8 augustus

Pastor Marianus

1 Koningen 19,4-8; Johannes 6,41-51

De hulp van Gods engel

Samen zijn

Het is fijn dat we op deze zondag bij elkaar zijn gekomen in deze mooie kerk. Onze viering zijn we begonnen met een mooie lied:

‘Wij zoeken U, o God.

Wij breken brood en delen het samen.

Wij vragen U om behoud en zegen,

hopen dat Gij ons bidden hoort enz.’

Dit openingslied is heel passend bij de blijde boodschap van deze zondag.

De blijde boodschap van vandaag heeft direct te maken met ons dagelijks leven. Het gaat over de hulp van Gods engel voor een mens. Daardoor kan men het doel van zijn of haar leven bereiken. Dat hebben we in de eerste lezing zojuist gehoord.

Elia heeft alle profeten van Baal om het leven gebracht. Die gruwelijke gebeurtenis had koning Achab aan Izabel zijn vrouw verteld. Izabel was boos op Elia. Daarom was Elia bang en naar de woestijn gevlucht. Hij moest naar de Horeb, de berg van God gaan om daar God te ontmoeten.

Elia trad op in het jaar 870 tot 851 vóór Christus, onder het bewind van koning Achab en Achazja in het noordelijke koninkrijk van Israel. Op zijn reis naar de berg Horeb was hij helemaal uitgeput, zijn kracht was helemaal op. Hij heeft zijn strijd namens God bijna opgegeven. Hij wilde niet meer verder gaan.

Als mens erkende hij zijn zwakheid en beperkingen. ‘Heer, het is genoeg geweest, laat mij maar doodgaan.’ Hij ging slapen. Dan kwam de engel van de Heer op hem af.

‘Sta op Elia en eet wat”, zei de engel tot twee keer toe. De kracht van het voedsel gaf hem de nieuwe energie. Door de hulp van Gods engel kon hij zijn reis goed afmaken.

Uitdaging in ons leven.

De ervaring van Elia kunnen we soms in ons eigen leven tegenkomen. Wij allen zijn onderweg naar het doel van ons leven. Op onze eigen levensweg komen we soms veel problemen tegen:

ziekte, zich alleen voelen, te druk met het werk, het werk gaat niet zoals gepland. Je bent soms niet goed behandeld door je collega’s, soms voelt je jezelf niet geaccepteerd, ze willen je kwaliteiten niet zien, ondanks dat je al het beste in jezelf uit de kast hebt gehaald. Daardoor voelt je niet meer gelukkig met je leven. Je wilt stoppen met alles wat je bezig houdt.

Zoals Elia zeg je, Ik kan niet meer verder, Heer, ik ben helemaal uitgeput. En je beste vriend of vriendin geeft je de ondersteuning en bemoediging zodat je verder kan gaan met je leven, en het doel van je leven kan bereiken. God stuurt ons -mensen- die ons kunnen helpen. Hij doet zijn best opdat wij standvastig blijven in alle beproevingen van ons leven.

Jezus is ook een uitdaging in zijn leven tegengekomen. De mensen hadden fel tegen Hem geprotesteerd. omdat Hij zei dat Hij het brood is dat uit de hemel is gekomen. Ze wilden deze woorden totaal niet horen. Waarschijnlijk wisten ze niet wie Jezus was in de werkelijkheid. Ze kende Hem alleen maar als de zoon van Josef en Maria en als hun dorpsgenoot. Meer niet.

Maar Jezus was sterker en krachtiger dan zijn kritische tegenstaanders. Maar, Hij bleef rustig en op een creatieve manier legde Hij het hen uit wat Hij bedoelde met zijn woorden: “Niet iedereen kan tot Mij komen als zijn hemelse Vader hem of haar niet trekt.” Hier zien we duidelijk dat Jezus de hulp van zijn hemelse Vader nodig had om zijn missie ideaal in deze wereld gestalte te geven. Alles wat Hij deed en doet was en is niet uit zijn eigen wil maar uit de wil van zijn hemelse Vader.

Hij was helemaal consequent met zijn engagement om de wil van zijn Vader in zijn hele leven te realiseren.

En wij?

Is de boodschap van Jezus van tweeduizend jaar geleden nog nuttig -als de spirituele energie bron- voor de moderne mens van deze tijd, voor u en voor mij? Zijn we soms zoals Jezus en Elia die de spirituele energie van de Heer nodig hebben en die kunnen we gebruiken om het doel van ons leven te bereiken?

Wat kunnen we doen voor onze medemensen die uitgeput zijn in hun dagelijks leven? Hier denken we aan de vluchtelingen en de on-gedocumenteerde mensen die geen toekomst perspectief hebben in hun leven, drugs en alcohol verslaafden die er niet uit kunnen komen, aan dak- en thuisloze mensen, enz. Het zou goed zijn als we de positieve energie van ons geloof aan hen door kunnen geven, in de vorm van de hulp aanbieden die ze nodig hebben.

Dat is een dringende uitnodiging voor ons. Als we zo zouden kunnen doen in ons dagelijks leven, dan mogen we blij zijn in de naam van de Heer.

Nu sluit ik mijn woorden af met de inspirerende woorden van paus Franciscus die zegt:

“In de moeilijkste momenten van ons leven,

in ogenblikken van het grootste leed,

in de meest bange ogenblikken,

waakt God met ons, strijdt God met ons,

is Hij altijd dicht bij ons.

Waarom?

Omdat Hij Vader is.

Zo beginnen we het Onzevader.

Hij is een Vader

die zijn kinderen niet in de steek laat.” Amen.

(Paus Franciscus p.60).