El paées lè picen

di Angelo giugni - Paese delle Storie 2022

Questa è una storia della bassa valle, la racconto in dialetto Bosàc' perché quello di Talamona è ostico e meno conosciuto.

EL PAÉES L'È PÌCEN...

El Rasega l'era üu ca'l séra sempre fàcc i afari sò, almeno a paróli, anche parchè chili póchi ólti ca'l cüntava sü vargót i la ciapáva per na bàla e facilmènt ai l'engiüinàva.

Staòlta magari la pödeva ess anche véra, stòri de còren s'èn sèet, e s'èn vitt aa, tücc i dì en televisiù...

"Sóo miga üu che cünta sü báli, io idüdi coi me ócc la Rensa e la Rachele che li se basáva sü, ghe lóo dicc aca'l preòst en confesiù stadomaa, sensa faa nómm, oviamènt" là ripetüut a bàsa óos per la segónda òlta a tütt ol Bar el Rasega.

"Ca te ghee confesaat, de ess en vardù?" el ghera alúra domandaat ol Crosta.

"Ma come te se permètet, óo dicc nóma al preòst ca óo idüut doi femmi bióti ité en fónt a la buschina de la Turáscia, en mèz ai rovéedi entaat ca cercavi li màni".

'L Crosta là ca dìc' otro ma la fàc' 'n grignèt pensndo che a la fìi del envèren lè ca ol tèep de mani e de femmi bióti.

El Stupù, ca l'era belebée sórd, l'era capiit noma trei paroli: Rachele, buschina e prevet, la fàc' duu più duu e lè ndàc' a cüntagla ala sua femma Gina.

"Scioor preòst", l'era po cüntaat sü la Gina,la femma del Stupù, "al ghé en miscredènt ca'l va en giir a dii sü i pecaat di otri en gir par el paées".

"Addirittura Gina? Che gente vile e indiscreta" e pó con na fàcia schifada e li orégi beli rìzi l'eva cuntinuáat: "Cosa racconta questa malalingua?"

La femma del Stupù lá vardáat ricc en di öcc ol preòst e la ghe fa: "Ai cünta sü de la Rachele, la ghá l'amante, chéla vergognósa de na forésta".

Ol preòst lè restaat lì a büca vèrta, l'era giá trèi versiú diversi ch'el senteva de la stèsa stòria chèl dì, al gheva noma fàc' finta de stüpis, 'n'abel giügadù de poker.

"Madòna che nèrf sto cristiaa" la pensava la Gina 'ntàat ca la tornava a cá, "la facc gnaa na piega a sintìi nomináa la sua bèla, el pareva dacc gió dal pirèer, al pödev pòalmanc criticala, góo ca üt gùst ..."

Entaat ol prevet l'era ruáat en déla canònega. La Perpétua la pareva ensürida, la parlava ca, ma l'era en póo el sò caráter.

"Ca te ghee?"

"Negót", coma al cò solit.

...."Dee, t'engiüinereset ca chèl ca i ma confesàat ancóo..."

"A pàrché mi sóo la sòleta matuchina che vee a savii li robi per ültema..."

"Ma no, ma no, novitá freschi freschi, la Rachele, te see con chi ca la se mèsa staolta?"

"Che mèsa e mèsa? Otro che na mèsa brüt disgraziaat, al te tucherá di sü el tò füneraal,pènsa miga de giram la fritáda amó aa staòlta" la ga dicc la Perpétua entaat ca la tirava ol prüm piatt.


IL PAESE È PICCOLO ...

Rasega era uno che s'era sempre fatto gli affari suoi, almeno a parole, anche perché quelle poche volte che raccontava qualcosa, questa veniva presa per una balla (ed era facile lo fosse).

Quella volta magari poteva anche essere vera, storie di corna se ne sentono, e se ne vedono anche, tutti i giorni, in televisione...

"Non sono uno che racconta balle, le ho viste con i miei occhi laRenza e la Rachele che si baciavano, l'ho detto anche al prevosto in confessione questa mattina, senza fare nomi ovviamente", aveva ripetuto Rasega a bassa voce per la seconda volta a tutti i frequentatori del Bar.

"Cosa gli hai confessato , di essere un guardone?" gli aveva chiesto il Crosta. "Ma come ti permetti, ho solo detto al prevosto che ho visto due donne nude in fondo alla boscaglia della Turàscia, in mezzo ai rovi intanto che cercavo i lamponi".

Il Crosta non infierì ma sogghignò pensando che lamponi e donne nude son rari a fine inverno. Stupù, che era molto sordo, aveva capito solo tre parole: Rachele, boscaglia e prete, fece due più due e andò a riferire la storia che si era creato alla sua consorte Gina.

"Signor prevosto", aveva poi raccontato Gina, la moglie dello Stupù, "c'è un miscredente che va in giro per il paese a raccontare i peccati degli altri".

"Addirittura Gina? Che gente vile e indiscreta" e poi con una faccia schifata e le orecchie dritte ha continuato: "Cosa racconta questa malalingua?

"La signora dello Stupù, guardando il prevosto dritto negli occhi, gli aveva risposto: "Racconta che Rachele ha l'amante, quella vergognosa di una foresta". Il prete era rimasto a bocca aperta, erano già tre versioni diverse che ascoltava quel giorno della medesima storia, ma aveva finto stupore, abile come un pokerista.

"Madonna che sangue freddo questo cristiano" pensava la Gina intanto che tornava a casa, "non ha fatto nemmeno una piega a sentire nominare la sua bella, sembrava cader dal pero, poteva almeno darle qualche titolo, non c'è stato gusto...". Intanto il prete era rientrato in canonica.

La perpetua sembrava tutta mogia e dispiaciuta, non parlava, ma era un po' nel suo carattere.

-"Cos'hai?"

-"Niente", la sua solita risposta.

-"Non indovineresti mai quello che mi hanno confessato oggi..."

-"Aah, perché io sono la solita imbecille che viene a sapere le cose per ultima ..."

-"Ma no, ma no, novità fresche fresche, la Rachele! Sai con chi si è messa questa volta?"

-"Che messa e messa? Altro che la messa brutto disgraziato, ti toccherà celebrare il tuo funerale, non pensare di rigirarmi la frittata anche questa volta", gli diceva la perpetua intanto che mirava alla testa col primo piatto.