Tevreden na Zeeuws avontuur

Plaatsingsdatum: Oct 07, 2012 3:6:35 PM

Vrijdag was ik rond 20:00uur in Zoutelande. Het was erg druk. Er was na de ladiesrun een feestje aan de gang in een grote tent op het pleintje bij de finish en voor mijn hotel. Van vroeg slapen was geen sprake, want het feestje ging lang door. ´s Ochtends was het regen en nog eens regen. Bij het ontbijt trof ik meerdere lopers en was het weer het grote bespreekpunt. De bussen richting Burgh Haamstede vertrokken voor mijn hotel. Ideaal dus. In de bus reden we ook een stuk langs het parcours waar nu de moutainbikers aan het zwoegen waren. Zij reden al een paar uur in de regen. In Burgh Haamstede verzamelden alle lopers zich in een groot sportcentrum. Het was ongeveer 2 uur voor de start. Het weer was wederom het gesprekspunt. Ongeveer rond half 12 werd het droog. Ik besloot gewoon een hempje aan te doen. En toen op naar de start. Er waren een aantal startvakken, maar ondanks de 2000 lopers was het geen gedrang. De hele Zeeuwse top was aanwezig. Enige uitzondering was meervoudig winnaar Sletterer. Hij mocht de marathon nu starten. Verder stonden er twee Afrikanen aan de start en nog een aantal bekende lopers uit Zuid-Holand, Noord-Brabant en Belgie. Vanwege de 10e editie was het startveld sterker dan ooit. Het weer was goed. Temperatuur rond de 15 max en een wind uit het (noord)westen.

Na de start vloog een grote groep snel weg. Ik besloot mijn eigen koers te gaan varen en behoudend te starten. Na 1km door het dorp gelopen te hebben, gingen we het bos in. Dat was te vergelijken met een cross in Norg onder zware omstandigheden. Erg blubberig en glad met veel heuveltjes. Ik kwam daar in een groepje te lopen. We liepen rond 4 min de km. Ik wilde me eerst nog laten zakken, maar besloot toch in dit groepje te blijven. Na 5km gingen we het bos uit en liepen we eerst via een stuk strand naar de bekende Oosterschelde kering. Hier hadden we de wind van opzij en soms ietsje schuin achter ons. Het liep makkelijk. Het groepje, nu nog maar 6 man sterk, bleef mooi bijeen en we bleven 4 min de km lopen. Dit was het makkelijkste deel van de marathon. Bij Neeltje Jans moesten weer even van het vlakke af. Na 15km gingen we de duinen in. Bij 18km gingen we weer het strand op. Het strand vond ik moeilijk te belopen. Het was erg mul zand en doordat het eb was, was het harde gedeelte ook ver weg. Hier viel ons groepje uiteen. Ik liep nu alleen. Ik zag voor me meerdere lopers. Ik pikte er op het strand een aantal op. Halverwege kwam ik door in een tijd van 1:24:46. Ik merkte dat ik wel wat tempo inleverde. Tot 26km liepen we over strand. Mijn tempo lag nu rond de 14km/u. Insiders zeggen dat de marathon van Zeeland pas zwaar wordt na 26km. En ik, nu ook insider, kan dat alleen maar beamen. Wat volgt is kort gezegd 14km aan duinpaden. Duintje op, duintje af, duintje op, duintje af, trapje op, trapje af, enz... Er is geen 30m vlak meer. Toch pakte ik hier weer iets terug op mijn verloren tijd op het strand. Ik bleef ook lopers inhalen. Bij 32km stond Ronnie Duinkerken geparkeerd. Hij was te snel gestart. Ik voelde me echter goed. Eigenlijk liep ik super. De grote trappen en duinen liep ik makkelijk op. Geen last van zware benen! Wel merkte ik dat tegen mijn max aanliep. Ik had geen hartslagmeter bij me, maar ik merkte rond 38km dat dit mij wat intoomde. Bij 40km haalde ik nog weer wat lopers in, maar het beste was er nu af. De laatste kilometers gingen weer over het strand. Je moest tussen palen doorlopen. Dit was passen en meten. Soms moest je zijwaarts en doordat er veel water onder stond vaak ook nog met een sprong. En dat laatste nekte me nog even in de slotkm. Bij de laatste paaltjes moest ik springen en toen schoot de kramp in mij rechterbeen. Dus even stilstaan en rekken. 3 lopers haalden me toen weer in. Ik kon bij 2 toch nog aanhaken, maar toen we de laatste trap weer opmoesten schoot de kramp er voor een 2e keer in. Het gat was geslagen, want bij de laatste duinafgang op 300m voor de finish schoot de kramp er voor een 3e keer in.. Ik finishte in 2:53:03 netto. Dus dik mijn doel gehaald (2:59). Helaas verloor ik door de kramp toch nog wel ruim een minuut en de 3e plaats in de 35+ categorie.

Mijn voorbereiding is goed geweest. De vele heuvel-,trap,- en onverharde kilometers zijn het meer dan waard geweest. Dit was misschien wel mijn beste marathon tot nu toe. En wat is dit een prachtige marathon. Zeeland heeft een prachtige natuur en die kom je in alle facetten tegen in deze marathon. Verder is deze marathon echt een Zeeuws feestje, want er stond erg veel publiek langs de hele route.

Deze marathon is echt een aanrader voor als je eens iets anders wilt dan die vlakke stadsmarathons.

Ik denk dat ik hier nog wel eens terugkom..