Portbou -Sant Quirze

Portbou – Sant Quirze de Colera

Aquesta és una excursió que hem anat fent cada any des de fa 20 anys, o sigui que per nosaltres que som de Portbou és una excursió clàssica.

Sortim de Portbou remuntant la ribera fins al mas Budallers on sense creuar-la agafem el camí que puja fins al coll de quatre camins. Hi ha algunes dreceres durant aquesta pujada però nosaltres pugem per el camí més clar. Passem per davant del mas de l’Ametller ara en ruïnes i continuem fins al coll on arribem en uns 30 minuts.

Comença la pujada des d'el pantà fins a quatre camins

Des de quatre camins agafem la forestal que puja pel cantó de Portbou i que va fins a Pla de Ras. Al cap d‘uns 2 kilòmetres tenim a la nostre esquerra un camí que puja clarament fins al coll de l’Ossetera. Aquesta pujada es molt forta i l’hem d’agafar amb calma; travessem el pedregar i després fa un parell de ziga-zagues fins a dalt. Un cop a dalt podem descansar una mica i veure les vistes que hi ha sobre Molinàs al fons de la vall, i el mas Tarragona just a sota nostre a la dreta. Des d’aquí mateix hi ha un petit caminet que puja encara més i ens porta fins la Font de Tarabaus, tardem uns 30 minuts més. La font és un bon lloc per esmorzar i descansar una mica.

Esmorzar a la font de Tarabaus

Des de la font de Tarabaus surt un camí forestal que ens portaria a Pla de Ras, però nosaltres agafem un camí que surt darrera mateix de la Font i pujant fort ens porta en 10 minuts al coll. Des d’aquest coll ja tombem sobre la vall de Banyuls i deixem Portbou enrere. Travessem el bosc dels Castanyers o bosc de Banyuls, tardem uns 20 minuts.

Travessant el bosc dels castanyers

A l’altre costat del bosc arribem a la carena, i davant nostre tenim el coll dels Empedrats que és una forta però curta baixada on hem d’anar al tanto perquè hi ha molt rocs grossos, tal com diu el seu nom. Una vegada hem baixat aquest coll tenim una forta pujada que anirem fent a poc a poc mentre gaudim de les vistes sobre la vall de Banyuls, el coll de Pla de Ras i Querroig que tanquen la vall de Portbou per el cantó W. A la nostre esquerra ben bé sota nostre tenim la Coma de l'Infern, i veiem les dues muntanyes de les Orelles de la Mula o les Barbes de Boc que formen part de la serra de Balmeta que té el punt més alt al Puig d’Esquers.

Vegetació exuberant de flors després d'una primavera plujosa

Com que aquesta excursió sempre la fem a la primavera ens hem de fixar amb la vegetació que està en plena floració, trobem la típica flora de l’Albera amb el garric, l’estepa blanca i negre, i flors de prat de mitja muntanya que semblen tulipes.

Continuem amunt prop de la carena en direcció el Puig de’n Jordà (724 m) i abans d’arribar-hi hem d’anar al tanto i buscar la carena, aquí veurem que hi ha un petit planer on hi ha un indicador que ja ens diu que a la nostre esquerra tenim Sant Quirze de Colera. Ara ja hem passat la serra de Balmeta i les Barbes de Boc i tenim tota la vall de Balleta que es la zona del Parc Natural de l’Albera. Ara anem baixant per el cantó Sant Quirze que ja veiem allà baix. Al cap de 10 minuts veiem una barraca de pastors que darrerament ha estar reformada, i una mica més avall tenim la Font Jordana on hi ha sempre aigua però com que es un abeurador per les vaques sempre esta brut. Fem un petit descans a la Font sota un arbre magnífic i continuem baixant per el camí que ens porta al coll de Pallarols en 20 minuts. Quan arribem al coll hi ha un indicador que ens diu que hem de passar a l’altre costat del coll i anar baixant durant quasi una hora. Si seguim recta per la mateixa carena anirem als Rocs Blancs i ens complicarem molt la vida ja que és molt difícil de passar-hi.

Llarga baixada fins a Sant Quirze al fons de la vall

La baixada des del coll de Pallarols fins a baix és molt llarga i es baixa per un sender estret. No hi ha gran dificultat però hem d’anar a poc a poc. Tenim a la vista Sant Quirze tot el rato i es un bon moment per fer unes fotos del monestir.

Al cap de més o menys 1 hora arribem a baix i anem a la Font de l’Abat per refrescar-nos, veure una mica d’aigua i descansar un moment.

Una vegada descansats anem a fer una visita al monestir, el que passa es que darrerament s’hi estan fent obres de reforma i està tancat. Queden molt lluny aquells temps que tot estava obert i podíem anar a dormir a la casa del guarda adossada al monestir i encendre la llar de foc, coses que ara són totalment impossibles.

Enllaç

SantQuirze de Colera

ANY 2013

El mes de maig del 2013 tornem a anar-hi. Sortim de Portbou a les 9 del matí i arribem a Sant Quirze a 2/4 de dues de la tarda, a punt per fer la cervesa i anar a menjar un bon arròs.

S'ha de dir que d'entrada fa un dia magnífic però a partir del migdia o des de que comencem a baixar des de la font Jordana s'ha anat tapant i es veu que no gaire lluny ja ha començat a ploure. Cap a l'oest no gaire lluny està ben negre i hi ha forces llamps i trons. A pesar que ens ho veiem a venir i accelerem el pas no podem evitar que ens enganxi un bon ruixat. Només el darrer quart d'hora però suficient per arribar ben molls. Per sort hi ha gent que vé amb cotxe i tindrem roba seca.

Ha sigut una primavera atípica per les constants pluges que hi hagut. Per això la muntanya està exuberant i plena de flors. Descata sobre tot el color groc de les ginestes i les petites tulipes silvestres tant abundants a partir dels 700 metres d'altura més o menys.

MAPA

MAPA: En aquest mapa figura uns tornada des de Sant Quirze fins a Llançà. Si bé la distància que hi ha ho fa casi impossible, es una ruta alternativa que hem fet algunes vegades només per anar-hi. S'ha d'anar amb compte a l'estiu els dies de calor amb la falta d'aigua.