Li donem la volta a la vall de Bianya

Fecha de publicación: Aug 29, 2016 12:31:42 PM

El primer cop que vam anar a Tavertet ho vàrem fer desde Vilallonga, hi vam anar 'per darrera' de la via que es seguiria desde Barcelona, és a dir vam passar per Olot. Un cop vam trencar per Sant Pau de Segúries vam atravessar la Vall de Bianya, i la imatge d'aquell 'jardí natural' se'm va quedar gravada a la ment, sabent que algun dia tornaríem, amb més calma, a gaudir d'aquell paisatge.

Finalment, després de més de 4 anys d'espera, vam planificar una ruta per aquest muncipi format per 11 pobles, la majoria d'ells amb menys de 50 habitants i disseminats en masies arreu. Hem pogut conèixer un dels indrets més recòndits de Catalunya tot i que transitat desde l'època romàna, ja que el creuava la via annia (d'aquí el seu nom) que enllaçava els pirineus amb la via Augusta.

Vam fer la ruta amb els 'suegrus', a l'inrevés de com l'havíem ia planificat, ja que ens vam desviar cap al poble' més allunyat de la resta del municipi, la vall del Bac, i a més a més no teníem clar per quina carretera estàvem. Ara m'he adonat que era la de tornada.

Aquests pobles fan entendre el terme parròquia per designar-los ja que en molts casos són masies amb una esglesia adosada, a la vall de Bianya són esglésies romàniques més o menys importants i millor o pitjor conservades.

A la vall del Bac n'hi ha vàries ja que és un poble molt extens i la primera que vam veure dominant un turó ens va sembla espectacular, potser la millor del dia. De fet, ens va fer ràbia no parar-nos més estona, ara bé tenim tinc clar que en la propera pujada a Vilallonga m'hi desvio per veure-la d'aprop.

Un cop passat aquest punt vam continuar sense saber on sortiríem. Natura en estat pur, vam passar unes poques masies repartides en els més de 20 quilòmetres de carretera fins a... Castellfollit de la Roca! Ens vam saltar el desviaments cap a Llocalou i Castellar de la muntanya per pensar que era una altra carretera. La curiositat de la ruta van ser veure les làpides del 'masover de la coma' i de l'amo de la coma' separats per dues corves.

A Castellfollit, després de contemplar la típica postal del poble sobre el cingle, lloc on sempre es para a tirar alguna foto, vam refer la ruta per arribar a la Canya, poble curiós administrativament pertany a dos municipis la vall de Bianya i Sant Joan les Fonts.

Just entre els dos pobles, tocant al monestir de Sant Joan (el qual qualificarem de "curiós" fins que no visitem amb calma el poble), hi ha una zona per fer picnics, í és que els hi havíem promés als nens que dinaríem així per tal què acceptessin la ruta sense queixar-se. Desde aquesta zona surten diferents excursions pels voltants, vaig fer una passejada de 10 minuts amb en Pauilolo fins a una font al costat de la riera de Bianya, una excursioneta que ens va endinsar en un paisatge era molt xulo.

Un cop tips

vam atravessar Llocalou i Sant Andreu de Socarrats per aturar-nos al cap del municipi, Hostalets de Bianya, vam fer cafè-gelat a can Danés, lloc que fa un horari bastant encarat a la fàbrica que hi ha al davant (dissabte tanca a les 16:00). Fàbrica situada a sobre d'una masia inmensa, un autèntic palau, de camí vam veure un brau preciós al costat de la carretera.

Vam continuar la ruta sense agafar els desviaments cap a Santa Margarida de Bianya ni cap a Sant Pere despuig, però sí que vam girar cap a Sant Martí del Clot (òbviament aquest no ens el podíem saltar) i per una pista vam arribar a l'església, unida literalment a una masia. És fa estrany ficar-te a casa d'algú per fer fotos. Per sort semblava que no hi eren (tot i que hi havia dos cotxes aparcats a fora).

L'útima parada va ser a Sant Salvador de Bianya, on hi ha 4 cases juntes juntament amb una església i el centre d'informació de la vall (per això potser paga la pena començar per aquí) formant un poblet molt maco,. A més a més, un monument a la cuina local li dona un toc ben diferenciador al lloc.

Una mica més de cotxe entre aquest paisatge tan verd i frondós, fins enllaçar on havíem començat va tancarla descoberta d'aquest municipi tan peculiar i maco per fer-hi excursions d'un dia. Segurmanent hi tornarem.

L A C U I N A D ' U N P A I S É S E L S E U P A I S A T G E P O S A T A L A C A S S O L A