JÄÄHYVÄIS PYHIINVAELLUS

Profeetasta (SAWS) oli tullut koko Arabian mahtavin johtomies. Sen jälkeen kun Ka'ban kuvapatsaat oli murskattu ja qureishilaiset olivat siirtyneet islamiin, useimmat muutkin alueen heimoista kävivät tunnustautumassa muslimeiksi. Tuota vuotta alettiin myöhemmin kutsua 'Lähetystöjen vuodeksi'. Aina kun jokin uusi heimo liittyi islamiin. Profeetta Muhammed (SAWS) lähetti näiden luokse seuralaisiaan opettamaan uutta uskontoa. Monet tulivat myös Medinaan kysyäkseen asioista Profeetalta (SAWS) itseltään. Eräs heimoista lähetti Dimam-nimisen miehen edustajakseen. Hän oli isokokoinen ja vahva. Medinaan saavuttuaan hän painui suoraa päätä moskeijaan, jossa Allahin Lähettiläs (SAWS) istui muutamien seuralaistensa kera. Siellä hän etsi käsiinsä Profeettaa (SAWS), kysyen karskilla äänellään: "Kuka teistä on Abd al-Muttalibin poika?" Kun Profeetta H(SAWS) vastasi olevansa, Dimam meni hänen luokseen, sanoen: "Aion kysyä sinulta tiukkoja kysymyksiä, joten älä ymmärrä minua väärin. Pyydän sinua vannomaan Allahin nimeen, sinun Allahisi, niiden Allahin, jotka olivat ennen sinua ja niiden Allahin, jotka tulevat sinun jälkeesi, että Hän on itse on asettanut sinut meille "Kyllä Hän on", vastasi Profeetta (SAWS) . Dimam jatkoi: "Onko Allah määrännyt sinut käskemään meitä palvelemaan Häntä; rukoilemaan viidesti päivässä; antamaan . almuja; tekemään pyhiinvaelluksen ja noudattamaan muitakin islamin lakeja?" Profeetan (SAWS) vastattua myöntävästi, että Allah todellakin oli neuvonut häntä tällä tavoin, Dimamista tuli muslimi. Lähtiessään hän virkkoi: "Sitten minä teen ne asiat, jotka meidän käsketty tehdä, ja vältän niitä asioita, joita meidän on käsketty välttää - en sen enempää enkä vähempää. Kun Dimam nousi kamelinsa selkään, Profeetta (SAWS) totesi ympärillään olleille: "Jos tämä mies on tosissaan, hän on pääsevä Paratiisiin." Kun Dimam sitten palasi kansansa luo ja alkoi puhua, nämä ensin arvelivat hänen saaneen yöllisen hulluuskohtauksen. Kun hän oli päättänyt J puheensa, joka - ainoa kuulija oli siirtynyt Kun vuotuisen pyhiinvaelluksen aika koitti, kuulutettiin kaikella kansalle, että Profeetta itse (SAWS) lähtisi Mekkaan. Muslimeita kaikkialta Arabiasta tulvi Medinaan, liittyäkseen hänen matkaansa kohti Ka'baa. Kun kaikki heimot olivat leiriytyneet kaupungin ympärille, niiden lukumäärä kohosi 30.000:een. Profeetta H(SAWS) perheineen ja seuralaisineen lähti tapaamaan heitä johtaakseen heidät pyhiinvaellukselle. Ennen lähtöä hän johti kaikki muslimit rukoukseen. Rukouksen jälkeen Profeetta (SAWS) nousi kamelinsa selkään ja suuntasi kohti Mekkaa. Häntä seurasi pyhiinvaeltajakaarti, joka ensimmäistä kertaa vuosisatoihin, yhtenä miehenä ja naisena, palveli Allahia, Yhtä ja Ainoaa jumalaa. Profeetta (SAWS) seuralaisineen oli liikuttunut nähdessään valtaisan muslimijoukon saattamassa heitä Mekkaan, ilman aseita, ketään pelkäämättä. He eivät voineet olla muistelematta pakoaan Mekasta. Tuolloin heidän lukumääränsä oli ollut vähäinen ja heidän oli ollut pakko paeta Mekasta välttääkseen Qureishin vihaa. Koko matkan ajan muslimit toistelivat Profeetan (SAWS) heille opettamaa rukousta, jonka tämä oli saanut arkkienkeli Gabrielilta. Tämä talbiyahin nimellä kulkeva rukous on siitä lähtien kuulunut oleellisena osana pyhiinvaelluksen (Hajj) rituaaleihin. Se on vastaus Aabrahamin pyhiinvaelluskutsuun, jonka hän aikoinaan esitti, saatuaan yhdessä Ismaelin kanssa Ka'ban rakennelman valmiiksi. Labbaik allahumma labbaik, labbaik laa sharika laka labbaik, in al-hamd wa al-ni'amatu laka wal-mulk, laa sharika laka.Tässä olen, oi Allah, palveluksessasi. Tässä olen, ei ole Sinulla vertaista, tässä olen. Kiitos ja ylistys, siunaukset ja valta kuuluvat Sinulle! Ei ole Sinulla vertaista!

