Stanleyho park

24.5.2016

Dnešní procházka měla být hlavně v Stanleyho parku, ale měly jsme hodně času, takže jsme chodily i po Downtownu, podívaly jsme se tam do kostela a po rozloučení s Evou jsem se prošla i kolem stadionu a v Chinatownu.

GPS fungovala jen dopoledne, takže část trasy mám zaznamenanou přesně, Chinatown a další místa jsem vyznačila body, červeně je dnešek, modře je trasa předchozího dne.

Vancouverské procházky

S Evou jsme si daly sraz v devět hodin ráno, předtím jsem si ještě stihla koupit svačinu/oběd a sníst snídani, kterou mám v ceně noclehu v hostelu. Zjistila jsem, že mi někdo vzal instantní těstoviny, které jsem si včera koupila. Ponaučení - nekupovat moc jídla najednou, jen to, co hned spotřebuju. Sice jsem tímhle přišla jen o 0,5 CAD (= asi o 10 Kč), ale stejně mě to žere - to si nemůžou koupit svoje vlastní?!

Při cestě podél moře jsme si všimly různých nových věcí, které jsme včera přehlédly, třeba obrovskou sochu kosatky:

Kosatka

Docela svižným krokem dojdeme do Stanleyho parku - největšího městského parku Severní Ameriky! První záznamy o tomto poloostrově se zmiňují o dřevorubcích, kteří v šedesátých letech 19. století začali porážet původní obří cedry, dosahující výšky až 60 metrů.

Ve starých spisech najdeme i zmínku o osadě jménem Khawaykhway, kde žila malá skupina pobřežních indiánů z kmene Salishů. Ta bohužel zanikla po epidemii černých neštovic v roce 1888. V témže roce kanadský guvernér lord Stanley vůbec poprvé navštívil vzdálený Vancouver, dva roky poté, co byla dostavěna transkontinentální železnice. Byl prý tolik uchvácen krásou onoho místa, že zvedl ruce k nebesům a prohlásil, že musí sloužit navždy pro odpočinek a potěchu všech lidí bez rozdílu barvy kůže a vyznání.

Ze Seawall je krásný pohled na přístav a mrakodrapy. Dneska je zase dost zataženo, ale šedá obloha se k šedým mrakodrapům celkem hodí. Jsem zvědavá, jaké to bude, až stejný výhled uvidím s jasně modrou oblohou:

Přístav a mrakodrapy Downtownu

Díváme se na Deadman's Island (Ostrov mrtvého muže), který dříve sloužil k pohřbívání. Chtěla jsem se na něj podívat, ale nesmí se tam. Takže se jdeme podívat na totemy - docela známá věc ze Stanley parku (ovšem největší atrakcí je akvárium, ale tam jsem dneska jít nechtěla, nevím kolik času nám prohlídka zabere a tak bych na ni raději měla celý den).

Totem znamená příbuzenství, dávného předka, ochranného ducha a také jeho viditelné symbolické zobrazení - totemový kůl. Je to něco jako erb, rozhodně nesloužily jako uctívaná modla. Byly vyřezávané z červeného cedru, každá řezba má nějaký význam - orel reprezentuje vzduch, velryba moře, vlk zemi a žába přechod mezi mořem a zemí.

Místo orla jsme nahoře na totemu viděly spíše buřňáky (přemýšlely jsme, co je to Thunderbird - vypadá to jako orel, ale orel je přece anglicky Eagle. Tohle se mi bude dobře pamatovat - thunder = hrom burácení, takže thunderbird = burácející pták = buřňák).

Nutno zdůraznit, že vyřezávání totemů a jejich umísťování před rodinné obydlí je v Kanadě rozšířeno pouze mezi pobřežními indiány Britské Kolumbie a spodní části Aljašky.

První totem je věnován památce Rose Cole Yelton, která žila se svou rodinou ve Stanley parku do roku 1935. Byla zde poslední obyvatelkou.

