Monte del Lago, 2327 m

Monte del Lago od jezera Erdemolo

Uvod

Jugozahodna veriga skupine Lagorai se vleče nad zanimivo Val de Mocheni. Te gore so zgrajene iz rdečega porfirja, kar jim daje še nekaj dodatne privlačnosti. Saj ne da bi bile lepše, ali da bi bile njihove oblike privlačnejše, so pa drugačne. V skupini je veliko poti, tudi markiranih. Številne so bile zgrajene med prvo svetovno vojno in ob nekaterih še danes vidimo ostaline iz vojne. Vrhove v glavnem obiskujejo pohodniki, saj za resnejše plezanje stene niso dovolj visoke in strme. Pravzaprav so jugovzhodna pobočja grebenov skoraj do vrha porasla s travo, severozahodna stran pa je skalnata in bolj razbita, a stene so le sto ali dvesto metrov visoke. Območje je priljubljeno tudi pri turnih smučarjih, ki se vzpenjajo na številna sedla ali pa jih prečkajo.

Val de Mocheni (italijansko: Valle dei Fersina) je lepa dolina, znana kot enklava nemško govorečih priseljencev, ki so v izolaciji razvili prav svojevrsten dialekt. Zato imajo toponimi okrog doline, vključno z gorami, pogosto poleg kasnejših italijanskih imen čudna, težko izgovorljiva stara imena. Več o ljudeh, ki živijo v Val Mocheni, lahko izveš v najvišjem naselju. Imenovanem Palù / Palai.

Jezero Erdemolo

Čudovit pogled proti jugovzhodu, v Valsugano

Razgled z vrha

Z Monte del Lago lahko uživaš v nekaj lepih pogledih na okoliški gorski svet. Zanimivi so vrhovi skupine Lagorai, tisti bližnji na severovzhodu in tudi tisti bolj oddaljeni na vzhodu. Na zahodu lahko občuduješ visoke stolpe Brente, na jugu pa vidiš večino vrhov Pasubia in Carege in glavnih skupin gora nad Sette Communi.

Panorama – od Lago Erdemolo proti zahodu: Brenta in skupina Ortlerja

Pogled s kote 2295 m na severovzhod

Geografski oris

Ker je večina zemljevidov na spletu nekoliko netočna, bom tukaj malo natančneje opisal sosednje vrhove. Sicer pa je še najbolj natančen stari vojaški zemljevid Italije: IGM 1:25.000.

Od JZ v naše območje pride glavni greben čez vrhova Monte Gronlait, 2383 m, in Hoabonti, 2334 m. Tik pred vrhom Pizzo Alto, 2264 m, se od njega odcepi prva severna veja. Ta gre čez Pizzo Alto na Lo Stocher, 1981 m, glavni greben pa se nadaljuje proti SV. Tik pod Pizzo Alto je pomembna Forcella del Lago, 2213 m, čez katero gre pot iz Val di Cave (na JV) v dolino na S, v zatrepu katere leži kakih 200 m pod škrbino lepo jezero Erdemolo. To je torej jezero, ki je dalo škrbini in našemu vrhu ime.

S Forcelle del Lago se torej glavni greben nadaljuje proti SV. Postopno se dviguje. Prva grbina v njem je kota 2272 m, nato že kmalu pride kota 2295 m. Na njej je majhen križ, ta vrh je najpogosteje obiskan. Najvišja točka Monte del Lago pa je še malce naprej in je visoka 2327 m.

Z glavnega vrha se proti JV odcepi kratek stranski greben in čez visoko sedlo tik pod vrhom gre naprej markirana pot. Naslednji imenovani vrh v grebenu je Cima di Cave, 2296 m, nato pa greben postane širši in se spusti za več kot 100 metrov, na 2184 m. Tam je Forcella di Cave, kar ozka škrbina, s katere je mogoč naslednji sestop proti severu.

Še naprej proti SV (in V) se glavni greben spet dvigne v dvoglavi vrh z imenom Sopra Conella. JV vrh je višji, 2308 m, SZ vrh pa meri 2296 m. Markirana pot gre čez visoko sedlo med njima, na drugi strani pa se spusti na na široki Passo Forcella delle Conelle, 2198 m. Tudi od tam lahko hitro sestopiš proti S oziroma Z. Še naprej pa se v glavnem grebenu začne njegov najvišji del, prva vrhova sta Sasso Rosso, 2310 m, in Sasso Rotto, 2396 m.

Dostopi

Na Cimo del Lago lahko pridemo z več strani, najbolj prikladni dostopi so naslednji:

Palù / Palai

Visoko sedelce tik pod glavnim vrhom

Vzponi na vrh

1. Iz kraja Palù/Palai

To je krajša, zelo lepa pohodna tura, na kateri obiščemo tudi prikupno jezero Erdemolo. Lahko naredimo le enostaven vzpon na vrh, lepša pa je krožna tura. Odvisno od časa, ki ga imamo na voljo in razmer v gorah lahko naredimo krajši ali daljši krog. Če je naš glavni cilj Monte del Lago, potem je najbolje iti v nasprotni smeri urinega kazalca. Ko smo enkrat na glavnem grebenu, se kadar koli lahko odločimo za sestop z njega – na prvi, drugi, ali kateri od naslednjih škrbin. Vzpon in krožna tura sta pretežno lahka, nekaj pa je mest zahtevnosti T3. Samo za vzpon rabimo 2 h 45 min (od 1525 m na 2327 m), za najkrajšo krožno turo pa skupaj 5 h.

