desember 2019

Publiseringsdato: Dec 02, 2019 10:54:22 AM

«For meg betyr det å være marist å leve ut Guds kjærlighet i et bestemt fellesskap på et bestemt sted, i kirken lokalt, men samtidig i slekt med den universelle kirke. – Mitt håp er å bygge en ‘annen’ kirke, hvor vi kan leve vår tro som det glade budskap som gjør oss lykkelige, for intet kan skille oss fra Guds kjærlighet.»

Rafael Rámila, sm - Spania

Nå i advent og i ett år fremover kommer vi til å lese gjennom Matteusevangeliun på søndager. Siden Matteus skrev for jødiske lesere understreket han hvordan Jesus, og nå i Advent Johannes Døperen, oppfylte Det gamle testamentets profetier. Noen lærde vil påstå at Matteus har tatt på seg rollen som en jødisk skriftlærde som er blitt kristen, og som nå vil lære andre om Jesu budskap.

Kirkens budskap i adventsliturgien er å minnes Ordets første komme og forberede oss på Jesu gjenkomst. ‘Advent’ er avledet av det latinsk for å komme eller ‘ankomst’. På norsk har man i tillegg ordspillet som antyder ‘ventetid’, som også gir gode assosiasjoner, når en skal forklare det for barn.

Alle har lett for å tenke likesom ‘sammen med Maria’ i adventstid, mens hun venter Barnet, - dette store mysteriet i hennes liv, - ja, i hennes livmor, som hun alene vet om. De fleste mødre sier at de drømmer en god del om fremtiden til det barn de bærer, særlig mot slutten av svangerskapet. Hva tenkte Maria? Hun ville ha kjent til profetene og sannsynligvis også sangene om Herrens tjener i Jesajas bok. Der står det mye både om lidelse og om Fredsfyrstens seier.

Og hva var samtalen med Josef preget av, underveis til Betlehem? Hva med begges bekymringer om de praktiske behov for husly og varme og mat, for ikke å snakke om en førstegangsfødendes behov for en jordmor? Ikke en gang Lukas gir oss svar på slike spørsmål. Matteus er tydeligvis ikke opptatt av morens situasjon, bare av at hun var Josefs frue, han som var av Davids ætt og ‘av henne ble frelseren født’.

Teologer har reflektert over Marias ‘ja’. Hvordan var det overhode mulig for en from ung jødisk pike, velvitende om alt som profetene sier om Messias og Herrens tjeners skjebne, spontant gi sitt samtykke til engelens budskap? Marias ‘uplettede unnfangelse’ var en omstridt hypotese gjennom historien og bare ble erklært som læresetning før 160 siden, for så å bli bekreftet i Lourdes kort tid etter, da Maria fortalte lille Bernadette «Jeg er den uplettede unnfangelse».

Noen stusser ved tanken om at Maria skulle være så annerledes, men så snart vi tenker over det ser vi at Guds skapertanke om deg og meg var forut for arvesynd. Vi ble ‘unnfanget’ i Skaperens tanker som plettfrie alle sammen! Vårt kristne kall er ved nådens hjelp å finne tilbake til denne opprinnelige uskyld som Guds barn.

Kanskje kan vi bruke Advent til å meditere over Skaperens drøm for oss, - og se om vi kan sette noe av den ut i livet.

Rory Mulligan, sm

Fester og søndager:

01 1. søn Advent, Ev: Mt 24, 37-44 (Vær på vakt. Dere vet ikke når Menneskesønnen kommer.)

06 Hl. Nikolas av Myra

07 Hl. Ambrosius

08 2. søn Advent, Ev: Mt 3, 1-12 (Døperen: Vend om, for Korset

15 3. søn Advent, Ev: Mt 11, 2-11 (Jesus forklarer at Johannes Døperen var mer enn en profet)

22 4. søn Advent, Ev: Mt 1, 18-24 (Engelen beroliger Josef)

24 Julaften (vigilien)

25 Kristi fødselsfest, Ev: Lk 2, 1-14 (midnatt) eller Jo 1, 1-18 (om dagen)

26 Hl. Stefan

27 Evang. Johannes

28 De uskyldige barn

29 Den hellige Familie

Pavens intensjon:

- At barns behov og trygghet må prioriteres i alle land.

Forslag til forbønn:

- at alle kristne skal være mer opptatt av å gi av selv i juletiden, enn av å få.

- at verdens ledere må komme tilbake til forhandlinger om nedrustning, som de varså engasjert i for noen år siden.