Mars 2017

Publiseringsdato: Feb 28, 2017 11:39:56 PM

«Marias ånd er egentlig en forlengelse, en videreføring av inkarnasjonen. Blant alle mennesker på jorden var det hun alene som ga Kristus til verden. Den marist som forsøker å leve etter hennes ånd må først og fremst være opptatt av å holde dette arbeidet ved like, det vil si: å gi Kristus til verden. Hans rolle er å gi ordet kjød.»

Kevin Maher, sm, Ny-Zealand

Mars i år er fastetid; tid for anger og bot, tid for endring. Lengre dager, jevndøgnet og overgangen til sommertid varsler endringer i vår opplevelse av naturen. Tiltagende politiske markeringer varsler endringer i landets og verdens selvforståelse. Hjemme nærmer vi oss et Stortingsvalg, mens utenlands er det nylig blitt store endringer og flere skal være underveis. Hva så med kirkens anger og bot og endring, i mars, i fasten? Hva med vår?

Vi forbereder oss til Palmesøndag, Skjærtorsdag, Langfredag og selve Påsken. Jesus ga avkall på alt han ‘eide’, for å uttrykke og gjøre gjeldende Faderens kjærlighet for oss mennesker, - slik det beskrives i den liturgiske sangen som Paulus fletter inn i brevet til Filipperne (2, 6-11). Han ‘tømte’ seg for all rikdom og privilegier, til tross for at han var Gud lik. Han kalte alle som ville følge ham til å gjøre likedan. Hva så med Maria? Hva så med oss?

Selv om han var Gud lik, var det Ord og Visdom ved hvem Gud skapte alt (første vers) klamret Jesus seg ikke til denne verdighet. Men Maria og vi ble skapt i Guds bilde som kronen på skaperverket. Det er ikke ‘røvet gods’ å anerkjenne at vi er ekte dog bleke bilder av Gud selv og derved ukrenkelige. Et positivt selvbilde og en sunn selvtillit hører med til sannheten om Maria, - og oss.

Sangens andre vers skildrer Guds Sønn som ble født som menneske og ‘tjener’. Men det er som tjener at Maria presenterer seg og derved identifiserer seg selv med hele Guds folk, Guds tjener Israel. Tredje vers forteller om hans fornedrelse og lydighet som tjener, - inntil døden.

Er ikke alle troende kalt til denne holdningsendring og vaske andres føtter etter Jesu eksempel? Vi kan bare ane hva dette førte til for Maria. Hun måtte gi avkall på alle de naturlige ungpikedrømmer, etter hvert også på de naturlige mors stolthet og forventninger om sønnens fremgang, folkets takknemlighet og anerkjennelse. Isteden fulgte hun ham til Golgata og sto under korset mens han døde som en utstøtt kriminell.

Også vi er kalt til å gi avkall på vår ‘comfort zone’ for å tjene andre, prioritere andre og tåle vår samtids forakt. Men vi skal gjøre det i frihet og med rak rygg. Vi får velge i frihet hvordan vi vil tone flagg for Jesu sak. Vi får velge fritt hvordan vi vil faste, utover fra mat på Askeonsdag og Langfredag. Fasten kan være både bot og bønn, - et uttrykk for vårt ønske å være med Maria i å følge vår Frelser så godt vi kan.

Rory Mulligan, sm

«Selv om Maria var Guds mor og det fullkomne bilde på Kirken, holdt hun seg blant apostlene i den nyfødte kirken som en vanlig troende. For pater Colin … et forbilde på hva maristenes liv skulle være i enhver tidsalder.»

Søstrenes regel

Fester og søndager:

01 Askeonsdag

03 Kvinnenes Verdens Bønnedag

05 1.søn.fasten A, Ev.Mt.4,1-11 (Jesu fristelser)

12 2.søn.fasten A, Ev.Mt.17,1-9 (Jesu forklarelse)

17 Sankt Patrik

19 3.søn.fasten A, Ev.Joh.4,5-42 (kvinnen ved brønnen)

20 Hl. Josef

25 Herrens bebudelse, Ev.Lk.1, 26-38

26 4.søn.fasten A, Ev.Joh.9,1-41 (den blindfødte)

Pavens intensjon:

- At unge mennesker sjenerøst må svare på sine kall og på alvor vurdere å hengi seg til Gud i preste- eller ordenslivet.

Forslag til forbønn:

- At Gud må styrke vår biskop og alle som deler ansvaret for OKB med mot og visdom under de rettslige prosesser, som pågår for tiden.

- At Gud må gi ungdomsledere som forbereder de 3 påskeleire energi, nestekjærlighet og oppfinnsomhet, slik at de unge får finne sin plass i det kirkelige fellesskap.