November 2016

Publiseringsdato: Oct 31, 2016 10:12:59 PM

«Vi har intet annet forbilde enn den nyfødte Kirken. Selskapet begynte som Kirken; vi må være som apostlene og de som sluttet seg til dem … De elsket hverandre som brødre.»

Jean-Claude Colin

Denne måneden minnes vi våre avdøde slektninger og venner. Vi skylder dem takk for så meget! Ordene strekker ikke til, men ved å delta i messen for de avdøde lar vi Guds eget Ord ta opp alt vi har på hjertet, for å la det komme videre i Guds grenseløse barmhjertighet.

Måneden begynner med feiring av Allehelgensfest i alle Kirkens menigheter, ledet av Pave Frans i Malmø. Dagen etter, med Allesjelersmesse minnes vi alle som i årenes løp ble forfulgt til og med gikk i døden for sin oppriktige kristne tro, - i ulike tradisjoner. Vi ber om Guds tilgivelse for all urett som ble begått på begge sider i rettroenhetens navn de siste 500 år.

Deretter gjør våre personlige minner oss oppmerksomme på fortidens vennskap og innbyr oss til takknemlighet. Samtidig husker vi konfliktene og kjenner behov for å tilgi og kanskje be om tilgivelse. Alt omsvøpt av Guds grenseløse barmhjertighet.

Vår ‘Hill deg, Maria’ og ordene ‘nå og i vår dødstime’ får en ny dimensjon når vi speider ut over dødens avgrunn, og vi ber henne gå i forbønn for oss og for våre slektninger.

Den 19.november minnes vi pater Jean-Claude Colin, vår stifter. Han har formidlet en levedyktig og slitesterk spiritualitet til både samtiden og ettertiden. Den dag i dag kan vi anvende hans innsikter i f.eks. Maria som forbilde for disipler, Hennes enkle liv i Nasaret, hennes nærvær blant disiplene i påvente av Den hl. Ånds komme, hennes handlekraft i Kana, hennes evne til å ta imot mysterier og grunne på dem i sitt hjerte m.m.

Søndag den 20 er siste søndag i kirkeåret og en gledesfest: Kristi Kongefest. Dagen etter er en mindre Mariafest for hennes fremstilling i templet som barn. Dette står det ingen ting om i NT, men er en tradisjon fra ganske tidlig likevel og understreker hennes jødiske identitet og oppdragelse.

Siste søndag i november er 1.søndag i Advent. Vi starter et nytt år med å være våkne og vente på Jesu andre komme ved tidenes ende, slik Maria var våken og kunne ta imot Guds budskap ved engelen Gabriel ved Jesu første komme.

Rory Mulligan, sm

«Selskapet må begynne en ny Kirke. I dette uttrykket legger jeg ikke den bokstavelige mening, det ville vært bespottelig, men på et vis må vi begynne en ny Kirke.»

Jean-Claude Colin

Fester og søndager:

01 Allehelgensdag

02 Allesjelersdag

06 32.søn.C Ev: Lk.20,2738

11 Martin av Tours

13 33.søn.C Ev: Lk.21,5-19

15 Jean-Claude Colins dødsdag 1875

17 Elisabet av Ungarn

20 Kristi Kongefest Ev: Lk.23,25-43

21 Marias fremstilling i templet

24 De vietnamesiske martyrer

25 Salig Niels Steensen

27 1.søn Adv,A Ev:24,37-44

30 Apostelen Andreas

Forslag til forbønn:

    • At Gud må lede oss dypere i vårt kall, at vi blir disipler etter Marias eksempel, stille, våkne, selvoppofrende og glade.

    • At Gud må lede flere til å slutte seg til oss, for sammen å være en surdeig i kirken.

Pavens intensjoner:

    • At alle som engasjerer seg i omsorg for flyktninger må få styrke til å fortsette, all kritikk, motgang og likegyldighet til tross.

    • At alle troende må samarbeide for fellesskapet, uten å miste mot.