Defektes túra a Pilisben

Post date: Apr 11, 2012 4:42:16 PM

Idén az első nagyobb kerékpáros túrára épp a tavasz leghidegebb hétvégéjén került sor. Reggel az Időkép szerint még -3'C volt a Pilis-tetőn, és egész napra erős szelet jósoltak. A Városmajorban találkoztunk, az ismerősök, Zoli, Bazsi és Albert mellett Tomi is jött velünk, vele én most találkoztam először. Rajtam felül csak a SubZero és egy rövid mez volt, de a többiek széldzsekiben vagy téli felsőben jöttek.

Hűvösvölgyből a Stop-Shopnál a sárga körön indultunk el, de a Fekete-fej csúcsát kihagytuk a nehezen járható, köves terep miatt. A Petneházy-rét után Nagykovácsit vettük célba, közben valahol belementem valami tövises növénybe, ami miatt a hátsón legalább három lyuk lett, és a beletört tüskéket is ki kellett piszkálni - külön erre a célra hordok magamnál egy gemkapcsot. Sajnos a "tartalék" belsőm is lyukas volt, de azon legalább már be is voltak jelölve a lyukak a ragasztáshoz, 15-20 perc múlva már kész is voltam. A Pilist a 10-es utat keresztezve Piliscsabánál értük el. Valahol az erdőben borultam egyet, minek következtében kilyukadt mindkét nadrágom a térdemnél, meg a térdem is...

Piliscsévről a K jelzés egy réten keresztül kapaszkodik fel a dombra, aztán egy rövid szakaszon az erdőben vezet a Péterfa (tulajdonképpen Szent Péter-fa) nevű nagy tölgyhöz. Ezen a részen félig megszilárdult, agyagos sár borította az utat, ennek köszönhetően bringacipelés, majd a tetőn hosszas takarítás következett. Még a láncra meg a teleszkóp mozgó részeire is jutott a sárból, érdemes tehát azonnal letakarítani a nagyját. Később is találtunk sarat, de az már szerencsére csak erdőtalaj volt, nem kapták fel a kerekek.

Klastrompusztára beérve jött a második defekt, ezúttal elöl - a korábbi adagból származó tüskék itt később szúrták át a belsőt, mert az első kerékre kevesebb súly jut. Erre is elment két folt, sőt később látszólag ok nélkül a hátsó tartalékbelsőm Presta szelepéből kitört a belső tüske, ami a leeresztéshez is kell. A levegő mindenesetre egyelőre bent maradt... Míg dolgoztam, Bazsi a közelben sétálgató erdei pintyeket próbálta közelebb csalogatni a saját madárhangjukkal, a többiek pedig a szél elől kerestek fedezéket. Kis aszfalton gurulás után a tavaly nyári "Vaskapu hardcore" túránk útvonalán, a kesztölci Kétágú-hegy oldalában tekertünk tovább, ahonnan egy rövid, köves emelkedőn jutottunk fel a gerincre. Ha ez nem lett volna elég, innen tovább kapaszkodtunk a Pilis-nyereg felé a Sasfészek érintésével, ez a szakasz tulajdonképpen végig tekerhető, ha valakinek van hozzá kitartása (S+, Z+). Közben tettünk egy kitérőt a szép kilátás kedvéért is, majd ismét meg kellett állni, mert a tartalék belsőm megadta magát, beesett a szelep, és fel kellett használni a délelőtt kilyukadt belsőt. Sajnos csak két lyukat sikerült felfedezni és megjavítani, pedig több volt a tüske.

...

