Motivaationpuute

Viime aikoina olen menettänyt motivaatiota, kokenut sydämeni kovaksi ja päättäväisyyteni on ollut heikko...

Vastannut: Shaykh Muhammed al-Qaylish, Aleppo, Syyria

Kysymys:

Kun aloin harjoittaa Islamia, niin minulla oli vahva motivaatio tehdä hyviä tekoja, ylimääräisiä palvontatekoja ja paljon Allahin muistelua. Tunsin sydämeni olevan pehmeä. Nyt kuitenkaan en enää löydä itsestäni motivaatiota, sydämeni onnkova ja päättäväisyyteni horjuu. Vielä en kuitenkaan syyllisty avoimeen syntiin, mutta pelkään jos tästä vielä heikkenein, niin... Joten kuinka voisin vahvistaa tarmoani hyvään ja sydämeni valaistumiseen?

Vastaus:

”Te, jotka uskotte, kunnioittakaa Jumalaa ja olkaa totuutta rakastavien seurassa.” (Koraani 9:119)

Täten siis Jumalatietoisuutemme (taqwa) kanssa on välttämätöntä, että pitäydymme hurskaiden ja oikeamielisten seurassa.

Lisänä tähän meidän on hyvä muistaa lausua seuraavaa pyyntörukousta, jonka meille opettu Paras Luoduista (Allahin rauha ja siunaukset olkoon hänen yllään):

”Oi Sinä sydänten kääntäjä, pidä sydämeni uskonnossasi.” (arabiaksi: Ya muqallibul qulub, thabbit qalbii 'alaa diinik)

Jos jopa rakastettu Profeettamme on lausunut tätä rukousta, niin on erittäin tärkeää, että seuraamme hänen esimerkkiään ja pelkäämme sydäntemme kääntymistä. Allah, Mahtavin, on Ylivoimainen luomakuntaansa nähden, Hän määrää mitä tahtoo ja kenelle tahtoo. Tästä systä meidän tulee pyytää Häneltä oikeamielisyyttä ja hyvää loppua. Ja pyydämme Häneltä turvaa petosta ja harhaan joutumista vastaan, sillä hän on Kuuleva, Vastaava.

Palvonta Allahin tähden, ei valaistumisen tähden

Kun uskova tottelee Kaikkein Ylintä, tekee hän sen tottelevaisuudesta Hänen käskyjään kohtaan. Tämä tottelevaisuus poikii sydämeen valon, ja kasvun hengelliseen päättäväisyyteen/kykeneväisyyteen (himma). Kuitenkaan, vaikka tuota valoa ei tulisikaan, ei meidän tule jättää suorittamatta tekoja, sillä aina kun teemme sen hyvän, tottelemme Allahia – se on velvoitteemme.

Sitten (suoritettuamme velvoitteemme), jos löydämme tuon näkyvän hedelmän teoistamme, niin näin olkoon. Muussa tapauksessa olemme ainakin totelleet käskyä ja meidän tulee pyytää sille teolle hyväksyntää. Me olemme Allahin palvelijoita, emme sen valaistuksen ja hyvän tunteen, joka seuraa teoistamme. Hän joka palvelee Allahia sen palvonnan hedelmän vuoksi, kuten valo ja sydämen pehmeys joka niistä usein seuraa, on todellakin vain Allahille osotetun vilpittömyyden tarpeessa.

Mitä tehdä heikolle päättäväisyydelle ja kovasydämmisyydelle

Mitä tulee siihen, että pelkää tekojen hyväksymättömyyttä kovasydämisyyden vuoksi, niin silloin tulee muistella Allahia ja pyytää anteeksiantoa. On kerrottu hadithissä, että profeetta SAWS on sanonut:

”Totisesti sydämet ruostuvat kuin rauta, sen puhdistus on 'La ilaha illAlla' (Ei ole muuta Jumalaa kuin Allah) ja anteeksipyytäminen (istighfar).”

