Skupina Storžiča   >   Kriška gora in Tolsti vrh  Vzponi iz Lomske doline

Kriška gora in Tolsti vrh iz Lomske doline

Dolina Lom

Ta lepa dolina je ključ za številne pristope na gore v skupini Storžiča s severa. Od doline Tržiške Bistrice se odcepi proti vzhodu malo nad Tržičem. Nad prvo bolj strmo dolinsko stopnico je vas Lom, potem pa se dolina precej izravna. Grahovše in Slaparska vas sta le dobrih 100 m nad Lomom, nato pa ni več naselij, a dolina se vleče še daleč tja pod Storžič. Na uravnavi na 1121 m stoji Dom pod Storžičem. Poleg pohodništva je v teh krajih doma tudi turno smučanje, pri domu pa se začne tudi sankaška proga.

Slap na Lomščici

Ta 8 m visoki slap se nahaja na potoku Lomščica, tik preden se ta izlije v Tržiško Bistrico. Nanj je najlepši pogled z desnega brega, kamor pridemo po kozjih stezah mimo bližnje hiše, lahko pa do slapa pridemo tudi po levem bregu. Od glavne ceste je hoje v obeh primerih slabih 10 minut.

Lomščiški slap

Slap na Tržiški Bistrici

Rečica, ki teče skozi Tržič, seveda predstavlja mejo med našo gorsko skupino in Karavankami. Slap na njej (pri istoimenski vasi) je visok samo 6 m, a zanimiv, saj ga obdajajo lepe, raznobarvne skale. Žal je zaradi bližine industrijskega obrata narava zelo degradirana, ker pa je tik ob cesti, ga je vseeno vredno iti pogledat.

Če želimo priti pod slap, moramo pristopiti od spodaj čez travnik, tja pa lahko pridemo samo čez privatno posestvo - in še to samo takrat, ko je pes v hiši 😕

🚶 3. Grahovše - Kriška gora, 2 h 15 min, T3

Pot iz Grahovš je druga, še vedno redko uporabljena, a lepa pot na glavni greben s severne strani. Za eno stopnjo je lažja od poti iz Loma, je kar dobro označena, nekaj težav je le na začetku, zato je potrebna izurjenost v iskanju smeri. S parkirišča v Grahovšah, 800 m, gremo malo nazaj, nato pa v zaselek Hrib in naprej proti jugu. Sprva sledimo redkim, starim markacijam ob kolovozih. Nad drugo jaso (s senikom na dnu) pa je treba s kolovoza skreniti na dobro uhojeno lovsko stezo. Na začetku je označena z belimi puščicami in redkimi obledelimi rdečimi markacijami. Višje ko gremo po tej poti, lažja je orientacija. V glavnem težimo proti desni, blizu Malega turna pot doseže skalovje. Ta skalnati stolp nudi le malo razgleda, saj je zaraščen. Od njega se pot usmeri levo, naravnost navzgor. Vseskozi je strma, ponekod tudi nekoliko izpostavljena, a dobro uhojena. Pripelje nas do lovske koče, ki stoji na čudovitem, razglednem gričku. Od tam na glavni greben ni več daleč. Prečkamo travnato dolinico in nato v blagem vzponu skozi gozd, daleč proti desni. Glavni greben dosežemo le kakih 200 m vzhodno od koče.

To pot lahko uporabimo za katero od lepih krožnih kombinacij, na primer: Iz Tržiča na Kriško goro (št. 1) in po tej poti dol v Grahovše (kjer naj bi nas čakali bicikli). Ali pa: po poti iz Loma na Kriško goro in po tej poti dol v Grahovše. Ali: po tej poti na Kriško goro, naprej na Tolsti vrh (št. 8) in nato dol na Malo poljano in v dolino Loma.

Lovska koča v severnih strmalih Kriške gore

🚶 4. Grahovše - Tolsti vrh, 3 h, T4.

Tudi ta smer vzpona je redko v rabi, menda pa v dobrih razmerah melišča pod Vrati omogočajo celo nekaj smučanja. Začetek je enak, kot pri turi št. 3. Iz zaselka Hrib torej sledimo šibkim markacijam po kolovozih in mimo senožeti. Od poti proti lovski koči se odcepimo v levo nekako na višini 1040 m, tik preden ta zagrize v strmino pod Malim Turnom. Sprva gre proti vzhodu še šibka stezica, ko se svet odpre, pa se tudi ta konča. Tako dosežemo izrazito melišče, ki pada izpod škrbine Vrat. Vzpon po njem je strm in naporen, na koncu moramo najti še prehod na greben. Ko tega dosežemo, pa nadaljujemo levo na Tolsti vrh ali pa desno h koči.

🚶 5. Dom pod Storžičem - Mala poljana - Tolsti vrh, 1 h 45 min, T2.

S parkirišča pri koči, 1121 m, po gorski cesti nadaljujemo proti jugozahodu. Cesta je dobra vse do kakih 150 višinskih metrov pod Malo Poljano. Tam postane zelo strm kolovoz (2017), ki je komaj primeren tudi za gorsko kolo. Druga možnost pa je markirana pot z jase nad Domom pod Storžičem, ki gre čez gozdnata pobočja naravnost na Malo Poljano. V obeh primerih do sedla in planine rabimo nekako 45 minut.

Mala poljana

Z Male Poljane gresta naprej na Tolsti vrh dve markirani poti. Sprva gresta druga nad drugo čez zahodni del planine, nato pa začneta prečkati strma, poraščena vzhodna pobočja gore. Spodnja pot (Štajnerica) doseže južni greben dokaj nizko (povezava s potjo iz Gozda), zgornja je seveda nekoliko krajša. Potem, ko po njej na 1578 m dosežemo južni greben, se obrnemo desno in sledimo kar strmemu grebenu. Hodimo skozi ruševje in bolj odprt svet, dokler se tik pod vrhom strmina ne unese.

Slaparsko vas in Malo poljano pa je nekoč povezovala še ena lovska steza, ki je danes v zgornjem delu že povsem opuščena. Bi pa bila zelo dobrodošla za povratek, saj je ovinek mimo Doma pod Storžičem kar velik. S sedla nad Malo poljano je šla proti Z-SZ in nato v blagem spustu čez vsa severna pobočja Tolstega vrha - do Krivega plazu in nato v dolino.

Tu na južni greben pride pot z Male poljane, zadaj je Storžič