Camí dels Enginyers

CAMÍ DELS ENGINYERS

(Nuria - Coma de Vaca – Queralbs)

Situació :

Vall de Nuria

Aproximació:

Anem a la vall de Nuria, per tant agafem la carretera d’Olot, els tunels de Capsacosta i a la sortida de l’últim túnel agafem a l’esquerra dirección Ripoll. Travessem Ripoll i anem dirección Campdevànol, Ribes, Queralbs.

Deixem el cotxe a l’estació de Queralbs i des d’allà ja veiem els cims dels Roc de Totlomon, impressionant. Agafem el cre

mallera fins a Nuria i allà comencem a caminar.

El camí dels Enginyers va ser construit pels treballadors que anaven de Nuria a Coma de Vaca on s’havia de construir una presa i una central eléctrica que per sort mai es va arribar a fer. També se’n diu dels enginyers perquè alguns llocs el camí s’ha treballar sobre la roca i s’hi han posat ganxos i cadenes per poder avançar millor.

El camí:

El camí té dues parts ben diferenciades: El camí dels enginyers que va de Nuria a Coma de Vaca i les gorges del Freser que baixa de Coma de Vaca fins a Queralbs.

Camí dels enginyers:

Baixem del cremallera i anem dirección al refugi del Pic de l’Aguila passant més o menys per el viacrucis que de passada val la pena veure.

Vista de Núria des d'el Viacrucis

Deixem el refugi sobre nostre i a l’altura de la creu del via crucis ens n’allunyem primer dirección sud i després direcció Est. El camí esta molt ben marcat com una variant del GR-11. Els primers kilòmetres són molt fàcils amb un camí que planeja sense guanyar altura. Ens dediquem a l’observació del paisatge, els voltors, les marmotes, les vaques, els cavalls, etc. A poc a poc el camí avança i la pendent de la nostra dreta és cada vegada més pronunciada fins que hi ha moments que hi ha risc d’agafar vertígen. Aquesta és una de les dificultats d’aquests camí, el desnivell que hi ha que baixa de cop uns 250 mts. Som a una altura de 2000 metres i ja anem caminant sobre les gorges del Freser. Més endavant veurem clarament el recorregut de la Canal de Daíó. Al sud es veu el poble de Queralbs i a sobre veiem clarament el camí que puja a Fontalba, el Puigmal, i tots els pics de la vall de Nuria que hem anat deixant enrera. També veiem a l’altre costat de la vall del Núria el GR-11 que vé de Planòles i passa per Fontalba fins a Núria.

El Balandrau al fons

Al sud, al fons de la vall es veu Ribes i s’endevina Ripoll. Davant nostre a l’altre costat de les gorges del Freser tenim el Balandrau que des d’aquí es veu inexpugnable. A sobre nostre dirección N tenim el Torreneules que anem voltant durant tot el recorregut encara que no es veu.

Seguim avançant i el camí es complica una mica, ja no es un camí planer sinó que hem de pasar zones de roques que fan que haguem de pujar i baixar, sempre amb el pendent a la nostra dreta i amb risc de caure, cosa que fa pensar que si bé ara mateix el camí no representa cap dificultat, els dies d’hivern amb gel, neu o amb boira pot ser molt complicat.

Alguns trams son una mica complicats

Estem entrant a la part del camí més difícil amb agulles de roca, algún tram de tartera. Veiem una barraca de pedra que pot servir de refugi per un mal temps. També trobem els passos més complicats que son una roca on hi han treballat uns escalons, uns ganxos tipus escala i una cadena que fa de passamà. Tot plegat junt amb el pendent que hi ha és el que fa que tingui un nivell de dificultat alt sobretot amb mal temps.

Superat aquest tram més difícil entrem a l’ultim tram que passa per terreny de prat alpí amb pujades i baixades i alguna grimpada. Última parada al coll dels Homes, mirador natural sobre les Gorges del Freser amb una gran caiguda. Davant el Balandrau, a la dreta la vall del Freser i a l’esquerra Coma de Vaca. Ja només ens queda una baixada de 20 minuts.

La vall de Coma de Vaca amb el refugi en primer termeArriben a Coma de Vaca, la primera fita ha estat aconseguida, ara toca descansar i recuperar forces. A partir d’aquí només ens queda una llarga baixada fins a Queralbs que encara que sigui baixada es realment molt dura.

Una vegada hem arribat al refugi de Coma de Vaca tenim altres possibilitats de continuar caminant. Podem tornar a Nuria passant per el Coll del Torreneules, podem pujar al Balandrau pujant dirección E, o podem anar al coll de la Marrana si remuntem el Freser dirección N.

Llarga baixada. A la dreta hi ha el riu Freser

Dades

Recorregut: uns 9 kilòmetres

Temps : unes 3 hores

Desnivell : 330 amunt, 270 avall

Dificultat : 4 de 5 (No té una gran dificultat però hi ha alguns passos aèris, ganxos, cadenes, época de l’any, etc. que el fan complicat. No és recomanable fer-lo a l’hivern)

Baixada entremig del bosc

Gorges del Freser

Per baixar per les Gorges del Freser primer hem de passar a l’altre costat del riu per un pont que hi ha i anar en dirección al torrent del Bugader i aviat hi ha un sender a la dreta que ens puja i ens fa guanyar altura rapidament, uns 100 metres (esta senyalat). Ara si que anem baixant fent ziga-zagues i baixant continuament. Es pot fer una mica pesat però les vistes que hi ha ara són ben diferents, ara podem veure les roques per on anavem fa ben poc i que queden a l’altre costat de les gorges. Seguim baixant per tarteres camins en zig-zag i a mida que baixem ens anem indinsant en els boscos de pi negre. Al final arriben a una zona més planera i hem de travessar el riu per una passera. A l’altre costat la baixada continua sempre dins el bosc, encara que ara la baixada será més suau i els boscos han canviat i ara són de bosc de rivera. Per fi arribem a la central de Daió, final del camí. Ara només ens queda anar fins a l’estació de Queralbs on tenim el cotxe.

Dades del tram Coma de Vaca -Queralbs

Kilòmetres: 10 Kms

Temps: 3 hores

Altura : 100 amunt i uns 800 avall.

Altres dades:

Excursió feta en David i jo el mes de setembre del 2011, feia un dia magnífic i no vam trobar ningú en tota l’excursió. La baixada va ser el pitjor de tot, els meus genolls ja no podien més.