Les Agudes

Les Agudes per els Castellets

Aquesta ascensió es pot considerar de certa dificultat per varies raons. La primera dificultat es que els Castellets son una part rocosa de granit sota les Agudes on hem de fer grimpades i pujar algunes canals, la dificultat rau en les condicions climàtiques sobre tot, dies de pluja, neu i boira ho fan pràcticament impossible. Una altre dificultat és que baixaré per l’altre cantó de la muntanya sota el Turó de l’Home i després s’han de fer uns 3 kilòmetres de carretera per tornar al lloc de sortida, cosa que fa que sigui una excursió llarga només per gent acostumada a caminar més de 5 hores.

Des d'el coll de Sant Marçal amb el Castellets i Les Agudes al fons

Surto del coll del Sant Marçal i he d’anar primer fins a l’aparcament de la zona de Ses Ferreres que és on comença realment el camí.

Vista de les Agudes al començament dels Castellets

A la sortida de Sant Marçal podria anar per la carretera però decideixo agafar un camí que sembla que m’hi porta directament. Agafo el camí a tocar de l'església i segueixo avall uns 200 metres. A l’esquerra ja veig una senyal que em fa entrar en un bosc on el camí va paral·lel a la carretera. Al cap de 20’ ja soc a l’aparcament de Ses Ferreres. A l’altre costat de la carretera ja es veuen les marques vermelles del camí.

El primer tram d’aquest camí vaig entre un bosc de faig per un petit sender que va a buscar la carena al pla Sa-Siureda. A partir d’aquí tenim els Castellets al davant. Els Castellets són 3 grans rocs de granit sobre la carena, no són difícils però s’ha d’estar àgil per grimpar i no tenir vertigen. Evidentment s’ha d’anar ben calçat, no portar pals ni res a les mans que molestin i anar pujant per etapes.

Passos aèris com aquesta canal

A poc a poc el camí puja entre bosc i grans roques , començo a trobar passos aeris entre canals de roca on s’han de fer servir les mans. Per sort aquesta roca és molt sòlida, no es trenca i fa de bon agafar-s’hi. Cada vegada que es puja una mica i es mira enrere queden uns barrancs que fa por mirar. Anar sol també es una imprudència per aquesta excursió. Passo un tram amb ajuda de cadenes i després una xemeneia de uns 10 metres, darrera meu un barranc.

Si bé hi ha marques de pintura, algunes morades i altres grogues. La pujada es fa força intuïtiva des de baix. Pots donar un cop d’ull i estudiar una mica el millor camí per pujar. Hi ha trams que s’ha de baixar i potser són encara més perillosos.

Algún dels trams complicats dels Castellets

Una vegada hem passat clarament els Castellets arribem al coll de Castellets I aquí tenim dues possibilitats, la primera seguir escalant per arribar a sota les Agudes I la segona la més recomanable es buscar el camí que ens porta en una forta pujada cap a la dreta fins al coll de Sesagudes travessant una tartera. Una vegada al coll només hem de fer 200 metres enrere i acabar de pujar al pic de les Agudes., 1.705 mts.

El temps empleat des de l’aparcament de Sesferreres fins al cim de les Agudes es de +/- 1 hora i mitja. Desnivell aproximat uns 406 metres, uns 50 més si tenim en compte els diferents desnivells dels Castellets.

Cim de les Agudes

Fet el cim, a la nostra esquena i a l’altre costat de la carena veiem el Turó de l’Home, més o menys a la mateixa alçada però allà s’hi veuen antenes, un parell d’edificacions i inclús un aparcament, ja que es pot pujar amb cotxe per un camí. Es molt habitual trobar ciclistes o gent que pugen amb cotxe i després van fins a les Agudes .

El Turó de l'Home

Baixem fins a passar el puig de Sacarbassa i anem seguint el sender que de vegades passa amb vistes a l’est i de vegades amb vistes a l’oest sobre el Matagalls imponent a l’altre costat de la vall.

L'Avetosa

Veig el camí de baixada que és un camí ample que s’endinsa en el bosc de faig que hi ha durant tota la baixada. Si puc entraré dins de l’Avetosa i si tinc sort veuré l’abraçada, dos arbres, un faig i un avet abraçats.

Baixant del Turó de l'Home per una fageda.

Es va baixant en ziga-zaga però l’avetosa sempre ens queda a l’esquerra i no s’hi entra. Segueixo per la fageda en una baixada molt agradable fins arribar a la font de Passavets. Lloc fantàstic per descansar però és un continuu de gent que ve a buscar aigua amb el cotxe ple de garrafes.

Ara em queda l’últim tram de l’excursió, he de fer uns 3 kilòmetres de carretera fins a l’aparcament i arribar fins el coll de Sant Marçal on tinc el cotxe.