FEBRUAR 2015

Publiseringsdato: Feb 12, 2015 8:44:4 PM

”Da Jesu foreldre kom med barnet … tok Simeon det i sine armer, priste Gud og sa: Herre, nå lar du din tjener fare herfra i fred, … med egne øyne har jeg sett din frelse.” Lk.2,28-30

Marias smerter er tydelige for oss denne måned. Allerede den 2.februar minnes vi hvordan hun og Josef bar hennes førstefødte frem i templet og at gamle Simeon kjente at Barnet var Messias, - frelseren som Israel hadde lengtet etter i mange generasjoner. Simeon priser Gud med den tredje lovsang som Lukas tar med i begynnelsen av sitt evangelium. (1. Maria da hun møtte Elisabet, 2. Sakarja da Johannes Døperen ble født)

Simeon hadde fått et løfte av Gud om at han skulle få se Messias, og nå kan han forlate dette liv i fred, for han har fått se verdens frelser. Men han forteller mer: Barnet blir både mottatt og avvist, det blir strid om ham, - og Marias hjerte blir gjennomboret av et sverd.

I historiens løp har folk forsøkt å beskrive hennes smerte. Siden 7-tallet ble betraktet som et hellig tall var det fort gjort å identifisere 7 smerter. Likevel var disse alle varianter av den ene dype smerte over av Guds egen Sønn, som var blitt menneske i hennes kropp av reneste guddommelige kjærlighet, ble avvist av dem som han til slutt gikk i døden for å helbrede til evig liv.

Lukas beretter om en helt forståelig smerte for en mor, da Jesus som tolvåring ble igjen i templet. Senere gir han oss et forvarsel om Golgata, da Jesus ble avvist i Nasaret. Marias naboer gjennom minst 30 år ville drepe ham! Evangeliene forteller oss lite om hvordan Jesu disipler og de kvinnene som fulgte ham oppfattet den tiltagende trussel fra de religiøse ledere.

Maria må ha kjent uro, angst og smerte ettersom konfrontasjonene tilspisset seg.

Til slutt stod hun ved korsets fot. Allerede i kirkens barndom ante de troende at Maria og Jesus må ha sett hverandre, kanskje vekslet et par ord på vei opp til Golgata. Bare Johannes forteller om Jesu ord til henne fra korset. Tilslutt får vi se henne holde Jesu livløse kropp – sverdet har endelig gått gjennom hennes hjerte. Annen del av februar er allerede fastetid og vi kan synge vår ”Stabat Mater” under korsveien. Da forbereder vi oss til å betrakte Jesu lidelser, kommer ham nærmere og kjenne på Marias smerter.

Rory Mulligan, sm

”La oss bestrebe oss på å gjøre til vår egen en beskjeden stil, som vekker minst mulig anstøt blant dem som vi bor blant, og som passer til vårt kall og ånden til den hellige Jomfru, hvis navn vi bærer.”

- Jean-Claude Colin, 4.des. 1847

Forslag til forbønn: - At verdens troende må svare ærlig på biskopenes spørsmål angående ekteskap,

som et ledd i forberedelse til neste høsts synode i Roma.

- At alle forfulgte kristne må kjenne Kirkens støtte og forbønn.

Pavens forslag: - At alle som sitter i fengsel. særlig de unge, får gjenopprette et verdig liv.

- At gifte som er separert vil oppleve å bli inkludert i kirkens liv.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi beklager at Mariatanker for februar kom sent, - pga velkomsten for den hjemvendte nye marist, Hermann Nikolai Reimers Massen, - og Ordenslivets dag, 2.februar. – R.M.