ENSIMMÄISET MUSLIMIT

Tuon ikimuistettavan Ramadan-kuun yön jälkeen. Profeetta (SAWS) sai vastaanottaa uusia ja taas uusia ilmoituksia. Nyt hän ymmärsi miten hänen tulisi menetellä ja tiesi valmistautua siihen mitä tuleman pitää. Vain luonteeltaan todella kestävä ja rohkea mies voi Allahin avulla toimia todellisena profeettana. Näin siksi, että ihmiset usein kieltäytyvät kuuntelemasta Allahin sanomaa, jotkut jopa asettuvat sitä vastustamaan. Khadija oli ensimmäinen, joka uskoi Profeettaa (SAWS) ja omaksui totena kaiken minkä tämä välitti Allahilta. Allah pani vaimon helpottamaan Profeetan (SAWS) osaa. Khadijah vahvisti häntä, auttoi häntä levittämään sanomaansa, ja nousi puolustamaan häntä vastustajien edessä. Ilmoitusten tulo keskeytyi joksikin aikaa. Profeetta (SAWS) oli ymmällään ja allapäin, elätellen ajatusta, että Allah ehkä oli hylännyt hänet; kuvitteli tavalla tai toisella suututtaneensa Allahin niin, ettei Allah enää pitänyt häntä ilmoitustensa arvoisena. Arkkienkeli Gabriel palasi kuitenkin aikanaan tuoden mukanaan kokonaisen Koraanin suuran eli luvun:

Aloitan JUMALAN, laupiaan Armahtajan, nimeen

Kautta päivän varhaishetkien, kautta yön, joka levittää pimeyttään!Herrasi ei ole sinua hylännyt eikä ole sinuun tyytymätön; totisesti on se, mikä tulee, sinulle parempaa kuin se, mikä on mennyttä, ja totisesti on Herrasi aikanaan oleva sinulle antelias, niin että olet tyytyväinen. Eikö Hän löytänyt sinut orpona ja antanut sinulle suojaa? Hän löysi sinut eksyksistä ja ohjasi sinua; Hän tapasi sinut köyhissä oloissa ja teki sinusta varakkaan miehen. Mitä siis orpoon tulee, älä häntä sorra, mitä kerjäläiseen, älä häntä nuhtele,ja mitä Herrasi siunaukseen, kerro siitä edelleenkin.

koraani 93

Profeetta (SAWS) alkoi salaisesti välittää Allahilta saamaansa sanomaa luotettavimmalle lähipiirilleen. Mekkaa koettelivat tuolloin kovat ajat. Ruoka- varat olivat vähissä. Abu Talibille, Profeetan sedälle, joka oli isoisän kuoleman jälkeen ottanut huolehtiakseen Muhammedista (SAWS), tuotti vaikeuksia ruokkia suurta perhettään. Profeetta (SAWS) ehdotti, että hän ja hänen varakas setänsä, al 'Abbas, ottaisivat kumpikin huollettavakseen yhden Abu Talibin lapsista. Profeetta (SAWS) otti hoiviinsa 'Alin ja setä puolestaan Ja'f arin. Eräänä päivänä. Profeetan (SAWS) ollessa kaupungin ulkopuolella, arkkienkeli Gabriel ilmestyi hänelle. Arkkienkeli potkaisi kukkulan rinnettä - ja siihen puhkesi virtaava lähde. Enkeli alkoi sitten peseytyä lähteen vedessä näyttäen Muhammedille (SAWS) rukousta edeltävän, rituaalisen peseytymisen mallin. Tämän jälkeen arkkienkeli näytti hänelle rukousasennot, rukouksen eri liikeet ja opetti mitä tuli sanoa kussakin vaiheessa. Profeetta (SAWS) palasi kotiin ja opetti uudet asiat ensin Khadijalle ja myöhemmin muille seuraajilleen. Siitä lähtien muslimit ovat pitäneet tapanaan puhdistautua ennen rukousta rituaalisella peseytymisellä (wuDu'lla) ja tavanneet seurata samoja liikkeitä ja lausua samoja rukouksia, jotka Profeetta (SAWS) aikanaan omaksui. Palatkaamme ajassa vähän taaksepäin. Aluksi vain Profeetta (SAWS) ja hänen vaimonsa tunsivat nämä asiat. Sitten 'Ali sattui eräänä päivänä paikalle ja näki Profeetan (SAWS) ja Khadijan rukoilemassa. Näky askarrutti poikaa ja hän kysyi selitystä sille mitä oltiin tekemässä. Profeetta (SAWS) selitti pojalle, että he ylistivät Allahia ja osoittivat kiitollisuuttaan Hänelle. Seuraavan yön 'Ali vietti valveilla, pohdiskellen kaikkea sitä mitä Profeetta (SAWS) oli sanonut; hän ihaili ja kunnioitti serkkuaan suuresti. Lopulta hän päätyi ratkaisuun ja seuraavana päivänä hän meni Profeetan (SAWS) luokse sanoen haluavansa seurata tätä. Khadija oli siis ensimmäinen nainen, joka omaksui islamin, ne opetukset, jotka Profeetta (SAWS) toi Allahilta. Ali taas oli ensimmäinen nuorukainen. Vähän ajan kuluttua heihin liittyi Zayd ibn Haritha, entinen orja, jonka Profeetta (SAWS) oli vapauttanut ja adoptoinut. Profeetta (SAWS) otti tavakseen lähteä yhdessä 'Alin kanssa rukoilemaan Mekan ulkopuolelle. Erään kerran Abu Talib sattui kulkemaan ohi. Nähtyään jotakin erityistä olevan tekeillä, hän pysähtyi ja kysäisi mitä oikein oli meneillään. Profeetta (SAWS) kertoi sedälleen, että he olivat rukoilemassa ja seurasivat samaa uskontoa kuin Abraham. Hän kertoi myös, että hänet oli -kuten Abraham aikoinaan -määrätty ohjaamaan ihmisiä Allahin totuutta kohti. Abu Talib katsahti poikaansa 'Alia ja virkkoi:

"Muhammed ei koskaan saattaisi sinua tekemään mitään väärää. Seuraa sinä häntä. Minä tosin en voi hylätä sitä uskontoa, jota olen tottunut seuraamaan, ja jota myös isäni seurasi." Sitten hän kääntyi Profeetan (SAWS) puoleen. "Siitä huolimatta, lupaan sinulle Muhammed, että kukaan ei sinua vahingoita niin kauan kun minä olen hengissä." Sen sanottuaan Abu Talib jatkoi matkaansa.

Suunnilleen samoihin aikoihin tieto Muhammedin (SAWS) profeetan kutsumuksesta kantautui erään rehellisen, viisaan ja arvostetun mekkala is kauppiaan nimeltään Abu Bakr korviin. Hän tunsi Muhammedin (SAWS) henkilökohtaisesti ja oli varma siitä, että tämä ei koskaan voisi valehdella. Niinpä hän lähti henkilökohtaisesti ottamaan selkoa tiedon todenperäisyydestä. Profeetta (SAWS) kertoi tälle, että Allah oli todellakin lähettänyt hänet opettamaan kaikkia ihmisiä palvomaan yhtä ja ainoaa, todellista Allahia. Kuultuaan asian omin korvin Profeetalta itseltään, Abu Bakr oli varma siitä, että se oli totta - ja siinä samassa hänestä tuli uskovainen. Profeetta (SAWS) on myöhemmin todennut, että jokaikinen jota hän on kutsunut islamiin, on aluksi epäröinyt uskoako vai ei. Abu Bakr oli ainoa poikkeus: kun hänelle kerrottiin islamista, hän ei epäröinyt eikä esittänyt varauksia.

Abu Bakrin viisauden, ystävällisyyden ja rehellisyyden vuoksi, ihmiset tapasivat kääntyä tämän puoleen saadakseen neuvoja. Hänellä oli vaikutusta ja arvovaltaa. Niinpä hänen kauttaan monet ihmiset siirtyivät islamiin. Näihin kuului mm. Sa'd ibn Abi Waqqas, Aminan, Profeetan äidin setä. Hän näki eräänä yönä unta, itsensä vaeltamassa pimeässä. Vaeltaessaan unessaan edelleen, hän näki kuun ja sitä vasten 'Alin, Abu Bakrin ja Zaydin viittoilemassa häntä liittymään seuraansa. Seuraavana päivänä hän tapasi juuri Abu Bakrin, joka kertoi hänelle Profeetan uskonnosta. Sa'd tajusi heti yhteyden näkemäänsä uneen ja painui saman tien Profeetan (SAWS) luokse ja tunnustautui muslimiksi. Hänelle kirkastui se, että muslimina olo merkitsee alistumista Allahin tahtoon ja omistautumista palvelemaan vain Häntä. Muuan toinen Abu Bakrin islamiin johdattama henkilö oli ilal. Eräänä iltana Abu Bakr meni käymään qureishin mahti-miehen, Umaiyah ibn Khalafin talolla. Umaiyah ei sattunut olemaan kotona, vain Umaiyahin orja, ilal oli kotosalla. Abu Bakr kertoi hänelle islamista - ja enne-kuin Abu Bakr lähti kotiinsa, ilalista oli tullut muslimi.

Profeetan (SAWS) seuraajien joukko alkoi kasvaa. Toisinaan he kaikki lähtivät ulos kaupungista, Mekkaa ympäröiville vuorille, kuullakseen Profeetan (SAWS) lausuvan Koraania ja saadakseen häneltä oppia. Tämä kaikki tapahtui mitä salaisimmin, noina päivinä vain hyvin harvat olivat perillä islamista.

Ayman Abu Saleh

أيمن أبو صالح – معسكر دير البلح

قطاع غزة - فلسطين

Phone: +358 44 290 9535

E-Mail: absayman (at) gmail.com

Skype: absayman

Google Talk: absayman