Kymmenen päivän kuluttua, auringon jo laskiessa, marssivat pyhiinvaeltajat samaan solaan kuin Mekan valtauksen päivänä. Heidän saavuttuaan Ka'baan asettui Profeetta (SAWS) rukoilemaan sen edustalle. Sitten kaikki muslimit kiersivät sen seitsemään kertaan lausuen rukouksensa ääneen. Seremoniat jatkuivat, Aabrahamin esimerkkiä noudatten he suuntasivat Armon vuorelle 'Arafatille, jossa Profeetta (SAWS) laskeutui kamelinsa selästä. Vuorelta käsin hän johti kansan rukoukseen. Sitä seurasi puhe, allaolevalle tasangolle sijoittuneelle väelle. Tämä Profeetan (SAWS) puhe tunnetaan hänen jäähyväissaarnanaan, sillä se oli hänen viimeinen julkinen puheensa ennen kuolemaa. Puheessaan hän totesi mm: "Oi ihmiset, kuunnelkaa minua, sillä en tiedä olenko tämän vuoden jälkeen enää keskuudessanne. Kuunnelkaa siis tarkoin mitä sanon teille ja viekää sanani niille, jotka eivät voi tänään olla täällä läsnä...Muistakaa, että eräänä päivänä joudutte Allahin eteen vastaamaan teoistanne." Hän kehoitti muslimeita ottamaan ohjenuorakseen Koraanin ja hänen oman esimerkkinsä. Tätä hän luonnehti parhaaksi elämisen tavaksi. Hän käski heitä hylkäämään ne elämäntavat, joita he seurasivat ennen islamia. Kosto, arabien ikimuistoinen perinne, lopetettiin ikiajoiksi; omistusoikeutta tuli kunnioittaa. Asiat, jotka aiemmin olivat olleet kiellettyjä vuoden neljän pyhän kuukauden aikana, olivat tästä lähin kokonaan kiellettyjä. Sitten hän kehoitti: "Tietäkää, että kaikki muslimit ovat veljiä keskenään." Tämä oli aivan uusi ja outo asia niin usein aiemmin keskenään riidelleille heimoille. Lisäksi hän totesi: "Allah on antava jokaiselle hänelle määrätyn osuutensa - täsmälleen sen minkä hän ansaitsee." Joka kohdan jälkeen Profeetta (SAWS) kysäisi: "Olenko selittänyt asian kunnolla? Onko tämä teille täysin selvää?" Siihen kaikki vastasivat:"Kyllä." Nämä olivat niitä ihmisiä, joiden velvollisuutena oli välittää Profeetan sanoma ja ohjeet edelleen sekä niille, jotka eivät silloin voineet olla mukana että tuleville polville. Sitten Profeetta lausui: "Jätän jälkeeni kaksi asiaa. Jos pitäydytte niissä, olette turvassa. Nämä kaksi ovat: Koraani ja Profeettanne sanat." Lopuksi hän tiedusteli: "Enkö olekin välittänyt sanomani?" Valtaosa väestä huudahti: "Kautta Allahin, olet sen tehnyt!" Profeetta (SAWS) päätti puheensa: "Oi Allah, ole Sinä todistajani siinä!".

