November 2019

Publiseringsdato: Oct 31, 2019 8:46:11 PM

«Å bære navnet til Maria er som en sti som leder oss til å lære av henne å være troende, å stå beskjedne til tjeneste for Gud, å glede seg og takke for de undrene Han gjør i oss i dag, undre som skjult frukt i den vanlige hverdag, hvor Han gir seg til oss.»

- Bernard Thomasset, sm Frankrike

Kirkens november begynner med Allehelgensdag og Allesjelersdag, og den avsluttes med festen for den hellige Andreas, apostel og martyr. Måneden er viet bønn for de avdøde, med stor takknemlighet for de eksemplariske helgenene og deres heltemodige innsats for å sette evangeliet ut i livet og derved bidra til kirkens troverdighet.

Men la oss ikke glemme de mange hellige trekk ved det store flertallets kristne liv, til tross for feiltrinn og tilkortkommenhet. Det er tross alt til dette flertall vi sogner, vil jeg tro. Paulus kaller også disse for ‘de hellige’, - de som døde i troen på Kristus og hans løfte om evig liv. Helligkåring eller ‘kanonisering’ som en offisiell anerkjennelse slik det praktiseres i dag, var heller en begrensning, - en kvalitetssikring om man vil, - fra middelalderen.

Allehelgensfest markerer hvordan vi tror at de som levde et konsekvent kristent liv utgjør den del av det kirkelige fellesskap som allerede er i himmelen og kan gå i forbønn for oss andre. Allesjelersdag gir oss en anledning til, sammen med helgenene, å gå i forbønn for de avdøde under den renselsesprosess vi tror vil lede til deres inntog i himmelen.

Vi kan regne med at Jesu Mor har en ledende rolle i helgenenes forbønn og det er med henne at vi ber for slektninger og venner. Hver ‘Hill deg Maria’ slutter med bønn om hennes bønn i dødsstunden, - noe vi ber sammen med henne, ikke noe som vi overlater til henne. Det vi kanskje kan gjøre er å utvide vår bønn til å omfatte ikke bare de som alt er døde, men også alle som ligger for døden. Vi kan be Herren lindre smerten og angsten hos de døende; en ekte nestekjærlighets bønn. Også denne kan vi be sammen med Maria.

21.nov feirer kirken en mindre Mariafest, hennes fremstilling i templet. Maria fulgte jødisk skikk også i dette som var en markering på slutten av barseltiden. Festen understreker hvordan Maria oppfattet seg selv som en helt alminnelig jøde, - en av oss vanlige borgere.

Nok en vri på vår bønn i november kan være en bønn for alle som tar seg av de terminalt syke, det som heter palliativ pleie. Også de kan gå trett i tjenesten og kan ha behov for et bekreftende smil fra Vårherre. Jesus sier at vi skal be om alt det vi trenger og at Gud Fader vil høre på oss. Vi kan regne med at bønn for andre, hvis behov vi ser, vil nå frem til den barmhjertige Guds hjerte.

November avsluttes med å minnes apostelen og martyren Andreas. I likhet med sin bror, Simon Peter, mente han at han ikke var verdig å bli korsfestet på samme måte som Jesus. Mens Peter ble korsfestet opp ned, ble Andreas korsfestet på et kryss, noe som går igjen i det skotske flagg. Som kjent har Skottland valgt Andreas som vernehelgen.

Rory Mulligan, sm

Fester og søndager:

01 Allehelgensdag

02 Allesjelersdag

03 31.søn C, Ev: Lk 19,1-10 Jesus besøker Sakkeus

10 32,søn C, Ev: Lk 20, 27 og 34-38 Fariseere lager en felle for Jesus

11 Hl. Martin av Tours

17 33.søn C, Ev: Lk 21,5-19 forfølgelse er å regne med.

21 Jomfru Marias fremstilling i templet

24 Kristi Kongefest Ev: Lk 23, 35-43 soldater driver gjøn med den døende Jesus

30 Hl. Andreas

Pavens intensjon:

- At en ånd preget av dialog, vilje til å møtes og forsoning trer frem i det nære Østen, hvor ulike religiøse fellesskap deler livet med hverandre.

Forslag til forbønn:

- At synoden om kirkens oppgaver i Amazonas, som ble avsluttet nylig, må inspirere til en ny giv for kirken, særlig blant urfolkene i området.

- At kristen gjestfrihet og folkeskikk må overvinne den bølge av fremmedfrykt og til og med hat, som skyller inn over flere land i vår tid.