Barraques Colomates

SITUACIÓ:

Albera francesa, Banyuls, Salifort, Colomates, Reserva Natural de la Maçana

APROXIMACIÓ:

Anem amb cotxe fins a Banyuls. Després del pont de la via del tren a la dreta direcció ND de la Salette i continuar pujant per una pista fins al coll de Gascons.

CAMÍ

Deixem el cotxe al coll de Gascons i des d'allà surt el GR10 que està marcat vermell i blanc. Puja una mica direcció al Fort i després va planejant per un corriol que ens porta fins el coll de Vallauria en 30 minuts. Podríem continuar per la pista però és preferible seguir el GR per visitar la tina de’n Reig. Pel camí trobem les restes d’un mas en ruïnes (El mas Reig) on a la planta baixa les parets i el terra estan folrats de rajola vermella. Tal com s’explica a la taula d’orientació que hem trobat abans del coll de Gascons antigament es feia servir per recollir el raïm de la verema i fer la vinificació. Com que no hi havia camins hi havia unes canalitzacions per on feien baixar el vi fins a la cava cooperativa. A les vinyes de Banyuls encara es poden trovar restes d'aquestes vinificacions com aquesta tina o alguna canals de baixada de most.

Al coll de Vallauria hi una cruïlla de camins: a l’esquerra cap al sud anem al coll de Banyuls i a la dreta baixant cap al nord anem cap al Riembau. Més a la dreta darrera nostre una pista rodeja la muntanya de la Madeloc.

Vista de Pic Neulós prop de les Colomates

30’ A uns 50 metres més avall a l’esquerra agafem el GR10 i anem pujant suaument per el camí de l’aigua fins al final. En diuen el camí de l'aigua perque per sota d'aquest camí hi ha una canal per on baixa l'aigua cap a Banyuls, abans era l'aigua de l'aixeta, ara ja no es consumeix i la porten de més lluny. Hem deixat la Madeloc darrera nostre i anem direcció el Salifort i tenim la torre de la Massana a la nostra dreta.

35’ Bifurcació: El GR10 gira a l’esquerra i s’enfila cap al Salifort (està senyalat). Nosaltres hem de seguir recte cap al bosc que tenim al davant. A partir d’aquí voltarem tot el Salifort per un camí dins el bosc que puja molt suaument.

15’ Trobem el rec del Ravaner amb la font de les Vernedes i un mica més enllà la font d’en Vergés.

20’ trobem el túnel. Es un túnel artificial crec que per portar l'aigua. Podem travessar-lo (80 mts) o voltar-lo. Nosaltres el travessem i seguim pujant pel camí a l’altre costat. Ara el camí va girant cap a l’W i tenim unes vistes magnífiques sobre la costa d’Argelers. Arribem a la font d’en Cassanyes on hi ha un abeurador per animals.

45’ Coll d’en Verderol. Es el coll d’entrada al bosc de la Massana. Cap al nord hi ha la torre de la Massana. Per arribar-hi hauriem de baixar cap al puig Rodon, el coll de la Plaça d’Armes i a l’esquerra per un corriol pujaríem a la Torre i cap a la dreta anem al roc del Corb i cap avall.

Nosaltres seguim cap al W direcció les barraques de les Colomates. Seguim el camí i entrem en un bosc de faigs molt alts. Travessem un parell de recs i continuem paral·lels a un riu (el Maçana)

Neixement del riu Maçana que curiosament desemboca prop de la platja del Racou on hi havia els cams de concentració

1h15’ arribem a una font a l’altre costat del riu, font de les Colomates. Des d’aquest costat del riu ja es veuen a la dreta dalt d’un turó les Barraques. Hi pugem i en un planer n’hi ha dues. Un és tancada i l’altre es un refugi lliure amb un parell de lliteres, un foc i un parell de taules sota un gran arbre. L’espai és molt maco per passar-hi un parell de dies.

Per tornar al punt on tenim el cotxe ho farem seguint el GR10 baixant pel Salifort. A partir de les Colomates hem de buscar la carena que ens queda al S fins a trobar el GR i després girar cap a l’esquerra. El camí puja però en 20’ trobem el GR10 que està molt fresat i ben marcat a uns 30 metres de la carena. Podem pujar-hi per veure les vistes sobre l’Empordà i tota l’Albera.

Un moment de descans mirant cap a l'Empordà

Anem direcció al Salifort mirant de no perdre mai les marques del camí. Ara la baixada és molt dura i llarga, però en una hora arribem al trencant del camí de l’aigua

60’ Trencant del camí de l’aigua. Refem el mateix camí que hem fet a la pujada fins el coll de Vallauria.

60’ Arribem al coll de Gascons on tenim el cotxe.

A TENIR EN COMPTE:

-Aigua. Com sempre s’han de portar uns 2 litres d’aigua per fer la pujada i 2 més per la baixada. Encara que hi ha fonts pel camí hem de tenir en compte que algunes èpoques de l’any poden estar seques.

-Sol i calor. La pujada pel camí de l’aigua és llarga i dura; Si fa sol podem passar calor i set.

-Tramuntana: Ja sabem que amb tramuntana estem molt exposats tant a la pujada com a la baixada. Si es freda pot fer molta fred.

-A partir del rec del Ravaner anem sempre sota arbres i és més agradable. Podem fer-ho a poc a poc per disfrutar.

-Podem planejar de passar el dia a les Colomates i fer la tornada cap a mitja tarda per anar més descansats i no agafar la soleiada.

-La baixada per el Salifort es llarga i dura. S’ha de portar aigua i menjar per fer les parades per descansar.

-Portar una petita llanterna per passar el túnel.

Cims del Salifort

Coses interessants per veure:

El mas Reig amb les seves tines

El túnel que travessa la muntanya

Les vistes sobre la torre de la Madeloc

El bosc de la Massana

Les barraques de les Colomates

Les vistes sobre l'Empordà des de la cresta de l'Albera.