Roses - Cala Jóncols

Roses – Cala Jóncols pel GR-92

(Camí de Ronda)

Aproximació:

Per anar a l'inici d'aquesta excursió hem d'anar fins a Roses i d'aquí fins a Canyelles. Per tant sortim de Portbou cap a Roses i passem en direcció a Canyelles Petites, Canyelles Grosses i busquem el final de les cases i aparquem. Aquí comença el nostre camí i també comença el Parc Natural del Cap de Creus. Carrer Gauguin.

Comencem a caminar i al final del carrer podem agafar una pista que ens porta també cap al Cap de Creus. Nosaltres però agafem un sender que baixa cap a mar, és el camí de ronda, a cavall entre penya-segats, roques escarpades, vegetació de pineda i d’arbust típicament mediterrània.

El camí

És una ruta ideal per a refrescar-se a l'estiu en qualsevol de les cales i platges per les quals es passa. A l'hivern és ideal fer-ho un dia de tramuntana amb el cel blau i molta visibilitat quan podrem aprofitar dels millors paisatges. Aquesta costa és ideal per fer-hi submarinisme per la seva riquesa i per la curiositat de que hi ha moltes coves i baus submergits.

Aproximadament a 1 Km arribem a la punta Falconera dita així perquè no fa gaires anys sempre si veien falcons. Aquesta punta fou ocupada pels militars a mitjans del s.XX pel seu interès estratègic perquè domina la badia de Roses. Actualment encara podem visitar tota una sèrie de galeries i búnquers on hi havien els canons que vigilaven la badia.

Passem la punta Falconera i el camí és el típic d'un camí de ronda que puja i baixa en funció del relleu de la costa. Si bé sempre va més o menys per la mateixa cota, s'ha de baixar a les platges i pujar al sortir-ne, la qual cosa fa que sigui una mica trenca-cames. La primera cal que trobem es Cala Lladó on hi ha unes roques de marbre que s'havien utilitzat per la construcció. Per això encara hi veiem restes de la pedrera i un antic embarcador per carregar les pedres i portar-les a Roses i una impressionant rampa per on baixaven el marbre.

Passem el Cap Trencat que es diu així per les grans roques que se n'han trencat i caigut a mar. Arribem a Cala Murtra, petita platja, considerada nudista, que es diu així per la vegetació de murtra que hi ha. Després passem el cap Blanc i la cala Rostella abans d'arribar a la Badia de Montjoi.

A la Cala Montjoi trobem El Bulli només arribar-hi. Després la platja on hi ha els antics masos de Montjoi de Baix i Montjoi de Dalt. Al cantó sud de la platja hi ha un font natural arran de mar, boníssima.

A l'altre cantó de la platja hi ha el Puig de la Morisca de 182 m. Des d'on es veu una molt bona vista i per això després de la Guerra Civil s'hi va construir al cim una caserna d’uns 50 m2 dividida en dormitori, cuina, lavabo, menjador amb llar de foc i una cisterna adossada. A l’exterior, un passadís subterrani d’uns trenta metres de llargada, comunica amb una sala fosca i soterrada per la qual s’accedeix al búnquer del nivell superior.

Passem la cala Montjoi i continuem pel camí de ronda ara per la pista i ens dirigim cap al Cap Norfeu que tenim al davant i que tanca el nord. Passem la punta de la Ferrera i anem cap a la platja Calitjàs i a tocar la Cala Morisca. Després d'aquesta ja encarem el cap Norfeu que hem de travessar i hem de pujar uns 150 metres. La pujada es força dura amb uns escalons molt alts, però aviat arribem a dalt al coll.

Ara només ens queda passar a l'altre costat del cap i arribar a la Cala Jóncols passem per un camí interior i en 20 minuts arribem a la cala. Hi ha un càmping per si es d'interès, i a diferència d'altres platges del cap de Creus aquesta és de sorra fina.

El camí de tornada el farem o bé per el mateix camí o bé per la pista que va per una cota superior i per tant és més ràpida.

El recorregut total és de uns 18 kilòmetres, la qual cosa fa difícil de fer-ho d'anada i tornada, no obstant es poden fer dues etapes si es creu convenient.