September 2015

Publiseringsdato: Aug 31, 2015 8:20:10 PM

”Vi, underskriverne, som streber etter å arbeide sammen til Guds større ære og større heder for Maria, Herren Jesu Mor, stadfester og erklærer vår inderlige hensikt og faste vilje til, ved første anledning, å vie oss til å grunnlegge Maria-istenes fromme kongregasjon.”

Fourvière-løftet #1, 1816

Den 23.juli i år begynte marister over hele verden å reflektere over det opprinnelige løfte om å stifte et ordenssamfunn viet Maria. Løftet ble avlagt på denne dato av en gruppe idealistiske seminarister. Stedet de valgte var det tradisjonsrike valfartskapell på toppen av åsen på vestsiden av Lyon. Kommende juli på samme sted skal det være en stor jubileumsfeiring på 200årsdagen.

Løftets formulering bærer preg av ungdommelig glød, men også av et realistisk engasjement. Disse unge menn ville gjøre noe for å redde kirken som de elsket og som var i krise, og de så på Jesu mor som en beskytter, forbeder og forbilde for seg selv og for kirken.

Ofte reagerer menn negativt på tanken om Maria som forbilde. ”Neida, - jeg kjenner meg ikke i morsrollen.” har noen sagt. Kanskje kan vi bruke september, med fester for Marias fødsel, hennes navnedag og minne og hennes smerter, til å reflektere over de fire menn som stod henne nær. Ikke særlig pysete, noen av dem.

Marias far vet vi ikke noe om, likevel har folketradisjonen gitt ham navnet Joakim. Navnet er typisk jødisk og vi kan være sikker på at han hadde et navn! Vi får lov å tro at han var en typisk troende jøde, velkjent med Det gamle testamentet, - en som ba salmer hver dag og ville vært opptatt av å gi troen videre til sine barn.

Da Josef kom inn i Marias liv som vordende ektemann, blir han kalt til å være Guds Sønns fosterfar. Han er rettskaffen, stillferdig, men handledyktig. Denne fromme Guds tjener ble en verdig forbilde for Guds Sønn som ville vokse opp som mann blant menn. Jesus fikk sin yrkesopplæring av Josef.

Når vi ser på Jesus selv legger vi merke til hvordan profetene og evangelister skildrer en sterk personlighet som til enhver tid er i likevekt. Sterk, men ikke maktlysten; bestemt, men åpner for andres frie valg; ydmyk, men ikke underdanig; lyttende, men ikke til å manipulere. Jesus gjør de idealene han selv forkynner levende.

Tilslutt var det Johannes, som var Jesu yndling og som alene blant disiplene stod trofast under korset. Han var den første til å tro på Jesu oppstandelse, da han gikk inn i gravkammeret etter Peter. Han var den første til å gjenkjenne Jesus da han stod på stranden, etter at disiplene hadde fisket hele natten. Han fikk ansvar for Maria i Jesu

sted, og kirken har alltid sett på ham som representant for oss alle. Derved fikk vi alle Maria til mor.

Vi menn i Marias Selskap kjenner oss vel blant disse fire! Om bare vi kan utvikle noen av Joakims, Josefs, Jesu og Johannes’ egenskaper og ha deres holdning til Maria, kommer vi til å spille en ærefull rolle i Guds frelsesplan.

Rory Mulligan, sm

”Vi forplikter oss til å ta i mot all lidelse, motgang, alt ubehag, og om nødvendig tortur, fordi vi kan gjøre alt i Kristus Jesus, som styrker oss, og som vi herved lover trofasthet til (Den romerske katolske kirke, paven, de lokale biskoper) så vi kan være gode tjenere av Jesus Kristus, næret av troens ord og av den sunne lære som vi, ved hans nåde, har mottatt.”

Fourvière-løftet, #4 1816

Forbønnsforslag:

… At Den hl.Ånd må veilede og styrke vår biskop og våre prester når de samles til prestedagene på Mariaholm, 14.-17.sept.

… At Den hl.Ånd må gi alle som forbereder bispesynoden om familielivet i Roma i oktober, både innsikt og visdom.

Pavens forslag:

… at alle unge må få bedre adgang til utdannelse.

… at alle kateketer må være sanne vitner til evangeliets verdier.

Kalender:

06 – 23.søn.B Ev.Mk.7,31-37 De døve får høre, de stumme tale

08 – Jomfru Marias fødsel

12 – Marias navnedag

13 – 24.søn B Ev.Mk 8,27-35 Den bortkomne sønn

14 – Korsets opphøyelse

15 – Marias smerter

16 – Kornelius og Kyprian

20 – 25.søn.B Ev. Mk.9,30-37 Den fremste skal være alles tjener

21 – Matteus

26 – Kosmas og Damian

27 – 26.søn.B Ev Mk.9, 38-48 Stå fast i fristelse

28 – Lorenzo Ruiz 29 - Erkeenglene