JULI 2011

Publiseringsdato: Jul 01, 2011 6:24:6 PM

”Så ble Jesus med dem hjem til Nasaret og var lydig mot dem. Hans mor gjemte alt dette i sitt hjerte. Og Jesus gikk frem i alder og visdom og var til glede for Gud og mennesker.”

Lukas, 2,51,52

Slik avslutter Lukas sin beretning om Jesu barndom. Etter pinsefesten i juni er vi nå tilbake i det alminnelige kirkeår, og vi fokuserer gjerne på Jesu alminnelige liv, skjult i Nasaret. Dette vanlige ’levde liv’ var Guds Sønns måte å være blant oss mennesker. Han modnet som menneske på en måte som var så alminnelig at det var ikke mer for Lukas å si om det, annet enn at slik ble han til glede for Gud og mennesker. Guds Sønn ble en av oss og bodde blant på en så enkel måte at det er oppsiktsvekkende likevel!

Jean-Claude Colin yndet å foreslå Nasaret som hjemstedet for marister, ikke minst i turbulente perioder. Når vi ser alle utfordringer fra Nasaret blir vi ledet trygt tilbake til vårt rette forhold til alt, Gud, kirke, andre, oss selv, - i sunn likevekt.

Den 23. juli er en merkedag for marister. På denne dag i 1816 dro en gruppe teologistudenter og nyordinerte prester, tolv til sammen, til valfartskapellet på den bratte åsen, Fourvière, på vestsiden av Lyon. Der avla de et felles løfte om å stifte et nytt ordenssamfunn i Marias ånd, så snart de skulle få anledning til det.

Den 26. juli er fest for Joakim og Anna. Siden det 2.århundre har de kristne anvendt disse navn for Jesu morfar og mormor. I dag synes vi kanskje at dette er søtt, men litt søkt. Likevel, når vi leser om Jesu barndom og oppvekst, ser vi at besteforeldre ville vært en naturlig del av hans familiekrets, spesielt da hans mor var så ung, og at disse ville hatt jødiske navn.

At Jesus var yngst i en barneflokk av halvsøsken, er heller ikke usannsynlig. I Jesu samtid mistet mange familier sin mor i barselseng. Tidlig i kirkens historie var det en utbredt oppfatning at Josef var enkemann da Maria ble forlovet med ham, uten at dette ble nevnt eller antydet i evangeliene. Uansett kan vi være sikker på at Jesus vokste opp blant jevnaldrende i Nasaret og var til glede for dem og for Gud.

Den 31. juli feirer kirken fest for hl. Ignatius av Loyola. Som stifteren av jesuittene forfattet han deres grunnregel, - en veiledning som er blitt brukt som mal av flere nyere ordenssamfunn, deriblant maristene. Skaperens nærhet til sitt skaperverk og hans vilje til å gi seg til kjenne gjennom alt og alle er Ignatius’ uvurderlige bidrag til kristen spiritualitet i moderne tid. Marister følger Ignatius’ råd om retretter, som han kaller for ’åndelige øvelser’, og i veiledning.

”Jeg plasserer meg i hjemmet i Nasaret, og derfra ser jeg alt jeg må gjøre.” – J-C Colin, maristenes grunnlegger.

OBS! Se også

Maristbrev for sommeren-

FESTER og søndager:

1. Jesu Hjertefest.

2. Marias rene hjerte

3. 14.søn. Mt 11,25-30

fest: hl.Tomas,apost

10 15.søn. Mt 13,1-23

11. Hl Benedikt abbed

skrev grunnregelen

de fleste ordener i

kirken følger.

15. Hl Bonaventura,

fransiskaner, biskop

16. Vår Frue av Karmel

17 16.søn Mt 13,24-43

22 Maria Magdalena

23 Mariststifterne avla

løfte, Lyon 1816

Fest: Hl Birgitta

24 17.søn.Mt 13,44-52

25 Hl Jakob, apostel

feires i Compostela

26 hl Joakim, hl Anna

29 hl Olav, martyr,

feires på Stiklestad

31 18.søn.Mt 14,13-21

FORBØNNSforslag:

… for alle som ennå ikke ser hva det er Gud kaller dem til, eller ennå ikke forstår at det de er engasjert i er noe Gud kaller dem til.

.. for alle som vurderer kall til prestegjerning eller ordensliv, spesielt her hjemme i Norge.

.. for alle som vurderer et maristkall som legfolk eller i ordensliv.

FORSLAG: Se på sacredspace.ie for daglig meditasjon.