Opis. S parkirišča nadaljujemo po cesti, ki kmalu začne zavijati proti desni, v smeri proti JV. Hodimo nad potokom Fersina. To je nekdanje rudarsko območje in poleg oznak, ki nas v levo usmerjajo proti koči Sette Selle bomo videli tudi napise k turistično urejenim rudnikom. A mi nadaljujemo po cesti, ki se po prečkanju potoka konča. Naprej gremo po poti št. 325, čez lepe pašnike, s katerih vidimo gore glavnega grebena.

Nad pašniki se pot drži desno, vstopi v lep macesnov gozd in gre v dolgem loku proti jugu. Vseskozi je lahka in udobna (T2/T1). Po nekako 1 h 45 min smo na neizrazitem robu zahodno od jezera Erdemolo. Vidimo ga kakih 30 metrov nižje, nad obalo pa planinsko kočo. Na drugi strani se strma pobočja in vršne skale dvigujejo proti vrhu Monte del Lago.

S sedelca Z od jezera gre naš vzpon naprej proti Forcelli del Lago. Markirana pot prečka pobočja, sprva proti J, nato JV. Višje kot gremo, lepši je pogled na jezero in njegovo okolico. Potem, ko prečkamo strma severna pobočja gore Pizzo Alto, pot zavije desno navzgor in se v udobnih ključih povzpne na sedlo. Od jezera je do tja 30 min. Z druge strani tja gor prideta poti iz Val di Cava in po grebenu z desne.

Na škrbini se obrnemo levo in začnemo z vzponom po grebenu (pot št. 343). Nekaj strmih mest že zahteva dodatno previdnost. Na krajši uravnavi vidimo ostanke iz prve vojne, nato se prečenje pobočij nadaljuje. Ko pa pot pride pod koto 2295 m, se obrne strmo levo gor in po nekaj minutah smo že pri majhnem križu.

Če nadaljujemo s prečkanjem grebena, gremo lahko najprej na najvišji vrh, ali pa nadaljujemo po markirani poti. Ta po krajšem prečkanju pobočij kmalu pride na sedelce v stranskem grebenu in na drugi strani nadaljuje s prečkanjem. Mestoma se rahlo spušča in vzpenja, gre mimo Cime di Cave, nato pa se po širokem hrbtu kakih 100 m spusti na Forcello di Cave. Na tej škrbini se lahko obrnemo levo in po zmerno strmi grapi sestopimo proti S. Pot je označena in tudi v snegu ni zahtevna. Druga možnost bi bila, da nadaljujemo po poti proti SV, najprej na sedlo med vrhovoma Sopra Conelle, pa dol na Passo Forcella delle Conelle, od koder spet lahko sestopimo levo z grebena.

Forcella di Cave, levo je severozahodni vrh Sopra Conelle, desno je Cima di Cave

Sestop s škrbine Forcella di Cave nas kakih 200 m nižje pripelje na markirano pot, ki od jezera Erdemolo prečka celotna SZ pobočja. Tam se bodisi obrnemo levo in sestopimo k jezeru, ali pa, lepše, nadaljujemo desno. Pot se najprej kakih 30 m dvigne, tako doseže široko dolino pod Passo Forcella delle Conelle, nato pa nadaljuje s prečkanjem pobočij Monte Hoamondra. Vseskozi je zelo lepa in razgledna. Ko pridemo na drugo stran hriba, nam preostane samo še, da po glavni dolini sestopimo proti Z. Mimo rudnikov kmalu pridemo na cesto in se po njej vrnemo na parkirišče.

2. Iz Val di Cave

Videti je, da je tudi iz te sončne doline JV od Monte del Lago mogoče narediti lepo krožno turo. Markirani poti iz doline dosežeta sedli Forcella del Lago na JZ in Passo Forcella delle Conelle na SV. Po poti po grebenu in čez naš vrh ju lahko povežemo, obiščemo pa lahko še vrh Sopra Conella.

Kdaj na vrh?

Na Monte del Lago se je najbolje povzpeti v kopnih delih sezone. To je nekako od junija do oktobra oziroma do prvega snega. Midva sva imela konec oktobra nad 2.000 m nekaj svežega snega, a vseeno sva krožno turo lahko naredila brez cepinov in derez. Vršni vzpon s Forcelle del Lago poteka tako ali tako po sončnih južnih pobočjih.

V času turnega smučanja gredo z glavnega grebena na obe strani lepi smuki. Sam vrh Monte del Lago bi bil za smučanje zelo strm in v zimskih razmerah tudi zahteva običajno zimsko opremo.

Planinski koči

Rifugio Lago Erdemolo, 2006 m. 1 h 45 min s parkirišča nad krajem Palù / Palai.

Rifugio Sette Selle, 2014 m. 1 h 30 min s parkirišča nad krajem Palù / Palai. Koča je od Monte del Lago že kar precej odmaknjena, stoji precej proti SV.

Jesen na poti k jezeru Erdemolo