Totem Rose Cole Yelton

Jeden z dalších totemů znázorňuje buřňáka, kosatku (killer whale = zabijácká velryba), vlka, moudrého muže, mýtického ptáka "huxwhukw", medvěda a havrana/krkavce (raven). V ceremoniích kmene Kwakwaka' wakw byly vyřezávané tyče používané při jmenování nového náčelníka kmene. Originál tohoto kůlu byl vztyčen před domem náčelníka kmene Wakas přibližně v roce 1890.

Totem náčelníka kmene Wakas (vpravo)

Totemů je tady celkem osm, zajímavé jsou všechny, ale aby toho nebylo moc, dám sem už jen tento jeden. Znázorňuje následující příběh: Jednou pět bratrů z kmene Orlů odešlo na lov bobrů pro nadcházející oslavu. Ten nejmladší ale pomohl mladým bobrům utéci a následoval je do jejich hnízda. S překvapením sledoval, jak poté co si sundali bobří kožichy, byli z nich lidé. Vzrušeně vyprávěli ostatním o zajetí a smrti jejich bobřího náčelníka. Když se nejmladší bratr vrátil domů, vyprávěl ostatním, co zažil. Při slavnosti pak zpíval a tančil tak, jak to viděl u bobrů, a šel vztyčit sloup, kterému se začalo říkat Velký bobr.

Velký bobr

Ještě zmíním, že informace jsem čerpala částečně z infotabulí přímo na místě a částečně zde:

Od totemů zamíříme k Nine O'Clock Gun, což je kanon odlitý v Anglii roku 1814, vydávající ohlušující ránu každý den večer v devět hodin, nepřetržitě už od roku 1894. Dříve takto kanon každý večer určoval dobu, kdy končil rybolov.

O kus dál je socha dívky - potápěčky (Girl in Wetsuit) a maják:

Girl in Wetsuit

Také je tady místo, odkud se centrum Vancouveru velmi často fotí:

Vancouver od Stanleyho parku

Na severním okraji poloostrova je most Lions Gate, který spojuje Stanleyho park a zároveň celý západní Vancouver se severním Vancouverem. Most byl otevřen v roce 1938, je dlouhý necelé dva kilometry a vysoký 111 m.

Lions Gate

Odtud procházíme lesem a všímáme si, co tu roste. Kromě známých druhů rostlin jako kapraď samec, svízel přítula, javory, thuje... vidíme i spoustu neznámých dřevin a bylin. Nejčastěji asi vidíme jedlovec a smrk sitka. Líbí se mi přesličky a velké pařezy:

Obří pařezy

Zaujaly nás také keře s plodem podobným malině, Eva to zkouší ochutnat, i přes moje protesty, že to může být jedovaté. Z infotabule se potom dozvíme, že se to jmenuje salmonberry a je to invazivní rychle se šířící nepůvodní druh. A je to jedlé.

Salmonberry

Ve spleti cestiček se snažím podle mapy najít nejkratší cestu k Beaver lake (Bobří jezero). Najdeme ho bez problémů, obcházíme ho a kocháme se pohledem na lekníny. Vidíme i několik ohlodaných kmenů, takže bobři tu skutečně žijí!

Beaver lake a lekníny

U jezera sedí na lavičce starší pár a pozorují malého ptáčka, který skáče po cestičce. Potom přiletí nejspíš jeho otec (matka by měla být jinak zbarvená, nenápadně hnědá), sedne si na lavičku a volá na něj, asi se o něj bojí. Je to vlhovec červenokřídlý (Red winged blackbird), jak se dozvídám z cedule vedle lavičky :-).

Mládě vlhovce

Dospělý vlhovec

Potom přicházíme k růžové zahradě, les se mi hodně líbil, ale i tady má park něco do sebe, tak třeba nebojácné veverky:

Veverka

Růže se mi také líbí, ale voní snad až příliš, raději rychle pryč, než začnu kýchat.

