Pla de les Gates

Aquesta es una excursió que es pot considerar fàcil i curta però que es pot allargar a la nostra voluntat per visitar la zona megalítica que hi ha sobre de Roses. Anem fins al Puig Alt al costat del Puig Pení a sobre de Roses.

Aproximació

Sortim de Portbou i anem fins a Port de la Selva i des d'aquí agafem direcció Cadaqués. Quan som a dalt hi ha un rotonda i llavors agafem direcció Roses. A uns 3 kilòmetres i abans de baixar cap a Roses trobem la desviació que ens puja cap al Pení. Pugem durant uns dos kilòmetres més i anem fins on ja està prohibit continuar i deixem el cotxe. Davant nostre hi ha una pista no asfaltada que agafarem, i a la nostre dreta un gran pla amb un mas arruïnat al fons.

El camí.

Aquesta pista ens puja suaument durant 1 kilòmetre i ja veiem que després ens porta cap a l'oest per voltar els cims, segurament baixarem per l'altre costat de la muntanya. Quan som a tocar del Puig Alt que ens queda a l'esquerra pugem un petit coll per veure la vista de l'altre cantó. Espectacular: tenim el cap Norfeu a sota nostre, Roses cap a la dreta, tot el golf de Roses, les Medes al fons i tota la plana de l'Empordà amb el Canigó i el Pirineu al fons. Darrera nostre queda el Port de la Selva amb les muntanyes de Portbou al fons. A la nostre dreta hi ha les muntanyes de Sant Pere de Roda que ens queden aquí mateix.

Vista de Cala Montjoi

Aquí on som ara hi havia uns antics eòlics que fa pocs anys es varen retirar. L'espai ha quedat ben net. Aquí mateix comencem a trobar megàlits, concretament la Cista de Puig Alt, un monument funerari de corredor.

Dolmen de la Tomba del General

Tornem a recuperar el camí i efectivament ens porta en suau baixada a voltar el Puig de les Pedres Negres. Després d'això anem directament en baixada cap a Roses. Passem una zona rocosa on hi ha unes coves entre les quals la més famosa la Cova del Puig de la Malaterra. Més avall arribem al Pla de Gates, un planer amb herba i vaques on per un costat podríem baixar cap a Montjoi i per l'altre podríem anar a la zona neolítica de la Casa Cremada. En aquest punt ja trobem la Tomba del General, un dolmen de corredor.

Vista de l'Empordà

Podem allargar aquesta excursió però sense acabar de baixar a Roses ja que després hem de pujar pel mateix camí i hem de pujar fins a 500 metres on tenim el cotxe.

Tornem pel matreix camí però prop de les coves de Malaterra agafem un camí a l'esquerra i al cap de 50 metres trobem la font de la Vic, ben arreglada i on es pot descansar una mica.

La font de la Vic entre els arbres

Seguim el camí per sota del que hem fet abans i anem a parar al pla de can Causa que es el que veiem des del cotxe. Per la nostra esquerra ens arriba el camí que puja des de Roses. Passem els masos i en 15 minuts ja som al cotxe.