Mai 2021

Publiseringsdato: Apr 28, 2021 6:39:30 PM

«På samme måte som Marias morsoppgave er å gi Gudmennesket til verden, er det Kirkens morsoppgave, som fullendes i nattverden, å gi oss Kristus, - hodet, offeret og næringen for lemmene i hans Mystiske Legeme.»

Henri de Lubac, sj (Frankrike 1954)

I katolsk tradisjon er mai en måned for Maria og for barn. Det blir blomsterprosesjoner og Maria-andakter og det blir Den første nattverd for en ny årgang av tredjeklassinger. Og i Norge får alt dette en bekreftende gjenklang i barnetogene på 17. mai, mens pinse lover en konfirmasjonshøytid for 9. klassinger.

Men i år har pave Frans bedt oss rette blikket mot Marias mann. Josef, mener paven, er et godt eksempel for hele kirken som han ønsker skal vise seg mer handlekraftig på flere plan. Josef lytter til beskjedene han får fra Gud og han handler deretter. Hver gang. Vi derimot har så lett for å snakke og vise følelser, men nøler ved å beslutte, å handle.

Den 1.mai som feires av arbeiderbevegelsen og kommunister som ‘arbeidernes dag’, vies av den katolske kirke til Josef, arbeideren. Markeringene bekrefter hverandre og setter arbeidets verdighet i søkelyset. Jesus ble virkelig et menneske og ble oppdratt av Maria og Josef. Vi må regne med at han fikk sin yrkesopplæring av Josef. Vi vet ingenting om hvor lenge han arbeidet med sin adoptivfar. Det er høyst sannsynlig at Jesus var yrkesaktiv i 12 til 14 år, tjente til livets opphold, bidro til familiens husholdning. Senere var han den omstreifende forkynner av Det glade buskap, som evangeliene forteller om, i mindre en 3 år.

Marias mann adlød alle instrukser som han fikk i drømme av Guds sendebud. Pave Frans spør oss hva vi gjør for å etterfølge Guds vilje, slik Jesus har forklart den for oss. Vi har lært av ham å be om at Guds vilje skal ‘skje på jorden, som i himmelen’. Vi er glade i vår Fader Vår og i Ave Maria som uttrykker glede og takknemlighet for Marias ‘ja’. Pave Frans ber oss følge dem begge og være konsekvent! Med disse tanker blir mai en tid for oss å huske Maria sammen med Josef, under Jesu fødsel, barndom og oppvekst, med andre ord i hennes menneskelige sammenheng.

Etter Jesu himmelfart forteller Lukas at Maria var sammen med disiplene, som holdt seg inne og var stadig i bønn. Vi kan bare ane hennes begeistring for pinseundret og for apostlenes modige forkynnelse pinsedag. Selv blir hun ikke nevnt igjen i Skriften, men vi kan tro at hun forble blant disiplene og de hellige kvinnene, og at hun holdt følge med Johannes resten av livet.

Maimåned avsluttes med hennes besøk hos Elisabeth, en gledes fest der Lukas gir oss hennes Magnificat, en mer personlig omskrivning av Hannas sang i 1. Samuelsbok kap. 2, 1-10. For en herlig opptakt til sommeren, - og forhåpentlig til avslutning av pandemiens kjedelige restriksjoner!

- Rory Mulligan, sm

Fester og søndager:

01 Hl Josef, arbeideren

02 5. søn påske B, Ev: Jo 15,1-8 (Vintreet)

03 Apostlene Filip og Jakob

09 6. søn påske B, Ev: Johannes 15,9-17 (Elsk hverandre som jeg har elsket dere)

13 Kristi himmelfart

14 Apostelen Mattias

16 7. søn påske B, Ev: Jo 17,11-19 (Så de kan eie min glede)

23 Pinsedag B, Ev: Jo 20,19-23 (Motta Den hl. Ånd)

24 Maria, kirkens mor

30 Treenighetssøndag B (s. 715 i messeboken) Ev: Mt 28,16-20 (Gjør alle folkeslag til disipler)

31 Marias gjesting hos Elisabet.

Forslag til forbønn:

- At Gud må veilede og velsigne all forberedelse til neste års bispesynode, noe som kan bli høydepunktet i Pave Frans’ prosjekt med omstrukturering av Kirken, for å møte dagens og fremtidens behov.

- At Gud må være nær alle som sliter psykisk som følge av pandemien og isolasjon. Må han trøste dem og alle som ‘bærer tunge byrder’.