Mars 2013

Publiseringsdato: Feb 27, 2013 10:11:40 AM

I år er festen for Herrens Bebudelse flyttet fra den 25. mars til den 8. april, fordi den ikke kan feires i Den stille uken (den 24. mars er Palmesøndag). Den er likevel en stor fest. Engelens hilsen ”Ave Maria” var de første ord som ble sagt i frelseshistorien. Derfor har maristene et AM monogram som sitt identitetssymbol. Marias ”ja” ble det utløsende ord for at Guds Sønn kom inn i vår slekt. Deretter var hennes tanker rettet kun mot ham, som barn, som ungdom, som voksen, som frelser. Vi prøver å følge hennes eksempel etter fattig evne og feirer festen med glede.

Samtidig er en annen person og et annet forhold i bakgrunnen. Marias trolovede ble viklet inn i dette ufattelige mysterium, uten varsel, uten valg, uten stemme. I følge Matteus snakker englene kun til Josef og bare om Maria. Josef er en rettskaffen mann, en trofast jøde, men han kommer ikke til ordet noen gang. Han svare lydig i handling. Josef, med festdag den 19. mars, kan være til inspirasjon for alle menn i kirken, spesielt for alle som ønsker en kirke mer etter Marias eksempel.

Vi kan bevisst handle for å skape mer rom for Maria og henne forhold til Frelseren, legge til rette for et Maria-preg på forholdene rundt oss, i familien, i kirken, i hele vårt nettverk. Dette kan innbefatte omtrent alt av menneskelig virke. Om det er å flykte med Barnet og dets mor til Egypt, finne et bosted i Nasaret, drive med innbringende arbeid for å dekke familiens utgifter, eller det tilsvarende i verden av i dag, er det et reelt bidrag til Guds Rikes komme på jorden. Josefs rolle kan inspirere oss i vårt yrke, i fritids engasjement, i å delta i samfunnssaker og i kirkens liv, delta i debatter og dra i lasset i ulike sammenhenger.

Men det er én til i bakgrunnen. Mens han dør på korset ber Jesus Johannes, disippelen han var spesielt glad i, om å overta ansvar for sin mor. Han ber henne om å være mor til Johannes. Også her har vi en inspirerende skikkelse for alle menn i kirken. Johannes var den eneste av disiplene som holdt ut, under korset. Alle de andre rømte.

Toner vi flagg for Kristi sak bare der hvor det er populært, - i menigheten, blant troende, eller som ung på verdens ungdomsdag i Madrid, Sydney, Rio? Kan vi få mot til å bekjenne vår tro på Jesus og hans kirke blant de som vil avvise evangeliet, - ved å holde oss nær til hans mor, Maria, - liksom den unge Johannes gjorde? Vår avtroppende pave, Benedikt XVI, har bedt oss om og om igjen å bekjenne vår tro og la verden se hvordan den gir glede og mening til våre liv. Er det ikke fint at den nyeste katolske menighet i Norge, nemlig i Groruddalen i Oslo, er stilt under beskyttelse og forbønn av Johannes, apostel og evangelist?

- Rory Mulligan, sm

FESTER og søndager:

03 3.søn i fasten C

Ev: Lk 13, 1-9

10 4.søn i fasten C

(gledens søndag)

Ev: Lk 15,1-3; 11-32

17 5.søn i fasten C

Ev: Jo 8, 1-11

Hl Patrick feires

ikke, - pga fasten

19 Hl Josef

24 Palmesøndag

Lk 22, 14 – 23,56

25 Herrens bebudelse

flyttet til 8.april,

28 Skjærtorsdag

Ev: Jo 13, 1-15

29 Langfredag

Ev: Jo 18, 1 – 19,42

30 Påskevigilien

Ev: Lk 24, 1-12

31 Påskedag

Ev: Jo 20, 1-9

FORBØNNSforslag

... at Herren må lede kardinalene som nå velger en ny pave og må han velsigne den de velger.

… at Den hl. Ånd må styrke alle katolikker hvis tro er blitt svekket av skandaler og rykter om skandaler i kirken.

Pavens intensjoner:

… at verden må anerkjenne kvinners bidrag til samfunnets utvikling.

… at Den hl. Ånd må styrke alle som er forfulgt for Kristi navn.

LEGMARISTER samles i Mariagården Akersvn 16 etter messen kl 18 St Olav 2.tirsdag hver måned. Temaet neste gang blir ”Åndens livskraft” s.45 i Craig Larkins bok – Neste møte blir på den 12.mars kl.18.30

FORSLAG: Hjelp til daglig meditasjon på jesuittpatrenes www.sacredspace.ie (på svensk el. engelsk) eller dominikanernes www.goodnews.ie (på engelsk)

FORSLAG og idéer til ’Mariatanker’ sendes til rory.mulligan@katolsk.no