Malinska

Post date: Sep 1, 2012 8:29:51 PM

...egy tengerparti üdülőhely Horvátországban, a Krk-szigeten. Tavaly az Isztriáig jutottunk a családdal, idén pedig ezt a szigetet szemeltem ki, ugyanis kellemes emlékek fűződnek hozzá, többek közt 1989-ben itt voltunk először a tengernél a szüleimmel. Eredetileg a déli fekvésű Baška lett volna a cél, de aztán az indulás előtt 2 héttel elérhető ajánlatok böngészése közben egy ötlet folytán inkább ezt a települést választottam. Hiszen a legrosszabb esetben minden reggel átautózhatunk más strandokra.

Egy szlovén haverommal megállapodtunk, hogy megveszem az IBM POWER5 munkaállomását (erről később), és odafelé menet beugrunk hozzájuk. Budapestről 6 órai ébredést követően reggel bepakolva fél nyolckor sikerült elindulnunk, és már 10 óra előtt átléptük Szlovénia határát. Épp az ebédre értünk célba, amire már korábban meghívást kaptunk. Barbecue-t ettünk, közben megkínáltak a szlovén gyártmányú "100% Pure Naga" chiliszósszal is (mert a magyaroknak közelező szeretni a csípőset, ugye?). Ugyan magát a chilit ki lehetett bírni, de a fáradtsággal együtt megtette a hatását, eleredt az orrom vére. Később felmentünk kipróbálni a gépet, majd kikapcsoltuk, és bepakoltam a csomagok közé. A szíves vendéglátóinktól elbúcsúzva 14:30 körül indultunk tovább. Sajnos a hegyek között a horvát határig a sok nyaraló miatt több mint 10 km-es sor torlódott fel, amit csaknem 3 óra alatt tettünk meg. Előrelátóan még a dugó elején kiálltam tankolni, mert már a tartalékban járt az üzemanyagszint. A Corolla a nyugodt tempó miatt - legalábbis nálam - rekordnak számító, 5,9 l/100 km fogyasztást ért el. Ennek nagyrészt az utazáshoz is tökéletes, borult, hűvös idő volt az oka, ami miatt a klímát se kellett használnunk. A lenti szállásközvetítő irodát felhívtam, mert látszott, hogy későn érünk oda, de megnyugtattak, hogy 22:00-ig nyitva tartanak - végül egy órával hamarabb futottunk be. Egy robogóval elkalauzoltak a házhoz, felvittem a cuccokat, és a gyerekek lezuhanyozása után lepihentünk.

Másfél hétre szerettünk volna menni, de csak egy hetet tudtak biztosítani, így a terv az volt, hogy lent fogom elintézni a maradék 4-5 napot. Így is lett, semmi gond nem volt ezzel, végül összesen 12 napot voltunk a tengernél. Az első szállásunk fenn a dombon, a parttól 15-20 percre volt egy minimális forgalmú utcában, egy emeleti, tengerre néző apartmanban. A gyerekeknek teljesen külön szoba jutott. Mivel hozzá vannak szokva a rendszeres gyalogláshoz, az ebéd utáni alvásra is zokszó nélkül felsétáltak velünk a "hegyre". A második hely a főutcán, a központtól 100 méterre volt, a forgalom zaját leszámítva kifogástalan, tágas, hatalmas terasszal rendelkező lakosztályban.

A program mindig ugyanaz volt: 10 óráig megreggeliztünk, bekrémeztük egymást és összeszedtük a holmit, délelőtt a víznél voltunk - lehetőség szerint mindig másik strandon. Az ebédet szinte kivétel nélkül ugyanabban az étteremben ettük, majd visszamásztunk a házhoz, ahol nemritkán 17:00-ig is pihentünk. Uzsonna után megint a tengerre mentünk, sötétedésig játszottunk a parton, és egy vacsorával, végül egy újabb sétával és fürdetéssel, esti mesével zártuk a napot. Nem kellett pokrócot sem használnunk, hiszen úgyis egész idő alatt a vízben voltunk.

