ARKKIENKELI GARIELIN VIERAILU

Muhammed (SAWS) uskoi, että oli olemassa vain yksi ainoa Allah, auringon ja kuun, taivaan jamaan, sekä kaiken elollisen Luoja; vain ja ainoastaan tätä Allahia kaikkien ihmisten tulisi palvoa. Muhammed (SAWS) tapasi useasti jättää taakseen ruuhkaisen kaupungin hälyn ja vaeltaa Hira-vuorella olevaan luolaan. Hän halusi oleilla yksikseen, erillään maailman mietteistä ja arjen murheista, syöden ja juoden vain niukasti.

Neljäkymmentä vuotta täytettyään Muhammed (SAWS) lähti Mekasta viettääkseen luolassa Ramadania, perinteistä hiljentymisem kuukautta. Tuon Ramadan-kuukauden jälkimmäisellä puoliskolla, Allah alkoi ilmoittaa Muhammedin (SAWS) välityksellä koko ihmiskunnalle tarkoittamaansa sanomaa. Ensimmäinen ilmoitus tapahtui seuraavassa kuvatulla tavalla. Arkkienkeli Gabriel tuli Muhammedin (SAWS) luokse luolaan ja käski tätä:'Lue!' Tähän Muhammed (SAWS) vastasi: 'En osaa lukea.'

Tämän kuultuaan arkkienkeli puristi Muhammedin (SAWS) syliinsä niin rajusti, että tämä oli menehtyä. Sitten enkeli päästi hänet ja käski uudestaan: 'Lue!'' En kykene', vastasi Muhammed (SAWS),jolloin arkkienkeli rutisti tämän uudestaan syliinsä. Sama toistui vielä kolmannenkin kerran. Päästettyään Muhammedin (SAWS) syleilystään, arkkienkeli Gabriel kuitenkin alkoi itse lukea:

Lue julki Herrasi nimeen, joka on luonut,luonut ihmisen hyytyneestä verestä. Lue! Sillä Herrasi on ylevin; Hän, joka on opettanut käyttämään kynää, opettanut ihmiselle sen, mistä tämä ei ennen tiennyt.

Koraani (96:1-5)

Muhammed (SAWS) toisteli näitä j äkeitä, täsmälleen sen mukaisesti mitä arkkienkeli oli sanonut. Vasta kun oli varmistunut siitä, että Muhammed (SAWS) osasi jakeet ulkoa, arkkien keli poistui.

Yksin jäätyään Muhammed (SAWS) oli ymmällään eikä kyennyt selittämään mitä hänelle oikein oli tapahtunut. Kauhuissaan hän syöksyi ulos luolasta. Ehkäpä luola oli noiduttu? Entäpä jos itse Paholainen oli vallannut hänen mielensä? Hänet kuitenkin pysäytti ääni taivaalta: "Oi Muhammed, sinä olet Allahin lähettiläs, ja minä puolestani olen Gabriel." Hän tähyili taivaalle ja kaikkialla minne ikinä hän katsoikin, hän näki arkkienkeli Gabrielin. Ymmällään hän palasi kotiin Khadijan luokse. Kun hänen vaimonsa näki miehensä tilan, hän huolestui, varsinkin kun mies tärisi kuin kuumehorkassa. Tämä pyysi vaimoaan käärimään hänet huopiin. Vaimo teki työtä käskettyä. Jonkin ajan kuluttua mies alkoi toipua ja kykeni kertomaan mitä hänelle oli tapahtunut Hira-vuorella.

Khadijah uskoi heti kaiken mitä kerrotiin ja totesi mitä suurimmalla kunnioituksella: "Oi setäni poika, ole onnellinen ja luottavaisella mielellä. Totisesti vannon kautta Allahin, jonka käsissä on sieluni, että sinä olet oleva kansamme profeetta."Muhammed (SAWS), Allahin lähettiläs, oli huojentunut vaimonsa osoittamnasta luottamuksesta. Kaikki tapahtunut oli kuitenkin käynyt suuresti hänen voimilleen, niinpä hän vaipui pikapuoliin syvään uneen. Khadijah jätti profeetan (SAWS) nukkumaan ja painui serkkunsa, Waraqah ibn Nawfaln talolle, kysyäkseen tämän mielipidettä tapahtuneesta. Waraqah oli hyvin viisas mies, joka oli lukenut monia kirjoja ja päätynyt kristityksi tutkittuaan raamattua. Hän kertoi Khadijalle, että Allah oli valinnut Muhammedin (SAWS) toimimaan lähettiläänään. Kuten arkkienkeli Gabriel oli aikoinaan ilmestynyt Mooseksen eteen ja käskenyt tätä johtamaan kansaansa, samalla tavalla olisi Muhammedin (SAWS) osa olla kansansa profeetta. Waraqah kuitenkin varoitti, etteivät kaikki ihmiset suinkaan tulisi kuuntelemaan profeettaa, jotkut tulisivat jopa kohtelemaan kaltoin hänen seuraajiaan. Hänen tulisi kuitenkin olla kärsivällinen, sillä hänellä oli valtava sanoma välitettävänään koko maailmalle. Tuosta päivästä lähtien arkkienkeli Gabriel vieraili usein profeetan (SAWS) luona. Ne jakeet, joita hän käyntiensä yhteydessä opetti Muhammedille, olivat Allahin sanomaa ihmiselle. Myöhemmin ne kirjoitettiin ylös. Tätä kirjoituskokoelmaa kutsutaan Koraaniksi.

Ayman Abu Saleh

أيمن أبو صالح – معسكر دير البلح

قطاع غزة - فلسطين

Phone: +358 44 290 9535

E-Mail: absayman (at) gmail.com

Skype: absayman

Google Talk: absayman