevno varianto, ki sva jo naredila takole: Iz Kranja na Jesenice z vlakom, nato pretežno po kolesarski stezi v Rateče (še 30 km in 280 m vzpona), nato po osnovni varianti v Italijo, v Venzone, in naprej v San Daniele, kjer sva prespala. Naslednji dan sva kolesarila v Gorico in  nato z vlakom čez Jesenice domov.

Znamenitosti

Že samo kolesarjenje nam z doživetji zapolni dan, če pa nismo pogosto v teh krajih, pa si velja ogledati vsaj nekatere od naslednjih znamenitosti:

1. Spomenik avstrijskim branilcem v času napoleonovskih vojn. Stoji pri kraju Boscoverde in je blizu kolesarske steze.

2. Kanjon Ziljice. Tudi pri kraju Boscoverde, a po njem najbrž ne bomo šli peš (nekako 2 h). Vidimo pa ga z mostu, čez katerega gre kolesarska steza. Tam pa le za hip ustavimo!

3. Trbiž. Vsi ga poznamo po nekdanji tržnici, a lep je predvsem stari del mesta okrog cerkve.

4. Svete Višarje. Tudi za ogled tega znamenitega, razglednega romarskega kraja najbrž ne bomo prekinjali kolesarske ture - gor pelje gondolska žičnica.

5. Naborjet - trdnjava in spomenik. Za ogled bi morali že v Ukvah dol s kolesarske steze. Na trdnjavo se gre z vzhodne strani, spomenik je na zahodni.

6. Naborjet - Beneška palača. Za obisk bi se morda odločili, če bi že šli k trdnjavi.

7. Tablja. Skozi to mesto moramo tako ali tako peljati po lokalni cesti. Prijetno je posedeti na trgu na pijači ali si ogledati še cerkev (oltar).

8. Slap Cadramazzo. Od počivališča na kolesarski stezi je do njega le dobrih 5 minut hoje! Sicer pa je slapov na pritokih Bele še zelo veliko.

9. Kluže - trdnjava. Kraj ima bogato zgodovino že od antike naprej.

10. Resiutta - muzej. Blizu kolesarske steze - razlagalne table so tudi pred vhodom.

11. Mužac / Moggio Udinese. Izredno lep, zgodovinsko bogat kraj (cerkev, samostan, arheološke najdbe). A obisk zahteva vsaj 100 m dodatnega vzpona.

12. Venzone / Venčon. Srednjeveško mesto - spomenik, eno najlepših v severovzhodni Italiji. Še zlasti, če prisluhneš zgodbi o popotresni obnovi.

Logistika

V Ratečah je parkiranje zastonj, prostora je veliko. Tarvisio-Boscoverde ima veliko parkirišče, a leta 2023 je bilo že dopoldne popolnoma zasedeno.

Vlaki Venzone - Tarvisio-Boscoverde vozijo zelo pogosto, a vseeno poglejte na spletu vozni red, da ne boste "ciljali" prav zadnjega. Kolesarjev je za povratek v Boscoverde zelo veliko. Vstopnice je na avtomatu treba kupiti vnaprej.

Rateče

Opis ture

Na mejnem prehodu Rateče odpeljemo proti jugu in kar kmalu smo na kolesarski stezi. Lepa, široka, asfaltirana se spušča proti Ziljici, katero prečka blizu postaje Boscoverde. Na drugi strani se z desne priključi steza iz Avstrije in kmalu smo v Trbižu. Proti zahodu se v zmernem vzponu dvignemo na prelaz Camporosso. Nato gre samo še navzdol. Vasi v Kanalski dolini se steza izogne, šele pred Pontebbo zapeljemo na lokalno cesto, ki gre prav v središče mesta.

Iz Pontebbe nadaljujemo proti jugu. Takoj, ko zapustimo mesto, je treba z lokalne ceste skreniti strmo desno, spet gor na kolesarsko stezo. Potem težav z orientacijo ni več. Železna dolina je izredno slikovita, s steze vidimo prenekatero mogočno goro v Julijskih in Karnijskih Alpah. Vozimo po trasi nekdanje železnice, nekaj tudi skozi predore (lepo osvetljene) in čez mostove. Pri vasi Dunja se odpre izreden pogled na Montaž, malo kasneje pa lahko pretegnemo noge in gremo do slapa Cadramazzo.

Pri Klužah se dolina malo razširi, a še smo med gorami in spuščamo se proti zahodu. Malo naprej od Mužaca / Moggio je kolesarske steze konec. Tablice nas sicer usmerjajo desno - čez reko, a ne ozirajmo se nanje. Ko smo pod avtocesto, enostavno prenesimo kolo čez ograjo na nekdanjo magistralno cesto in nadaljujmo po njej. Sicer je nekaj prometa, a cesta je široka in ves čas se rahlo spušča, tako da bo tistih 10,5 km do Venzona hitro minilo. V kraju Carnia se glavni cesti izognimo z vožnjo skozi vas, prav tako v Venzone zapeljimo že na prvem uvozu.