Desember 2020

Publiseringsdato: Nov 30, 2020 3:52:30 PM

«La oss gå hvor som helst; la oss gjøre alt det gode vi makter, mens vi forblir ubemerket og usynlige. … (Vi) må ikke nøle i møte med noen utfordring, (men gå) der hvor det er farlig, der hvor det er behov for vår tjeneste.»

Jean-Claude Colin, 1847

Det engelske språk har skaffet seg et nytt ord: ‘woke’. Alle bevegelser og protester i det siste, ikke minst ‘Black Lives Matter’, avdekket et behov for et eget ord for det som var Jesu poeng i vår evangelielesning, 1.søndag i advent. «Våk og be», sa Jesus. Ordet ‘woke’ er nå utbredt på engelsk, etter hvert så smått også på norsk, som betegnelse på en årvåken bevissthet.

Egentlig skal hele adventstid preges av slik våkenhet, eller ‘woke’ om man vil. Vi skal ikke bare være bevisst naturvern og utjevning av ulike urettferdige ulikheter i samfunnet. Vi skal våke i et annet perspektiv, siden Jesus sier: «Våk og be!» Jesu ord inkluderer alt godt i de bevegelser og protester det er snakk om. Han bekrefter all bevisstgjøring på alle plan, særlig der det dreier seg om rettferdighet. Men han går lengere, dypere, og setter alt i en større sammenheng.

Våkenhet i adventstid gjelder ikke bare adventskalenderens vindu-for-vindu forventninger frem til feiring av Jesu fødselsdag. Den skal hovedsakelig dreie seg om vår mottagelighet for ham ved hans andre komme. Han håper på en bedre velkomst enn første gang, hos oss som individer, som kirkelig fellesskap, som samfunn. Derfor vil pave Frans at hver og en skal være et evangeliets vitne. Det glade budskap er for alle, ikke bare for kirken.

Hvor står Maria i alt dette? Hennes ‘uplettede unnfangelse’ som vi feirer den 8.des. minner oss om vår menneskelige verdighet, uplettede som vi var i Guds skapertanke. Vi er ikke skapt til synd, vold og grådighet, men er skapt i Guds eget bilde. Maria alene ble skånet for skadene som følge av Adams og Evas synd. Hun, ved sitt vesen, gir oss bevis på hva Kristus ønsker at vi skal bli; hva Den hl.Ånds virke i oss skal føre til.

Vi kan trygt regne med at Maria er med i bønn for alle som protesterer mot urettferdighet, alle som brenner for å beskytte naturen, alle som engasjerer seg i kampen mot rasisme. Spesielt kan vi tro at hun vil være nær dem som ber med henne og derved gir disse viktige saker en religiøs dimensjon.

Blant disse siste må være de engelske legmarister, som inkluderte forbønner for disse tidsaktuelle saker i sin zoom retrett sist lørdag, 28.nov. Jeg var privilegert som observatør. Dette var et imponerende tiltak med 24 deltakere, som forhåpentlig vil gi oss mot til å gjøre noe tilsvarende blant legmarister her hjemme.

I tillegg til rikelig med bibelske og teologiske innsikter serverte en innleder denne fantasifulle fortelling:

Marias vonde drøm, slik hun fortalte om den til Josef.

Langt ut i framtiden i et land langt borte, så hun en familie som ville feire hennes sønns ‘bursdag. De hadde satt opp et nåletre i stuen, med lys og pynt i all slags farger. De hadde samlet mange presanger under treet, men da Maria så nærmere på disse, var det bare gaver til hverandre. Ingen gave til ‘bursdagsbarnet. Mens de snakket i munnen på hverandre, ble han heller ikke nevnt. Det slo Maria at hvis Jesus skulle komme innom, vil han føle seg helt utenfor!! Da våknet hun av skrekk.

Velsignet advent og en velsignet jul!

Rory Mulligan, sm

Fester og søndager:

03 Hl Frans Xaver, sj

06 2.søn Advent B, Ev: Mk 1, 1-8 (Døperen bereder veien for Herren)

08 Jomfru Marias uplettede unnfangelse

13 3.søn Advent B, Ev: Joh 1, 6-9 og 19-28 (Døperen varsler at Messias nærmer seg)

14 Hl Johannes av korset

20 4.søn Advent B, Ev: Lk 1, 26-38 (Herrens bebudelse)

25 Kristi fødselsfest Ev. midnatt: Lk 2, 1-14 (julefortellingen) Ev. på juledag: Joh 1, 1-14 (Johannes’ prolog)

26 Hl Stefan

27 Den hl.Familie, Ev: Lk 2, 22-40 (Barnet frembæres i templet)

28 De uskyldige barn

Forslag til forbønn:

At Gud må trøste og være nær alle familier som ikke kan samles til jul i år. Må han la dem finne kreative løsninger og symboler, som likevel styrker familiens samhold.

At Gud må velsigne og styrke alle som prøver å ta vare på fattige og hjemløse i juletiden.