Oktober 2019

Publiseringsdato: Sep 30, 2019 10:0:22 AM

«Maria fokuserte helt på Guds komme, på Jesus som gikk rundt i byene og landsbyene i Judea og ble grepet av medlidenhet ved synet av de herjede og oppgitte folkemengdene; dette er de bildene som næret Colins meditasjon over maristenes misjonskall. Deres misjonserfaring setter denne meditasjon i en sammenheng som er mer konkret, tydeligere definert og mer rotfestet i tid og rom.»

Gaston Lessard, sm, Canada

Pave Frans har bedt oss alle om å engasjere oss i en ny evangelisering og om å vie oktober måned til bønn for og refleksjon over dette. Foranledning er en 100 års markering av Pave Benedikt XV sitt kall til ny evangelisering, - noe som kirken som helhet knapt la merke til, distrahert som folk var av andre begivenheter. Klimakrisen og Pave Frans personlige karisma kan forhåpentlig gi saken vind i seilene.

Colins formaning til maristene om å være villige til å dra fra sted til sted må selvfølgelig forståes ikke bare geografisk, men først og fremst som en åpenhet for stadig nye oppgaver, et raust engasjement som er åpnet for nye oppdrag så snart det finnes andre som kan overta det første.

Evangeliene gir oss bare noen få glimt av Maria på reisefot, men reisen fra Nasaret til Betlehem må ha vært en påkjenning (ifølge Lukas), som også reisen til Egypt må ha vært det (ifølge Matteus) og senere får vi Lukas’ beretning om valfart til Jerusalem (sannsynligvis i forbindelse med Jesu ‘Bar mitzva’ som 12 åring.)

Men likevel får vi et helhets bilde av en som tar den utfordringen som dukker opp på strak arm, som da det manglet vin til bryllupsfesten i Kana (ifølge Johannes) Vi aner at slik ble det også under Herrens vandring i de tre år mellom Kana og korsfestelse. Hun var en blant de kvinnene som fulgte med, uten å skille seg ut, hverken da eller senere etter oppstandelsen.

Så hvordan skal vi forstå Pave Frans utfordring til kirken i vår situasjon? De ikke-troende er like ved siden av oss, ikke bare langt borte i eksotiske land. Som Biskop Bernt var inne på i sitt hyrdebrev, er de på mange måter fremmede for oss og kirkens tradisjon. De kjenner til noen av våre skikker, noen av våre ord og begrep, men oftest har de funnet egne fortolkninger av disse og trenger å treffe levende troende som kan vise dem hvordan trossannheter omsettes i det levde liv.

Nettopp dette er vårt kall, alle sammen, og som marister, etter Marias eksempel i all enkelhet, upretensiøst og med en inkluderende vennlighet. ‘Ubemerket og liksom gjemt’ var stikkord som Colin brukte til stadighet. Det gjør man uansett ved å be for de ikke-troende og søkende, f.eks. med Rosenkrans som feires tradisjonelt i oktober måned.

Rory Mulligan, sm

Fester og søndager:

01 Therèse av Lisieux

02 Verneenglene

03 Frans av Assisi

06 27.søn C, Ev: Lk. 17, 5-10 – tro nok til å flytte på et tre

07 Rosenkransen

11 Hl.Johannes XXIII

13 28.søn C, Ev: Lk 17, 11-19 – gi Caesar hva Caesars er

15 Teresa av Avila

18 Evangelisten Lukas

20 29.søn C, Ev: Lk.18, 1-8 – enken hos den falske dommeren

22 Hl.Johannes Paul

27 30.søn C, Ev: Lk 18, 9-14 – fariseeren og tolloppkreveren i templet.

28 Apostlene Simon og Judas Taddeus

Pavens intensjon:

    • At Den hellige ånd må blåse en ny misjonsiver inn i kirken.

Forslag til forbønn:

    • At Gud må kalle flere til ordensliv og prestetjeneste og derved styrker alle som kjenner et kall til å tjene Gud som legfolk

    • At Den hellige ånd må styrke alle studenter som nå gir seg i kast med et nytt studieår

>>> Legmarister inviterer til lørdagsseminar 26.10. <<<