Juni 2014

Publiseringsdato: May 27, 2014 12:17:5 PM

”La oss bestrebe oss på å gjøre til vår egen en beskjeden stil, som vekker minst mulig anstøt blant dem som vi bor blant, og som passer til vårt kall og ånden til den hellige Jomfru, hvis navn vi bærer.”

- J.-C. Colin om det skjulte liv, 4. des. 1847

Det portrett av Maria som evangelisten Lukas gir oss utfordrer alle troende på flere måter. Hun er jøde med hele sitt vesen, Herrens tjener og senere Guds Sønns disippel.

Hun lever i det skjulte, i en avsidesliggende landsby, helt til disposisjon for Gud, uten den minste anerkjennelse av hennes rolle i Guds plan. Selv om hun kunne synge at alle slekter ville prise henne salig, gjør hun ingenting for å informere dem om det store Herren har gjort med henne.

Maristenes grunnlegger, Jean-Claude Colin, ble fascinert av Jesu barndom og oppvekst hos Josef og Maria i Nasaret. Som mor og stefar sto de for oppdragelsen av Guds Sønn som menneske, d.v.s. fullføringen av hans menneskevordelse. I Nasaret ble Guds Sønn, født av Maria, et voksent menneske blant mennesker gjennom en alminnelig tretti års utvikling. Hva lærte Maria om det budskap som skulle forkynnes senere? Evangelistene forteller oss ingenting. Intuitivt mente Colin at hennes evne til å ta i mot mysteriet, gjemme det i sitt hjerte og grunne på det, må ha gjort henne mottagelig for alt hennes sønn ville dele med henne.

Han fornemmet at hovedtrekk i de innsiktene som Jesus må ha gitt henne, dreide seg om Faderens barmhjertighet, slik vi leser i Johannes 3,16, den såkalte ’lille bibelen’. ”Så høyt elsket Gud verden, at han sendte sin Sønn …” Den er evangelieteksten til Treenighetssøndag som i år, som oftest, faller i juni måned. Også i juni feirer kirken Jesu hjertefest og festen for Marias rene hjerte. Disse festene fremhever nettopp Guds barmhjertighet, det særtrekket med Jesu forkynnelse som vår samtid så sårt trenger å få høre, og som pave Frans evner å formidle med overraskende enkle ord.

Jesu år i Nasaret var med på å forberede ham på en offentlig forkynnelse. Colin så at også vi må være ham nær i det skjulte, ta troens mysterier til oss og grunne på dem i våre hjerter, - etter Marias eksempel, for siden å kunne utføre den tjenesten Gud kaller oss til. At hans identitet virkelig var skjult for naboene har vi bevis for i landsbyboernes reaksjon da Jesus begynte å preke. ”Hvor har han dette fra, tømmermannens sønn, vi kjenner hans søsken og hans mor bor her” Allerede i Nasaret var de så avvisende at de var på nippet til å drepe ham.

De siste årene er det blitt stadig mer interesse for Colins innsikter og maristene har satt i gang en formell saligkåringsprosess. Eksperter undersøker nå om det er grunnlag for kirken å komme med en slik anerkjennelse. Mye tyder på at han hadde et spesielt kall og tilsvarende nådegaver. Interesserte kan lese mer på www.jeanclaudecolin.org og alle kan be om hans forbønn, spesielt i forbindelse med ungdom på avveier eller andre som er knust av tragedier i livet.

”Hvordan jeg lengter etter at denne forståelse av barmhjertighet kan slå rot hos alle våre medlemmer. Hvor lettvint det er å kvitte seg med vanskelige ungdommer, istedenfor å omvende dem!”

J.-C. Colin til lærere i Belley, 1839

FESTER og søndager:

01 7.søn.påsken

Jo 17, 1-11a

05 hl Bonifatius

08 Pinsedag

Jo 20, 19-23

11 apost.Barnabas

13 Antonius av Padua

15 hl. Treenighet

Jo. 3, 16-18

22 Kristi legems- og

blodsfest

Jo 6, 51-58

24 Johannes Døperen

27 Jesu hjertefest

28 Marias rene hjerte

29 Peter og Paulus

Mt 16, 13-19

FORBØNNSforslag:

...at ledere og folk i Midtøsten må lytte til pave Frans’ appell og arbeide for fred.

…at Gud må kalle unge menn og kvinner til ordenslivet og velsigne alle som nå overveier et slikt kall.

Pavens intensjoner:

… at arbeidsløse må få støtte og finne arbeid for å kunne leve et liv med verdighet.

… at Europa må gjenoppdage sine kristne røtter gjennom de troendes vitnesbyrd

LEGMARISTER utsetter inntil etter sommeren sine månedlige møter i Oslo.

FORSLAG: Hjelp til daglig meditasjon på jesuittpatrenes www.sacredspace.ie eller dominikanernes www.goodnews.ie

FORSLAG og idéer til ’Mariatanker’ sendes til rory.mulligan@katolsk.no