November 2020

Publiseringsdato: Oct 31, 2020 9:58:9 PM

«Det jeg synes er det mest typiske i maristenes forhold til Maria, er den sterke indre vinklingen den har fått, og hvor konsekvent det fører folk til å søke det gode i Marias liv istedenfor å vie henne selv spesiell oppmerksomhet. Pater Colin ønsket at jomfru Maria må ses i hennes forhold til den kirken hun levde i, heller enn å bli omtalt.»

- Jean Coste, sm marist historiker, Frankrike

November åpner med en gledes fest for alle helgener. Helt siden pinsedag har det vært heltemodige kvinner og menn blant de troende. Mange av disse gikk i døden fordi de vitnet om Jesu ‘glade budskap’. Alle har de vært med på å videreføre Jesu åpenbaring av Guds barmhjertighet og hans kall til oss å vise barmhjertighet og å leve i rettferd og fred. Marias ‘ja’ til engelen Gabriel har vært et fellesforbilde for dem, hennes utholdenhet under korset en kilde til mot i dødsfare.

I en tid preget av løgnaktighet kan vi finne håp og trøst i dette, at vi tilhører et fellesskap av sannhetsvitner. Helgenene har etterlatt oss meget sterke eksempler på sanndru livsførsel. Er ikke det betegnende at jeg må ty til et ord som er gått ut på dato, er snart helt avleggs, for å dekke den redelighet og helstøpte ærlighet som jeg sikter til? Helgenene med Maria i spissen, sto for alt vi troende står for eller i hvert fall ønsker å stå for. Under livets kamp mot det onde gjør vi klokt i å be om deres forbønn.

Noen kan påpeke at enkelte helgener hadde feil og skavanker, men vi må forklare at kirken bare kaller dem for helgener, ikke engler! Bortsett fra Maria hadde de alle noe på samvittigheten, og kan ha tatt feil i ord og handling. Kanonisering er bare en anerkjennelse av Guds inngrep i disse troendes liv, slik at de kan være oppbyggelige forbilder for oss andre. Husk at Paulus kaller alle de troende for ‘de hellige’. Egentlig er vi kalt til å være helgener alle sammen. Festen er en invitasjon til oss!

Den 2.november minnes vi de avdøde, særlig våre slektninger og nære venner. Vi har så mye å takke dem for. Kollektivt har de vitnet om troen for oss. De har også økt det kirkelige fellesskaps bevissthet om f.eks. toleranse, noen hakk. Tenk på vår holdning i dag til dødsstraff, andre religioner, kristen økumenikk m.m. Blant ‘alle sjeler’ må det ha vært mange ukjente helgener og halvhelgener. Det er med rette at vi føler at det blir nok plass også til oss blant disse en gang i fremtiden.

Søndagene i november gir oss evangelielesninger som fokuserer på dommedagen. Da er det fint at vår ‘Ave Maria’ ber Jesu mor være oss nær, ikke bare her og nå, men spesielt når vi engang nærmer oss livets slutt. Vi har lest oss gjennom Matteus’ evangelium i år og nå er vi kommet til kapittel 25, like før Jesus blir arrestert. Siste søndag i november begynner vi et nytt kirkeår, og da skal vi gi oss i kast med Markus’ evangelium.

Rory Mulligan, sm

Fester og søndager:

01 Allehelgensdag Ev: Mt 5,1-12 (Bergpreken)

02 Allesjelersdag

08 32.søn A, Ev: Mt 25, 1-13 (Fem kloke/ukloke jomfruer)

11 Hl. Martin av Tours

15 33.søn A, Ev: Mt 25, 14-15 og 19-21 (Talentene)

21 Marias fremstilling i templet

22 Kristi Kongefest, Ev: Mt 25, 31-46 (Dommedagen)

30 Apostelen Andreas

Forslag til forbønn:

- At Gud må være nær og trøste alle ofre for Covid-19 som ligger for døden i ensomhet, uten sine nærmeste slektninger rundt seg.

- At Gud må la Maria trøste alle som lider som pårørende til ofre for pandemien.

- At Gud må inspirere alle leger og sykepleiere som tar seg av pandemiens ofre.