Januar 2021

Publiseringsdato: Dec 31, 2020 8:44:32 PM

«Vi gleder oss på festen for Guds hellige mor, ... vi som i tro bekjenner at den salige jomfru Maria er din Sønns mor og Kirkens mor.» (fra festens messetekster)

Det kan tenkes at hadde Kjell Aukrust vært katolikk, ville Ludvik ha fortsatt sin bønn ‘Må Gud velsigne Vårherre’ med tilføyelsen: ‘og hans mor, Maria møy.’ Vi humrer mens vi nikker. Ja! Det kan tenkes.

Aukrusts Ludvik er hjertegod og godtroende. Han griper inn i teologenes spissfindige debatter om de gjensidige forholdene i Treenigheten, i all sin så hjelpeløse enfoldighet. Et vesen, en vilje i gjensidig kjærlighet, sier teologene; velsignet alle veier, tilføyer Ludvik. Kanskje ville Maria møy ha nikket og humret, hun óg, over slikt et ekko av engelens hilsen. Kan tenkes.

Mor til Kirkens Hode, hun blir æret også som mor til Kristi Legeme, det vi si Kirken (Kol 1,18) Nyttårsdag feirer vi fest for hennes moderskap og ber henne om å gå i forbønn for hennes enfoldige barn. En mor er mor bestandig, ikke bare for spebarn og små krabater. Hun er fortsatt mor for veslevoksne, for brå voksne, for så vidt selvstendige voksne. Maria er endog mor for modne voksne gudsbarn og for de som er kommet i sin andre barndom.

Jesus ga apostelen Johannes gleden og ansvaret av å være sønn for Maria, på vegne av seg selv og på vegne av oss alle. Slik har Kirken alltid forstått det. Som Kirkens mor ser vi på henne som en voksen som slutter seg til barnas famling etter riktige ord, en bekreftende veileder som fremmer barnas modning og trygghet, hele tiden i tjeneste for Den hellige Ånd, han som foredler Guds barns bønn slik at den behager Faderen og Sønnen. (Rom 8,26)

Med denne fest kan vi si at året starter med et gledes skudd, etter det tragiske år som ebber ut mens disse linjene skrives. Selv om restriksjonene gjelder fremdeles og vaksinene lar vente på seg for de flestes vedkommende, har ikke Vårherre glemt oss. Hans mor ser med bekymring på alle som er gått tom for ‘vin til livets fest’, som evangeliene bebuder. Vi kan stole på at hun vil gjøre Vårherre oppmerksom på dette, og at hun gjentar for oss det hun sa til tjeneren på bryllupet i Kana; ‘Bare gjør det som min Sønn sier!’

Vi har noen merkelige skikker i vår kultur: jul som bursdagsfest med gaver kun for gjestene, ikke for Barnet! Og nyttårsforsett som oftest holdes hemmelig! Pave Frans har kommet med et forslag til begge. Han har utgitt en bok * som heter ‘Let us dream’ – en veiledning til en bedre verden etter pandemien. Vi vet ikke når den kommer på norsk, men den er lettlest og har en muntlig stil.

Paven tar opp de endringer i måten vi tenker på, som han ser som nødvendige for at vi, fotfolk, politiske ledere, økonomer, eksperter på ulike fagområder, kan møte de store utfordringer som verden vil stå overfor etter pandemien: forurensing, korrupsjon, fattigdom, vold og urett. Han fremhever behov for å gi de marginaliserte en stemme i alle beslutninger. Å lese ‘Let us dream’ kan være en utmerket gave til Barnet i krybben, og samtidig et forsett som er realistisk og gjennomførbart, ikke sant?

Pavens bok kan også lede oss til en personlig versjon av Paulus’ omvendelse, noe vi skal feire den 25.januar. Vi kan ha godt av å falle av våre ulike ‘hvite hester’, av å kjenne at vi er blinde, av å høre Jesu stemme og budskap. 2021 kan bli et annerledes år, mens Kirken og verden og hver av oss famler frem til en ny ‘normal’, der rettferd og fred skal råde.

Rory Mulligan, sm

P.S. Forslag til endringer, andre temaer, spørsmål o.l. ønskes velkommen. RM

Fester og søndager:

01 Maria, Guds mor og Kirkens mor

02 Hl. Basilius og Gregor

03 2.søn i julen, Ev: Joh 1,1-18 (Prologen)

06 Herrens Åpenbaring (Hl tre konger)

08 Hl. Torfinn (Hamar)

10 Herrens Dåp, Ev: Mk 1,7-11 (starten på det alminnelige kirkeår B)

17 2.søn alm B, Ev: Joh 1,35-42 (Døperen peker ut Messias for Andreas)

19 Hl. Henrik (Finland)

20 Hl. Sebastian, martyr

24 3.søn alm B, Ev: Mk 1,14-20 (Jesus kaller de første disipler) (også hl Frans av Sales)

25 Hl. Paulus’ omvendelse

26 Den salige Eystein (bygget Nidarosdomen)

28 Hl. Tomas Aquinas op (teolog)

31 4.søm alm B, Ev: Mk 1,21-28 (Jesus talte med myndighet)

Forslag til forbønn:

- At Gud må styrke alle i helsetjenesten, i pleie av pandemiens ofre og i vaksinering av de som risikere å bli rammet av den.

- At Gud må åpne alles hjerter og ører for å ta imot pave Frans’ budskap om en vesentlig endring i vår moderne livstil og mentalitet.

Pave Frans’ nye bok: «Let us dream», 144 sider, kr. 117 fra Amazon. (Foreløpig ikke på norsk)