El Canigó per Marialles

El cim del Canigó

Aproximació

Per fer aquesta excursió podem anar amb cotxe fins al refugi de Marialles. Per arribar-hi hem d'agafar la carretera de Perpinyà fins a Elna, Bages, Thuir, Ille-sur-Têt, i pujar per la N-116 cap a Vinçà, Prades i Vilafranca de Conflent. Aqui deixem la carretera nacional i agafem la D-116 cap a Corneillà de Conflent, Vernet i Castell. A Castell hem de buscar una pista no asfaltada en direcció a Marialles, ja està marcat.

Aquest camí va pujant i és recomanable anar amb un 4x4 ja que en alguns trams el camí pot estar malmés per l'aigua. Son 13 kilòmetres però tardarem quasi 40 minuts fins arribar al refugi de Marialles.

Refugi de Marialles:

El refugi té 53 places per dormir, és guardat durant tot l'any. El número de telèfon és (0033) 04 68 05 57 99, o bé 06 83 56 82 10 . Els serveis de que disposa son: Aigua potable, electricitat solar, lliteres, dutxes, bar, menjar. Davant del refugi hi ha una explanada on podem plantar la tenda si no hi ha lloc al refugi.

Esmorzant davant del refugi de Marialles

Des de Marialles al Canigó hi ha un desnivell de 1.000 metres i una distància entre anar i tornar de 22 kilòmetres, per tant la durada de l’excursió serà de unes 7 o 8 hores depenent de les parades que fem.

Si bé hi ha molta gent que puja al Canigó he de dir que s’ha de ser un excursionista experimentat per varies raons: els 1000 metres de desnivell fan que sigui una pujada constant, els 20 kilòmetres de marxa també s’han de saber resistir, i la part final, la xemeneia, encara que no es per grans experimentats sí que s’ha de ser una mica coneixedor de la muntanya per fer-la. Per fi una muntanya de 2.760 metres ens podem trobar amb condicions meteorològiques adverses o complicades i amb canvis de temps sobtats. L'ascensió per Cortalets és més curta i més fàcil que per Marialles.

Des de Marialles surt un camí apte per cotxes 4x4 que va a Pla Guillem. Des de Pla Guillem podríem baixar fins a Prats de Molló-La Presta.

El camí del Canigó

Sortim del refugi de Marialles (1.716 metres) seguint les marques del GR-10 vermelles i blanques cap a l'esquerra en direcció al riu Llipodera. Aquest primer tram es força planer. Entrem en un bosc de pi negre i al cap de poc trobem una zona de pícnic amb unes taules. Pot ser un bon lloc d’acampada a l’estiu. Travessem el riu Llipodera per una passera de fusta. Anem a buscar el còrrec dels Set Homes, el travessem i al cap de poc arribem al Coll Verd (1860 metres). Allà hi ha unes portes per tancar el bestiar. La vegetació comença a canviar i apareixen avets. Des del Coll Verd també podriem baixar cap al riu i pujar per l'altre cantó, també aniriem a Cortalets.

Una parada poc després de travessar el riu Lipodera

Ara s'acaba el bosc i s'obre la Jaça del Cadí. Remuntem el riu Cadí per al seu marge esquerra que al cap de poc hem de travessar a gual per un pas de pedres. En temps de desgel pot ser perillós. Continuem riu Cadí amunt ara pel seu marge dret. Al cap de 1hora 30 arribem a les planes del Cadí. Abandonem el GR-10 que havíem seguit fins ara i girem a la dreta. Si el seguíssim aniríem al refugi de Cortalets. Nosaltres poc després arribem al refugi Aragó 1. Temps 2 hores. Tot el camí fins ara ha sigut de una pujada continuada i partir d’aquí el camí es fa cada vegada més dur. El pic del Canigó ens apareix a la nostre esquerra. Seguim avançant per aquest pla sempre pujant suaument però continuada.

En David abans d'encarar les últimes rampes

Al cap de munt de les planes del Cadí trobem la Font Nostra i el camí fa un parell de ziga-zagues i continuem guanyant altura.

Els prats del Cadí vist des del peu del Canigó

Anem en direcció a la Portella de Vallmanya on hi arribem després de la última ziga-zaga. Aqui podriem passar a l'altre cantó i baixar cap a Cortalets.

En Jordi arribant a la xemeneia

Nosaltres seguim pujant recte direcció Nord al Canigó Aquí veiem la paret del pic Durier amb una gelera a la base. Passem la bretxa Durier 2.696 metres, on a l'altre cantó hi ha un tallat de més de 300 metres. Falta poc per arribar a la xemeneia. Tenim la xemeneia davant nostra i encara que està marcada amb senyals s’ha de grimpar de valent sobretot el darrer tram de 100 metres. Es una grimpada fàcil però ens hem d’ajudar amb les mans i anar amb molt de compte sobretot a l’hivern si hi ha neu i gel. Mirarem de no tirar pedres avall.

Dues imatges de la xemeneia

Arribats a dalt del Canigó 2.780 metres, hi ha una creu de ferro i una taula d’orientació. Els dies clars hi ha una vista fantàstica però no n’hi gaires de dies clars. L’espai del pic és molt petit i hi trobem gent que ve de l’altre costat per el refugi de Cortalets. Passem allà uns 20 minuts i altre cop cap a baix per el mateix camí.

Un descans a la baixada.

MAPA:

Bretxa Durier 2.695 3h25

Xemeneia 3h35

Pica Canigó 2.784 3h55

A la tornada vam pujar amb cotxe fins a Pla Guillem i després vam baixar cap a la Presta i d'allà cap a Portbou.

Encara ens vam entretenir a buscar cuscolls i en vam fer forces.

Links

Web refugi

WEB : Previsió de neu

Seguretat a la Muntanya:

Web del refugi de Marialles : http://refugedemariailles.fr/catalan/index.cat.html

A l'església de Castell hi ha les despulles del Comte Gifré II de Cerdanya: http://ca.wikipedia.org/wiki/Guifr%C3%A9_II_de_Cerdanya