Täten siis, mikäli muslimi haluaa puhdistaa sydäntään, tulee hänen muistella Allahia kunnes sydän on jälleenpuhdas ja valaistu. Mikäli joku muistelee Allahia muttei löydä siinä valoa, on hänen koitettava hyötyä Allahin suosion tuulista.

On kerrottu hadithissä, että Allahin Lähettiläs on sanonut:

”Herrallanne on päivinänne suosiollisuuden tuulia, joten hyötykää niistä.”

Näiden suosiollisuuden tuuline joukossa on kaikki ne päivät jotka on mainittu haditheissä, joina palvonta on erityisen siunattua.

Niiden joukossa on totuudellisten ja oikeamielisten uskovien seuran etsintä.

Niiden joukossa on suorittaa rukouksia öiseen aikaan, sekä pyytää Allahilta tuolloin.

Niiden joukossa on jatkuvassa Allahin muistelussa pysyminen. Sheikh Ibn Ata 'illah on sanonut,

”Älkää jättäkö Allahin muistamista sydämen poissaolevuuden vuoksi, sillä välinpitämättömyytenne Allahin muistelusta on paljon haitallisempaa kuin sydämen välinpitämättömyys Allahin muistelun aikana. Ja voikin olla, että Hän ottaa teidät muisteusta, jossa on välinpitämättömyyttä ja tuo teidät muisteluun, jossa on tietoisuutta, ja ottaa teidät muistelusta jossa on tietoisuutta ja tuo muisteluun, jossa sydän on mukana, ja sydämen mukana olevasta muistelusta, muisteluun jossa mikään muu ei ole tiedostettua kuin se Yksi jota muistellaan, 'eikä se ole Allahille vaikeaa'. ”

Motivaation puute ja kohtuullisuudessa pitäytymisen tärkeys

Mitä tulee motivaation puutteeseen, niin se on normaalia ihmisen tempperamentille, ja se onkin syy miksi hyvät teot ja palvota tavat ovat moninaiset – ettei alemmat itsemme uuvu. Täten siis, mikäli huomaa olevansa uupunut, voi siirtyä toisenlaiseen palvontaan, ollen kuitenkin varuillaan – mikäli annetaan menestys – ottamasta liian montaa vapaa-ehtoista palvontamenoa suoritettavakseen, ettei myöhemmin motivaatio katoa ja tule ikävystyneeksi. Allah kaikkivaltias on antanut meille tiettyjä palvontamenoja, joita emme voi jättää suorittamatta. Tämän jälkeen Hän on kehoittanut meitä tekemään lisää vapaa-ehtoisia hyviä tekoja, joista meidän tulee valita niin paljon kuin kykenemme suorittamaan pitkästymättä ja joihin pysymme innokkaina.

Imam Muslim kertoo hadith kokoelmassaan, että Shaqiq kertoi:

”Olimme istumassa Abdullah ibn Masudin, suuren Profeetan seuralaisen, ovella kun Yazid ibn Mu'awiyya al-Nakhai kulki ohitsemme. Sanoimme hänelle: 'Kerro hänelle meistä'. Hän meni sisään. Hetken päästä itse Abdullah ibn Masud tuli luoksemme ja sanoi: Minulle on kerrottu teistä. Ainoa asia mikä sai minut olemaan tulematta luoksenne on haluni olla pitkästyttämättä teitä. Totisesti Allahin lähettiläs SAWS tapasi tarkasti valita hetket, jolloin antoi kehoituksia meille, peläten meidän väsyvän niihin.”

Pyydämme Allahia pitämeen päivämme rikkaina Hänen tottelevaisuudella, ja lisäämään sydäntemme halua päästä Hänen läheisyyteensä kunnes tapaamme Hänet ja Hän on meihin tyytyväinen. Amiin.

Ayman Abu Saleh

أيمن أبو صالح – معسكر دير البلح

قطاع غزة - فلسطين

Phone: +358 44 290 9535

E-Mail: absayman (at) gmail.com

Skype: absayman

Google Talk: absayman