Malinska bemutatása

A kisváros tulajdonképpen több településből nőtt össze, a központ egy halászfaluból épült ki, a partokat 20-30 éve a használható öblökben lebetonozták és kaviccsal töltötték fel, ennek köszönhetően válogatni lehet a kisgyerekek számára tökéletes strandok között. A természetes part sziklás és gyorsan mélyül - ilyen is van odébb, a Njivice felé eső partszakaszon. A part nyugati fekvésű, szemben az Isztria keleti vonulata látható. A strandok közül az egyik idén is megkapta a Blue Flag minősítést, ennek ellenére ahol van a közelben csónakkikötő, ott bizony olajos lehet a víz. Ezért is jó, hogy lehet válogatni a helyek között. Mindenhol lehet nyugágyat bérelni, a zuhanyok a központtól délre ingyen, attól északra 1 HRK-ért használhatók. Minden strand mellett vannak ToiToi bódék. Túl sok étterem nincsen, de szinte minden helyen azonosak az árak, egy pizza például átlagosan 45 HRK (kb. 1700 Ft), egy adag fagyi 7 HRK (280 Ft).

Programok terén az üvegfenekű hajón való kirándulás, a tenger feletti ejtőernyős siklás és hasonlók mellett nem nagy a választék, de éppen a szórakozóhelyek hiánya miatt nem kell különösebb ricsajtól tartani éjszakánként. Az utazási irodák ajánlatai között velencei hajóút is szerepel. A központhoz vagy a parthoz közel parkolni kifejezetten nehéz, ha nem akarunk fizetni érte, de minden apartmannál van lehetőség beállni a házhoz.

Malinskán a kultúra nem kínál túl sok lehetőséget; a látnivalókért érdemes átlátogatni Krk városába, ami többek közt az ősi glagolita kultúra emlékeit és a Velencei Birodalom nyomait őrzi a négykapus, fallal kerített történelmi óváros falain belül. Itt állandóan nagy a tömeg, a parkolás is komoly kihívást jelent - mi szerencsések voltunk, a kikötő mellett jó helyet találtunk az egyik fizető parkolóban, mert megfelelő időpontban érkeztünk.

Élmények

A gyerekek nagyon élvezték a vizet, a lányom a nyaralás második felében egyre jobban belejött az úszásoktatáson tanultak alkalmazásába, és ügyesen lebegett a vízen. A legfőbb program mégis a vízparti gyűjtögetés és a rákok, csigák felkutatása volt. Szerencsére egy-két tarisznyarákot itt is meg tudtam fogni nekik, sőt egy ideig egy német kisgyerek műanyag vödréből kipiszkált tengeri csillaggal is ismerkedhettek. Lelkesen szedegették a tenger által megcsiszolt üvegdarabokat és a tetszetősebb kavicsokat is, amiből itthon most 3 tálcányi mennyiség várja a további rendezgetést. Mint említettem, a ház és a part közötti utat naponta többször is megtettük, ami biztosította, hogy mindenki jól tudjon aludni. ;-)

Költségek

A szállás négyfős apartmanban egy hétre kb 170000 Ft itthonról foglalva - helyben természetesen olcsóbb. Szeptember elsejétől durván, körülbelül 40%-kal csökkennek a szállások árai (négyfős apartman: 520 HRK -> 330 HRK). A leutazás Budapestről háztól házig kb 550 km, egy 7-es átlaggal és 450 Ft-os benzinnel számolva 35000 Ft. Ehhez jön még a magyar, illetve a horvát autópályadíj és a szállásnál a helyi regisztrációs adó. Az étkezésre nagyjából napi 200-300 kunát költöttünk (2 pizza, uzsonnára tejtermékek, vacsorára pékáru), a reggelire a müzlit itthonról vittük, az uzsonnára valót meg a helyi szupermarketekben szereztük be.

---

A hazautat eredetileg az esti órákra gondoltuk, de mivel a délutáni pihenőt nehezen tudtuk volna megoldani, inkább elindultunk ebéd után, és a hétköznap esti gyért forgalomban akadálytalanul, 6 óra alatt hazaértünk. A forróság miatt végig klímával mentünk, ami 6,9 l-es fogyasztást eredményezett. A gyerekek a hazaúton nagyon jól viselkedtek, délután aludtak is néhány órát. A horvát-magyar határon nem vették észre a csomagok alatt lapuló IBM szervert, ami még vicces helyzetet okozhatott volna a nyaralás végén...