Puig de la Calma

Vista del Puig de les Forques des del coll de Banyuls. .

Puig de la Calma per el coll de Banyuls

El Puig de la Calma es un puig de 714 metres d’altura situat a l’est del Coll de Banyuls (357 metres), es a dir mirant a Banyuls el tenim a la nostra dreta. Primer hem de pujar al pic de les Forques que vist des de lluny es veu un cim doble amb poca diferència d’altura entre l’un i l’altre.

Aproximació

Hem d’anar fins a Espolla i des d’aquí cap al coll de Banyuls per una carretera asfaltada. També podem anar-hi per Banyuls. El punt de sortida de l’excursió es el coll de Banyuls. Hi ha un aparcament on podem deixar el cotxe.

La ruta.

Abans de començar a caminar si mirem el puig veiem una muntanya amb dos cims, el que tenim més aprop és el més baixet per poca diferència. Es una roca molt semblant a Querroig es a dir que per pujar-hi ja es veu que puja molt dret i s’ha de grimpar força durant els darrers metres.

Comencem a caminar primer per un camí ample durant uns 300 metres. Després el camí puja molt dret fins al Puig de les Forques (404 metres). A partir d’aquí començo a veure les marques grogues que per sort són ben visibles durant tot el camí. El puig de les Forques l’hem deixat una mica a l’esquerra sense passar-hi. Ara passem un tram amb un terra de roca casi planer. Al cap de poc quan ja veiem que ens hem d’enfilar i grimpar trobem un cartell que ens indica el Coll del Torn recte amunt passant per el puig de la Calma, i a l’esquerra també el coll del Torn, això em fa pensar que potser podré fer una volta circular.

Cartell per fer la ruta circular i detall de puig de la Calma

Ara cal seguir les marques perquè encara que el camí puja i es evident cap on hem d’anar es important seguir les marques per anar per el lloc més fàcil. En grimpades com aquesta si perdem les marques ens podem complicar la vida. Tenim per davant uns 150 metres de grimpada; algunes vegades pugem per un rec i altres per la roca agafant-nos amb les mans. Quan falta poc per arribar a dalt un moment donat el camí ens porta a voltar per l’esquerra, estem voltant el primer cim i al cap de poc arribem a dalt del segon cim: el Puig de la Calma 714 metres. La vista és impressionant per totes bandes.

Vista cap a l'Est, es veu el pic Jordà, les orelles de la Mula, la serra de Balmeta, a sota hi ha Sant Quirze de Colera, Puig d'Esquers i al fons el Castell de Sant Salvador.

Veiem Querroig sempre imponent i sembla que estigui molt aprop. A l’esquerra Banyuls i Cap Bear. La Massana, el Salifort i darrera de tot el Pic Neulós, veiem l’antena. Al fons el Canigó, i més avall l’alta Garrotxa amb el Bassegoda, i no veiem més lluny per la boirina que hi ha. També veiem una part de l’Empordà i una mica de la badia de Roses.

Vista sobre Banyuls abans d'arribar al cim

Vista cap el sud: Mas Pils i al fons el Canigó entre la boira

Des del cim veiem el Salifort a l'esquerra i la Madeloc a la dreta.

Des d'el Puig de la Calma busco amb la mirada el camí de baixada per fer la ruta circular. Per aquest vessant el camí fa una suau baixada i es veu el coll del Torn. Vaig baixant pel dret, el camí no es necessari i no hi vegetació. Arribo a un creuament de camins, Coll de la Perdiu.

El coll del Torn a la dreta i al fons Tarabaus i Querroig

Es un coll molt ample d’on surten diversos camins: Un camí puja cap al Puig d’en Jordà per on podem anar a Sant Quirze de Colera; un altre va direcció Pla de Ras i Querroig, sempre més o menys per la mateixa cota uns metres per sota de la cresta. Un altre camí va direcció Banyuls i és el que agafem. Passem per un tram de bosquet molt semblant al bosc dels Castanyers, i aviat arribem a un altre pla sobre Banyuls on hi ha dos camins que en surten: un baixa cap avall cap al coll de la Martina, I l’altre gira a l’esquerra I ens porta al punt de bifurcació que hem vist abans, així doncs agafem aquest. Es un sender que al principi esta net i ample i fa baixada. Passem tres recs i al cap de mitja hora som al Serrat de les Esquelles i per tant al punt de bifurcació. La resta del camí fins al coll de Banyuls el fem per el mateix que a l’anada. Mitja hora més i ja hi som.