April 2013

Publiseringsdato: Apr 01, 2013 7:16:22 PM

April i år begynner på 2.påskedag, og hele måneden er preget av påskebudskapet. Hva da med Marias påskeglede? Evangelistene forteller oss ingen ting. De lar henne forbli nærmest anonym blant disiplene og kvinnene som hadde fulgt Jesus fra Galilea. Bare Lukas i begynnelsen av Apostlenes gjerninger nevner henne, - blant disiplene, samlet i bønn.

I fastetiden har vi marister meditert over Marias sorg, med faste holdepunkter i tekstene til Lukas og Johannes. Vi kan ane hvor overveldende hennes glede påskemorgen må ha vært. Noen forfattere har påstått at Jesus ”må” ha vist seg for henne før han viste seg for andre. Dette virker rimelig, nesten sannsynlig, men vi vet ikke. Vi må ha respekt for det private forhold mellom Sønn og mor. At hennes glede over oppstandelsen må ha vært av samme styrke som sorgen hun forut hadde kjent, kan vi likevel få lov til å ta for gitt. Hans nærvær som oppstanden må hun ha opplevd like intenst, som hans fravær hele denne ensomme sabbatsdag da ingen oppstandelse ennå hadde funnet sted, og hennes ”ja” ved Herrens bebudelse (som feires i år på den 8.april) ble fullført som et sverd gjennom hjertet hennes.

Med tanke på Marias ”ja” som tenåring og tenåringen Johannes ved hennes side under Jesu kors, kan vi feire kirkens årlige ungdomsdag den 7.april. I år peker den frem mot Verdens ungdomsdagen med pave Frans i Rio de Janeiro i juli. Bibelen gir oss mange eksempler på Guds kall til troende i ung alder, og søndag 21.april (Den gode Hyrde søndag) feirer vi en bønnedag for kall. La oss be ikke bare for prestekall for å bemanne våre menigheter, men også ordenskall, siden ordenskallets løfter har en profetisk funksjon i kirkens liv. Og husk, -ordenskall er ikke bare for kvinner, men også for menn. Det er i kraft av vårt ordenskall at så mange av oss klarer å gjøre tjeneste også som prester. Uten kall forsvinner våre kommuniteter med naturlig avgang, ikke sant?

Fortiden har vi en ung nordmann som gjør et prenovisiat (postulanttid) hos våre medbrødre i Toulon, Frankrike. Vi ber alle marister og maristvenner om å gå i forbønn for ham og for de prenoviser i andre land som er inspirert av Marias eksempel. Må Den hl. Ånd lede flere til å slå følge med dem. Festdagen for Hl. Peter Chanel, sm den 28.april kan være til inspirasjon for dem som vet om ham. Martyrdøden er bare mulig der et menneske har tatt til seg hele påskemysteriet og kjenner Den Oppstandnes nærvær.

Dagen før Chanels fest vil et mindre utvalg av legmarister samles hos patrene på Strømmen for reflektere over og vurdere et utkast til et opplæringsprogram som er blitt foreslått av den europeiske sammenslåing av legmarister. La oss be med Maria om Den hl. Ånds hjelp og veiledning for denne sak. Flere har savnet et slikt program. Påskebudskap forplikter oss til å være dristige og uredde når det gjelder å ta i mot og gi videre det glade budskap i alle dets ulike sjatteringer, - inkludert maristenes!

Rory Mulligan, sm

FESTER og søndager:

07 2.søn i påsken C

Ev: Jo 20, 19-31

UNGDOMSdagen

08 Herrens bebudelse

09 Legmarister i Oslo

møtes, 18.30

14 3.søn i påsken C

Ev: Jo 21, 1- 19

21 4.søn i påsken C

Ev: Jo 10, 27-30

Den gode Hyrde,

Kallssøndag

25 Markus, evang.

27 Samling, Strømmen

Utv.legmarister

28 5.søn i påsken C

Jo 13, 31-35

29 Hl Peter Chanel,

(ikke 28 pga søn)

Katarina av Siena

FORBØNNSforslag

... at pave Frans må være til inspirasjon for alle troende og lede oss alle på fredens vei.

… at Den hl.Ånd må styrke allesom vier seg til bønn, til fred og kjærlighetsgjerninger.

Pavens intensjoner:

… at Gud må kalle flere unge troende til å vie sine liv til hans tjeneste.

… at Den Oppstandne må være et håpets tegn for alle arbeider for en bedre verden, spesielt i Afrika.

LEGMARISTER samles

i Mariagården Akersvn 16 etter messen kl 18 St Olav 2.tirsdag hver måned. Temaet neste gang blir ”Ikoner” på s.46 i Craig Larkins bok – Neste møte blir på den 11.april kl.18.30

FORSLAG: Hjelp til daglig meditasjon på jesuittpatrenes www.sacredspace.ie (på svensk el. engelsk) eller dominikanernes www.goodnews.ie (på engelsk)

FORSLAG og idéer til ’Mariatanker’ sendes til rory.mulligan@katolsk.no