Queralbs - Nuria

QUERALBS – NURIA

Aproximació:

Anem a la vall de Nuria, per tant agafem la carretera d’Olot, els tunels de Capsacosta i a la sortida de l’ultim túnel agafem a l’esquerra dirección Ripoll. Travessem Ripoll i anem dirección Campdevànol, Ribes, Queralbs. Deixem el cotxe a l’aparcament de l’estació del cremallera de Queralbs.

Itinerari:

Aquest és el camí vell de Nuria. L'itinerari va des de Queralbs remuntant el riu Nuria fins al Santuari per la variant del GR11. Tornada amb el cremallera.

El camí vell de Núria era el camí tradicional que, ja a l’edat mitjana, seguien els pelegrins per accedir al Santuari de Núria. L’origen del santuari cal buscar-lo en una capella construïda a la zona a mitjans del s.XI per ordre del monestir de Ripoll. En el s.XII s’autoritza la creació d’una Confraria de Núria on ja existia un alberg adjunt a la capella. La finalitat d’aquest alberg (Domus Hospitalis) era la de donar aixoplug als pelegrins que visitaven la capella i allotjar els viatgers que feien la ruta transpirinenca. El 1615 s’erigí l’ermita de Sant Gil i del 1883 al 1911 es crea l’actual edifici del santuari.

Així, des d’època medieval, el camí utilitzat per arribar a la capella i a l’alberg era el conegut avui com el camí vell de Núria i de la seva importància en son testimonis les parts que encara trobem empedrades. Tot i això cal tenir en compte que el traçat actual no deu coincidir exactament amb l’ancestral camí ja que la construcció del cremallera (inaugurat el 1931) obligà segurament a modificar-ne algun tram. Una indici d’això podria ser per exemple el petit pont de pedra que trobem entre el túnel de Fontnegra i el de Pal Tort (túnels antepenúltim i penúltim respectivament abans d’arribar a Núria pel cremallera). A aquest petit pont de pedra no hi arriba cap camí el que pot indicar que antigament es creuava el riu Núria més al nord que el que es fa actualment. Aquest pont no l’he trobat referenciat a cap mapa i per tant no he pogut trobar referències el que m’impedeix dir si és un pont pertanyent a l’antic camí vell o si es tracta d’un pont construït per donar suport a la creació del cremallera.

Una remullada al riu Núria

La gran tradició d’aquest camí unit a la bellesa del paratge i al innegable atractiu del cremallera fan que aquest sigui un camí, sobre tot a l’estiu, molt transitat. Es tracta d’un camí sense dificultats tècniques però amb trams molt costeruts i una pujada acumulada no menyspreable i per tant sorprèn la quantitat de gent que el fa. Jo personalment no el recomano per gent no acostumada a caminar per la muntanya. A dia d’avui cal dir que el camí ha guanyat encara més interès ja que la recent construcció del túnel del Roc del Dui (amb 1.3 Km de longitud i finalitzat el 2008) fa que ara la zona del pont del Cremal només sigui visible si fem el camí a peu.

Vista del Torreneules i les gorges del Freser

El camí:

Comença a dins del poble de Queralbs una mica més amunt de l’estació del cremallera. A la plaça ja veiem una indicació a la dreta que ens indica el camí vell de Núria. De seguida agafem altura i passem per un sender en mig de prats alpins. Aquest tram va paral.lel al cremallera. Aviat pugem en ziga-zaga fins a una tartera que travessem i deixem a l’esquerra el trencant que va al Roc del Dui, el camí és aèri i aviat arrivem al pont del Cremal sobre el Núria en una zona on la vall és més estreta. Passem el pont i continuem pujant per la vessant dreta i pujant en zig-zag. Quan som a dalt arribem al mirador del Salt del Sastre (1.691 m.) des d’on podem veure l’alçada que em guanyat durant aquesta part del camí. Ara anem planejant i veiem la cascada de la Cua de Cavall i aviat passem per sota d’un pont i tornarem a ser a la part esquerra. El camí continua pujant força i arribem a uns escalons que ens porten a la Creu de’n Riba des d’on ja veiem la vall de Nuria i el Santuari.

Dades:

Temps : 2h30

Excursió feta amb la Teresa, jo i la Kali.

Dificultat: 3 de 5. No es un camí difícil però la dificultat vé donada per la forta pujada que hi ha en alguns trams. A l’estiu la forta calor ens pot complicar una mica el camí, cal anar preparats.

Vista del Santuari de Núria

Altres dades

Excursió feta l’any 2005

Teresa, Samba i jo

Dia amb molt de sol i molta calor.