Spitz Tonezza, 1694 m

Spitz Tonezza od V-JV

Spitz Tonezza je vrh, ki obvladuje le srednji del območja nad Val d'Astico; naprej proti zahodu in severozahodu je še nekaj gora, ki so višje in so tudi zanimive, saj je z njih lep razgled, mnoge med njimi pa so bile med I. vojno tudi močno utrjene.

Ta lepi apnenčasti vrh, ki obvladuje planoto Tonezzo z istoimensko vasjo, lepo vidimo z vseh krajev onkraj Val d'Astico. Kljub ostremu videzu, je prav lahko dostopen. Na samem vrhu ni videti močnejših utrdb iz I. svetovne vojne, ob poti vzdolž zahodnega grebena pa lahko obiščemo nekaj kavern. Videti je, da so za težko artilerijo uporabili lažje dosegljive vzpetine nad planotami, pešadija pa na Spitz Tonezza tudi ni bila hujših bojev, saj je šla frontna črta nekoliko stran od vrha.

Dostopi

Spitz Tonezza in planota Tonezza sta najhitreje dosegljiva od jugovzhoda. Od Vicenze gre avtocesta do kraja Piovene-Rocchette, kjer se konča. Od tam nadaljujemo v Val d'Astico, sledimo smerokazom za Trento. Ko smo mimo Arsiera (nad njim dobro vidimo piramido na Monte Cimonu), zavijemo levo in peljemo po dobri asfaltni cesti na planoto do vasi Tonezza. Ta cesta se nadaljuje proti severu in kasneje severozahodu, prečka pobočja Spitz Tonezza in gre mimo Fort Cherle vse do Passo del Sommo, kjer se priključi na cesto, ki pride gor po Val d'Astico. To je torej lahko tudi smer dostopa z druge strani, torej iz Trenta ali iz Rovereta skozi Folgarijo.

Razgled z vrha

Z vrha imamo zelo lep razgled. Proti severu in severozahodu lahko vidimo večino višjih vrhov Vicentinskih Alp. Za njimi se bleščijo ledeniki skupine Adamello-Presanella. Proti severu in severovzhodu lahko pregledamo celotno planoto Lavarone-Asiago. Lepo vidimo številne vzpetine z velikimi trdnjavami in si predstavljamo, kako sta se vojski vsak dan zagrizeno obstreljevali. Proti jugu imamo lep pogled na planoto Tonezza in na doline, ki se spuščajo proti Padski nižini. Zahodno in jugozahodno stran pa zasedajo gore skupine Carega-Pasubio. V celotnem tem območju je šla frontna črta v smeri jugozahod-severovzhod.

Chiesetta delle Restelle

Pogled z vrha na vas Tonezza dell Cimone

Vzpon na vrh

Sam vzpon na vrh traja nekako pol ure in je razmeroma lahek. Najboljše izhodišče je na cesti, ki prečka vzhodna in severovzhodna pobočja skupine Pasubia proti Folgariji. Parkiramo pri Chiesetta del Restelle, od koder gremo po markirani poti proti vzhodu.

Sprva gremo po cesti, po kakih 500 m pa skrenemo z nje levo in sledimo stezi, ki prečka pobočja pot zahodnim grebenom. Tako pridobimo nekaj višine. Ko gremo okrog skalnatega zahodnega predvrha, se malo spustimo, nato pa steza zavije bolj odločno gor in doseže vmesno škrbino. Z nje nadaljujemo prečkanje proti vzhodu in se na vrh povzpnemo po južnih pobočjih. Strma pobočja sicer zahtevajo nekaj previdnosti, a pot je prav lahka in primerna tudi za otroke.

Kdaj na vrh?

Celotno območje je zelo zanimivo za obisk v katerem koli letnem času. Sam vzpon na Spitz Tonezza pa je najbolje opraviti v kopnih letnih časih, saj so ob obilici snega vršna pobočja lahko zahtevna.

Fort Cherle, 1435 m

Na hribih in razglednih pomolih nad planotami okrog Val d'Astico je veliko mogočnih trdnjav, ki so branile mejno črto med Avstro-Ogrsko monarhijo in Italijo. Na tem mestu omenimo samo Fort Cherle, ki čepi na razglednem robu nad zgornjo Val d'Astico in ni tako zelo daleč stran od vrha Spitz Tonezza, poglavje pa smo trdnjavi namenili tudi na strani Becco si Filadonna (oziroma Cornetta). Panoramska cesta povezuje vas Tonezza cestni prelaz Passo di Sommo nad Folgarijo.