V růžové zahradě

Na okraji parku se podíváme k soše Stanleyho, zvedá zde ruce k nebi a pronáší svou řeč o tom, že park má navždy sloužit všem lidem: "To the use and enjoyment of people of all colours creeds ad customs for all time... I name thee Stanley Park."

Socha Stanleyho

Procházíme zase podél moře a protože máme hodně času, vezmu Evu do Gastownu, kde to už znám, protože tam jsem ubytovaná v hostelu. Je tu hodně obchodů se suvenýry, budovy jsou nižší, barevné, se zdobenými výlohami, atmosféra mi připomíná Dublin.

Jdeme se podívat na parní hodiny, které zde byly postaveny v roce 1977, aby vyřešily problém parního průduchu, který zde ústí. Každou čtvrthodinu zahrají melodii Westminster Quarters.

Parní hodiny

Potom asi půl hodiny sedíme na lavičce u moře v Crab parku a díváme se na Canada Place a Vancouver Lookout.

Výhled na Canada Place a Vancouver Lookout

A kolem třetí hodiny odpoledne vyrazíme směrem k agentuře Springboard, jejíž zástupce Dale nám bude pomáhat s nalezením práce a dalšími věcmi. Cestou se podíváme do Christ Church Cathedral.

Uvnitř katedrály - dřevěný strop

Vitráž

A ve čtyři hodiny přicházíme do agentury Springboard, kde nás přivítá Dale, dá nám mapu města a seznam otázek, s jakými se můžeme setkat na pohovorech, probere s námi naše životopisy, aby je mohl upravit, těší mě, že ten můj moc úprav nepotřebuje a povídáme si o tom, co bychom chtěly dělat. Eva má jasno - nechce dělat servírku, líbilo by se jí být třeba v půjčovně kol, ale Dale říká, že taková místa jsou teď bohužel obsazená. Já říkám, že moje představa je dělat v restauraci nebo hotelu, nejvíc bych chtěla být někde v horách. Dale říká, že je to možné, ale že by to znamenalo odjet ihned. Je překvapený, když bez váhání souhlasím. Eva se ptá, jak daleko by to znamenalo - třeba i tisíc kilometrů do Skalnatých hor, do města Banff, Canmore a ještě je tam jedno, které si nepamatuji. Jezdí tam přímý autobus - večer se vyjede z Vancouveru a ráno bychom tam byly. Obě souhlasíme, tohle zní dobře. Dale vypadá pořád nějak překvapeně a ještě dodává, že práce tam je spíše pro někoho, kdo má rád turistiku, ježdění na kole a lyžování, práce ve Vancouveru je dobrá pro ty, kteří si užívají chodit nakupovat. Hm, tak to mi jen potvrdil, že to je správná volba. Takže nám bude připravovat seznam pracovních míst (s ubytováním) ve Skalnatých horách. A bydlení ve Vancouveru zatím shánět nemáme. Prima, o starost méně. Za domácí úkol dostáváme podívat se na youtube na videa o národních parcích Banffu a Jasperu, protože se nás zaměstnavatelé na to budou ptát.

Dále dostáváme informace o tom, jaký si zařídit bankovní účet, jakého telefonního operátora zvolit a kde si zařídit Social Number. Všechno nám zakreslí do mapy. Po odchodu z agentury se s Evou tedy domlouváme na zítra - zkusíme vše zařídit hned ráno a když nám zbude čas, můžeme odpoledne vyrazit do akvária, podívat se na velryby a rejnoky.

Přemýšlím, kudy to vezmu k hostelu, abych nechodila stále stejnou cestou, zamířím na východ a podívám se na muzeum vědy a stadion.

Muzeum vědy

Potom procházím čínskou čtvrtí, líbí se mi vstupní brána mezi Chinatownem a Gastownem a těším se, že někdy navštívím také čínskou zahradu.

Brána do Chinatown

Hned po večeři jsem šla spát, byl to hodně dlouhý a náročný den. Ale opravdu super den!