Újonnan leszórt, bringával nehezen tekerhető, darabos fehér mészkő borította a zöld jelzést, ami ezen a részen széles erdészeti úton vezet. A Pilis-nyeregben egyedül maradtam, mert a többiek elindultak a Két-bükkfa-nyereg és Dobogókő felé. Azt nem tudták, hogy nekem megint lapos lett a hátsó kerekem, de gondoltam, majd csak elboldogulok valahogy. Kihasználtam a lehetőséget, hogy ehetek, és megettem a maradék két MaBakert, aztán visszasétáltam lefényképezni a hunyorokat, amik már elvirágoztak. A pumpám már nem nagyon működött, de úgy gondoltam, az országúttól már nem lesz nagy gond lejutni Pomázra, ha nincs más lehetőség. Rövid, csak gyalog járható emelkedő után a zöld kereszt jelzésen folytattam az utat, ami hamarosan sík lett. A kereket sikerült annyira felfújni, hogy lehetett vele gurulni, így normális tempóban tudtam feltekerni Dobogókőre. A végén már 1 bar körül volt csak a nyomás, de nem álltam meg a büféig.

A többiek még ott voltak, és sorbaálltak a pultnál. Kis gondolkodás után csak egy hagymás zsíroskenyeret és egy forró csokit vettem, mert a többiek így is majd megfagytak - egész nap itt volt a leghidegebb, 0'C körül, ráadásul a szél egy pillanatra sem állt el. Tomi kölcsönadta a pumpáját és inkább be is segített, nehogy megfagyjon, aztán a többiek után gurultunk. Kicsit aggódtam, hogy egyik kedvenc ösvényemen, a Zsivány-sziklák felé felütöm a hátsó kereket, de ezt szerencsésen megúsztam. A kerékbe még Pilisszentkereszt felett és a Teve-sziklánál kellett fújni, így kibírta hazáig.

A Hosszú-hegyen Tomival elkezdtük előzgetni a többieket, végül 60 km/h körüli tempót értünk el, csak úgy pattogtak a kövek a kerekeink alól. Az egyik eltalálta a lábszáramat, de nem lett nyoma, viszont egy karbonvázat sajnálnék ilyesmivel károsítani. A Teve-sziklánál is megpróbáltam egy helyben egyensúlyozni, de ennek az lett az eredménye, hogy a bringa eldőlt, én meg hassal ráestem a kormány végére... :)

Budapestre a szokott ürömi kerülőúton értünk be, az Árpád-hídon át negyed nyolcra értem haza, tehát jól kihasználtuk a napot.

Útvonal: Két-bükkfa-nyereg - Dobogókő - (K, S+) Magas-hegy - (Z) Hosszú-hegy, műút - Kevélyek alatti út - Teve-szikla - Pilisborosjenő - Üröm - Budapest

Adatok: 96,49 km, 6:17'55 nettó menetidő - átlagsebesség: 15,3 km/h, maximális sebesség: 58,6 km/h (Hosszú-hegy). GPS alapján a szintemelkedés 1859 m, az átlaghőmérséklet: 4.3 °C volt.

4 db 100g-os Ma Baker szelet, egy nagy szelet zsíroskenyér és egy forró csokoládé volt a napi adagom, emellett 2 kulacs vizet ittam.

Tech: A pumpának csak az volt a baja, hogy jelenleg évente háromszor használom, és nem volt benne kenőanyag, illetve az O-gyűrű sem tömített rendesen. Otthon találtam egy megfelelő gyűrűt, kis kotorászás után meglett a Rock Shox Judy Butter teleszkópzsír is, ezzel megkentem, és remélhetőleg most megint nem kell hozzányúlni egy ideig.

A Maxxis Aspen külsők az alacsony mintázat ellenére remekül működtek sárban, köveken és félig leeresztve is, ráadásul ha bármi mást vennék, az darabonként legalább +100g-mal lenne nehezebb. Még gondolkodom egy másik típuson, de abban szinte teljesen biztos vagyok, hogy nincs szükségem sokkal brutálisabb mintázatra, egyelőre ezzel is át tudok menni mindenen :) Az viszont tény, hogy legközelebb rendes belsőket kell vinnem... :)

A teljes album a szokott helyen, illetve itt.