ALLAHIN, ARMELIAAN ARMAHTAJAN NIMEEN

Uskottomat ovat tänään menettäneet toivonsa saada teidän uskontonne tuhotuksi. Älkää pelätkää heitä vaan pelatkaa Minua. Tänään olen tehnyt teidän uskontonne täydelliseksi, saattanut armoni täydelliseksi ja valinnut islamin teidän uskonnoksenne.

Koraani 5:3

Monet muslimeista alkoivat kyynelehtiä, sillä he tajusivat Profeetan (SAWS) täyttäneen tehtävänsä, hänen loppunsa olisi lähellä. Vietettyään 'Arafatin päivän loppuosan rukouksessa ja mietiskelyssä, muslimit alkoivat palailla kohti Mekkaa, toistellen talbiyahia. Ensimmäisen paluuyönsä he viettivät Muzdalifahissa. Siellä he kokosivat kivenpalasia ja veivät ne seuraavana päivänä mukanaan Minään. Siellä he pysähtyivät mahtavan kallion järkäleen eteen, jota kivitettiin muistoksi Aabrahamin ja Saatanan kohtaamisesta sillä paikalla. Aabrahamin aikoinaan Allahilta saama käsky uhrata poikansa Ismael, oli hänen us konsa koetinkivi. Saatana yritti saada hänen väistämään tilannetta ja tuli Minään tapaamaan Aabrahamia, kun tämä oli matkalla täyttämään saamaansa käskyä. Tällöin Aabraham otti kiviä ja heitteli niitä kohti Saatanaa, ajaakseen tämän pois. Tämän Profeetan Jäähyväispyhiinvaelluksen aikana omaksuttu tapa heitellä kiviä Minassa, on muodostunut pysyväksi pyhiinvaelluksen rituaaliksi. Näin tekemällä muslimit muistuttvat itselleen, että myös heidän jokaisen tulee jatkaa Saatanan karkoittamista, aina kun tämä yrittää estää heitä tottelemasta Allahia. Kivien heittämisen jälkeen pyhiinvaeltajat uhrasivat lampaita ja kameleita. Liha jaettiin köyhille. Tällä myös palautetaan mieliin Aabrahamin uskon suuruus – hän oliollut valmis uhraamaan poikansa Ismaelin, mutta Allah lähetti lampaan tämän tilalle. Muslimit päättivät pyhiinvaelluksensa kiertämällä Ka'ban seitsemästi. Seurasi kynsien ja hiusten leikkuu sekä vaikeitten vaatteitten vaihto arkiasuihin, merkiksi paluusta arkeen. Ennen paluutaan Medinaan muslimit pysähtyivät kolmeksi päiväksi Minän laaksoon, valmistelemaan paluumatkaansa. Ennen lähtöään Mekasta Profeetta vieraili syvästi rakastamansa vaimon, Khadijan haudalla. Tämä oli ollut ensimmäinen ihminen, joka aikoinaan uskoi Profeetta Muhammedin (SAWS) Allahilta saamaan ilmoitukseen. Profeetta (SAWS) tiesi, että tämä tulisi olemaan hänen viimeinen vierailunsa siellä. Tätä todisti hänen tämän matkansa aikana saama ilmoitus, joka tunnetaan Avun suurana. Siitä hän päätteli, että kuolema ei olisi enää hänestä kaukana.

ALLAHIN, ARMELIAAN ARMAHTAJAN NIMEEN

Kun Allahin apu ja voitto tule vat ja näet ihmisten liittyvän joukoittain Allahin uskontoon, ylistä Herrasi kunniaa ja ano sillä Hän on Laupias.

Koraani 110

Ayman Abu Saleh

أيمن أبو صالح – معسكر دير البلح

قطاع غزة - فلسطين

Phone: +358 44 290 9535

E-Mail: absayman (at) gmail.com

Skype: absayman

Google Talk: absayman