Costa Esmeralda (i d'altres)

Fecha de publicación: Sep 06, 2014 7:10:42 PM

Els nostres díes per la Costa Esmeralda i voltants ja han acabat. Cinc nits i quatre díes voltant per la zona, que com totq l'illa, té molt veure i gaudir. Certament, el fet d'haver estat tants díes sense moure maletes, ens ha anat de perles per disfrutar-ho tot amb molta més tranquil·litat.

El primer dia el vam començar visitant Arzachena 'la capital' de la zona on estem allotjats. A part d'un centre molt petit amb un parell d'esglesies, una d'interesant i una plaça molt relaxant, més una roca amb forma de bolet, el Fungus, ja a les afores, no té gaire res més.

La platja en si, doncs si, molt maca, sobretot l'aigua, certament, una piscina de diferentes blaus i el fet de poder-te moure pel bosc que hi ha darrera que refresca tant o més que la mateixa aigua. Ara, l'annècdota va ser veue un paparazzi (que estava amb tota la família a la platja) apostat en una roca, camarot en mà, apuntant i disparant cap algun suposat famoset que o bé estava a l'aigua o en una espectacular casa que donava a l'aigua.

Vam tancar el dia amb una visita a Porto Cervo, tot i la quantitat de crítiques negatives que havíem tingut durant la preparació del viatge, inclosa la mateixa guia que no deixa el poble gaire bé. Però la Mireioneta volia visitar l'esglèsia que en foto tenia molt bona pinta i jo, volia veure si era cert allò dels preus tan prohibitius. Primera parada, l'esglèsia Stella Maris. Molt bonica, senzilla com les esglesia d'Eïvissa però amb uns tocs com si fos obra d'Antoni Gaudí. Només per això ja va valer la pena els minuts de carretera (estem allotjats força a prop de Porto Cervo). Després una passejada ràpida pel poble que a veure, si, hi ha uns quants edificis que rellisquen força, semblant una versió posh-sesentero de Rocadura, però hi ha d'altres que estan bé. El port com a tal no deixa de ser un port esportiu on hi ha restaurants pijos, i on segurament en alguns pagues el que no està escrit, com a molts ports esportius. Però n'hi ha d'altres on soparies, sense mirar preus per 50€ i mirant per uns 30€ sense problemes, a banda de que també hi ha llocs 'normals' de menú a 15€. En resum, que 'no es tan fiero el lobo como lo pintan', tot i que si que fa una mica de fàstic el veure stand de Rolls-Royce per aquí, no se què patrocinat per Hublot per allà... però que per una estona i veure-ho, perfecte.

L'endema va tocar excursió llarga, directes fins a Tempio Pausania, el primer poble medieval que hem explorat, un poble de muntanya amb edificis de pedra (d'aquí de pedra en van sobrats) alguns de força interesants i curiosos, com 'el purgatori', una esglesia construïda per un paio de la zona que va cometre una massacre i va obtindre la bula papal construint una esglesia al lloc dels fets. Abans de marxar fem un picnic a la font de Rinnaghju, a les afores. Aquesta font està situada en un lloc molt agradable i teòricament té beneficis diurètics (ves que l'aigua no ho tingui això de que fa pixar).

Com els nens dormen fem una altra tiradeta de cotxe per recòrrer el valle de la luna (objectiu futur: saber quans 'moon valley' hi ha a la terra), on sense baixar del cotxe gaudeixes de ben aprop de les roques erosionades pel vent, formant formes si més no curioses.

I conduint ens hi arribem a Perfugas on visitem el temple nuràgic que ens faltava, sense contar la Domus Janas, un Pozzo Sacro. La noia del centre d'informació ens hi acompanya i ens obre la porta (previ pagament de 3€), a més de fer l'explicació pertinent. Un pou sagrat és una estructura amb base amb format de pany amb una bòveda no molt alta a la part rodona. Per l'altra part hi ha unes escales que baixen cap a l'interior entre 5 i 10 metres. Al final de les escales, arribant al que seria la part fonda de la part rodona del pany, es posava aigua, venerada per la cultura nuràgica com una deïtat, fent-se sacrificis de cèrvols a les afores. Com a curiositats, tot els Pozzi Sacri es construien amb pedra calcària, inclós aquest, tot i que la pedra de la zona era una altra, la importaven per donar-li un aspecte més 'inmaculat' al temple. L'altra cosa, en contra del que és diu, no tots els pous estan orientats a ponent (de fet aquest no ho està pas), simplement (i això no m'ho crec), en els solsticis la llum de la lluna entrava perfectament pel forat de la bòveda.

Comencem a recular i ens desvíem pel llac Liscia, molt fotogènic la veritat, per a nosaltres no té la màgia del Ramsko (el nostre llac) però no queda gaire lluny, inmens, molt allargat i desde la pista per la que ens dirigim a l'últim destí del dia, una mica elevada respecte al llac, restem embadalits.

L'última parada del dia és a les oliveres milenàries de Luras, el conjunt d'arbres més vell del món i on el Patriarca, una olivera de més de 4000 anys d'edat, és l'arbre més vell d'Europa, en aquest no s'hi pot entrar pel risc de que té branques que es poden trencar pel seu propi pés, però el seu aspecte és imponent, a mi, i per una vegada em posaré poètic, em transmet 'sabiduria', ara em posaré freak, deguda als (atenció SPOILER als seguidor de Cancion de Fuego y Hielo) arcianos i el Bran em recorda al arbre de la vida. A banda d'aquest si que es pot entrar dins de les altres oliveres, on ens dediquem a buscar barrufets i a donar-li de berenar a l'Aranet. Hi estem tan bé que tornant cap a casa diem de posar-ne una a Vilallonga. Requisit, que tingui més de 400 anys.

