Mai 2011

Publiseringsdato: Apr 26, 2011 10:26:11 PM

”Gled deg og juble, Jomfru Maria. Halleluja. For Herren er sannelig oppstanden. Halleluja.” - Slutten av påskehymnen ”Regina coeli”.

Maria møy og måneden mai hører sammen i tradisjonell katolsk fromhet, spesielt fordi i ukene etter påsken blir ”Stabat Mater” erstattet av ”Regina coeli”. Ungpiken som Gud valgte til mor er blitt oppfattet som den skjønneste av alle blant oss mennesker, selve blomsten som viser alt det rene, det gode og det vakre som Skaperen nedla i kronen på skaperverket, nemlig mennesket.

Utalllige diktere, kunstnere og komponister har latt seg inspirere av den unge jødinnen. Hennes ubetingede ’Ja’ til Guds kall, hennes smerte under Jesu lidelser og hennes grenseløse glede og lovprisning hos Elisabet og etter påsken, er blitt skildret i ord, i toner og i farger. Hennes liv og hennes lovsang er sannelig blitt til Guds ære.

Et skår i gleden er de mange uheldige, i blant usmakelige, fremstillinger av Maria, som ureflekterte troende eller kommersielle interesser har stått for. De første har ofte ukritisk tolerert kitsch og statuer og bilder av dårlig kvalitet, fordi disse var ment å representere Guds mor. De andre har sett sitt snitt å utnytte denne toleransen og påberopte seg å stå for den naive, men ekte folkefromhet. Kort tenkt, og kortsluttet, kan vi si.

Men slikt behøver ikke hemme vår glede: glede over påsken og våren; glede fordi Marias smerter, som vitne til Jesu lidelse og død, går over i jublende Halleluja! Vi gleder oss over minner om barnetog med blomster til ære for Maria da vi vokste opp og over ulike feiringer i menighetene i dag. Marias glede etter påsken er også vår glede, siden både hun og vi er elsket av Gud og ledes til Gud av Den Oppstandne.

I slutten av mai feirer vi ’Marias gjesting hos Elisabet’, en fest som oppsummerer hele bibelen. Maria er allerede svanger med Han som skal oppfylle løftene i Det Gamle Testamentet, mens Elisabet bærer den som skal rydde veien for Ham. Johannes som foster hopper av glede over Frelserens nærvær, og Elisabet er den første som anerkjenner Marias barn som Herren.

Marias lovsang ’Magnificat’ uttrykker Guds barns glede på det sterkeste. Alle er vi kalt til å ta del i hennes glede og i hennes kall. Herren vil gjøre store ting også i våre liv, han vil velte denne verdens ’store’ og oppreise de ’små’. Maria hos Elisabet kan være et ikon for vårt indre øye hele mai måned.

---------------------------------------------------------------------------------------

”(Maria) .. lærte Jesus å kjenne langsomt og gradvis gjennom de alminnelige år av hans skjulte liv. La henne være deres veileder, for å bli kjent med ham!” - Pave Benedikt XVI, 26. sept 2006

FESTER og søndager:

1. 2.søn i psk. Jo.20, 19-31

Jesus hos disip. uten Tomas

Hl Josef, arb. feires ikke iår

3. Filip og Jakob, apostler

8. 3.søn i psk. Lk.24,13-35

Disiplene på vei til Emmaus

13 Vår Frue av Fatima.

15 4.søn i psk. Jo.10,1-10

Jesus tar seg av fårene.

22 5.søn i psk.Jo.14,1-12

Veien sannheten og livet

29 6.søn i p. Jo.14,15-21

Jesu lover å sende oss Sannhetens Ånd.

31 Marias gjesting hos Elisabet – Magnificat.

FORBØNNSforslag:

… om troens gave for de som søker sannheten om Gud.

… om en sterk og glad tro for FØRSTEKOM–MUNIKANTER og deres familier i alle våre menigheter.

… om Guds nåde og fred for alle kristne som blir forfulgt, - og for alle som utsettes for hån og diskriminering.