La següent parada va ser San Pantaleo i aquí si que vam al·lucinar, San Pantaleo ens va semblar un poble preciós, d'aquells de reportatge, hi ha molts tallers d'artesania i,en gairebé tots, tenen un mínim de gust. Vam rematar la passejada a la plaça major del poble que ens va semblar preciosa (estàvem de 'subidón') on vam visitar una dura exposició sobre un incendi que va patir la zona fa 25 anys. Tot i aquest regust (que ens el traiem dinant al poble), San Pantaleo s'ha convertit en un dels 'tops' del viatge.Vam continuar conduint per una carretera amb vistes a la costa Esmeralda, parant a fer fotos fins arribar a la platja de Capriccioli, una de les famosetes. El 'glamour' d'aquesta platja ja el vam patir abans d'entrar-hi, donçs vam haver d'estar uns 10 minuts abans de poder entrar ja que el parking estava ple (no va ser gaire greu perque així l'Aranet va poder dormir una estona més).

El tercer dia ens ho prenem més amb calma. Renunciem a la Madalena per tal d'anar més tranquils, a més, amb el creuer per l'Orosei creiem que n'hi ha prou (i com a tot arreu, a Sardenya hi tornarem així que alguna cosa hem de deixar pendent). Tornem cap a la costa Esmeralda però aquest cop pel nord. Passem Baia Sardinia ja que la seva platja no ens acaba d'agradar, donem una volta en cotxe per Porto Qualto, desconegut resort, i segurament desconegut perque en aquest si que s'hi deu estar la gent pudenta de veritat, doncs aquí tot té segell de luxe i amb molt d'estil. A banda que només entrar amb el cotxe hi ha una càmera i un avís sobre que estem sent enregistrats.

Continuem amb el cotxe i al següent resort vacacional, Petrizzia, és on hi parem, al principi no tenim gaire clar si podem estar sense ser guests del resort, però els nois d'animació ens diuen que cap problema. La platja és molt maca tot i que l'aigua, sent honestos, no té el blau turquesa d'altres. Hi estem molt tranquils, ens banyem i trobem uns gomets! Una nova part del botí d'en MalaPata!

Per la tarda vam anar a l'altra part del golf d'Arzachena (a la nostra part) vam estar pujant platges cap a Palau, un altre cop semblava que totes estan com a resorts però passant una corva vam veure dos avis que baixaven com per un 'semi-barranc' i un parking a l'altre costat de la carretera. Canvi de sentit i... bingo! Baixada fàcil fins a una cala petita (erem 30 persones) amb aigua turquesa (tot i que no la millor) però on hi vam estar de conya.

El vespre/nit el vam dedicar a passejar per Cannigione, que ja que ens ha acollit 5 díes es mereixia que coneguèssim més que el carrer principal pel que passem en cotxe i el súper. Caminem fins l'espigó amb una llum preciosa que fa que tot agafi colors vermellosos i ens hi arribem al port on passegem entre botiguetes, veiem l'esglèsia (ho resaltem pel crist de fusta que hi té i que ens va semblar molt maco) i aconseguim, per fi, un gelat de Pufo per en Pauilolo. Com demà és dia assenyalat, ja ens hi fixem en un restaurant per tornar-hi a sopar.Ahir, l'últim dia sencer per la zona ens vam desplaçar fins a Santa Teresa de Gallura, un ex-poble de pescadors convertit actualment en poble per al turisme. Es nota que és el punt de l'illa que comunica amb Còrcega i d'on venen encara més turistes a passar el dia. Del centre poc a dir, correcte sense cap més al·licient que la vista de la platja de Reina Bianca a través d'una rampa molt pronunciada (tornar caminant després d'un dia de platja ha de ser molt dur) i, per destacar alguna cosa més, ja un pèl allunyada del centre històric, la torre de defensa espanyola de Longosardo, amb les vistes als penya-segats.

El millor ho deixem per la tarda, a les afores del poble hi ha Cabo Testa, el punt més septemtrional de Sardenya, un cap en forma de cap perfecte, s'hi arriba atravessant el coll, deixant aigua de mar a banda i banda de la carretera. Allà un far domina imponent una pensinsuleta on el vent i l'aigua han creat un autèntic jardí de grotesques escultures per les que és molt fàcil passejar i grimpar (en Pauilolo s'està tornant un expert).Arriscant una mica més pels camins de Cabo Testatambé s'hi pot arribar a alguna caleta, no ens hi atrevim a baixar pels nens, entre roques i onades, que peten de manera espectacular provocant l'equivalent a focs d'artifici però d'aigua. Fem un cafè a peu del far per tancar la tarda, una molt bona tarda...

... però deixem forces per la nit, la mireioneta fa anys!!! i tornem a Cannigione, ens canviem i baixem a celebrar-ho al port, al restaurant que havíem vist el dia anterior, un sopar que va de més a menys però que ens sembla correcte per tancar un dia força rodó, i una estança, a la costa Esmeralda que s'acaba, de nou amb la sensació Terminator... tornaré!.