Matagalls

Coll de Sant Marçal - Matagalls

Vista del Matagalls des del camí de les Agudes

El Matagalls és un muntanya de 1.698 metres del Massis del Montseny. Al cim podem trobar-hi un vèrtex geodèsic i una creu de grans dimensions dedicada a Mossèn Cinto. En aquesta creu, entre altres plaques, n’hi ha una en memòria del també mossèn Jaume Oliveres Brossa, excursionista que fa idear la travessa Matagalls Montserrat que ara s’ha fet tant popular.

Les principals rutes per pujar al Matagalls són les que surten del Coll Formic situat al sud i la que surt de Sant Segimon situada ca a l’oest del Matagalls.

Una de les coses interessant que hi ha tot el massis del Montseny és la quantitat de fonts que hi ha, totes ben cuidades i a totes hi ha aigua. Just a sota del Coll de Sant Marçal hi ha la Font Bona, hi baixem per un petit corriol que ens hi porta directament. A tocar del colet de l’Home Mort a uns 100 metres també tenim la font de’n Vila.

La Font Bona al coll de Sant Marçal

La ruta que he fet surt del Coll de Sant Marçal. En aquest coll hi ha una petita església i un mas ara convertit tot plegat en hotel de luxe. A tocar la carretera també hi ha la taula dels tres Bisbes, lloc fronterer entre els bisbats de Vic, Barcelona i Girona. Prop d’aquí hi ha una gran creu de fusta. Des d’aquí es veu una bona panoràmica cap al nord i també es veu una bona vista de les muntanyes de Les Agudes i del Matagalls on endevinem ja el camí que seguirem.

Sempre caminant entre fagedes trobem faigs com aquest

El camí que seguirem es el GR-5.2 i és una ruta fàcil ben marcada de colors blanc i vermell, i que la pot fer tothom sense gaires problemes. Només hem de fer una mica d’atenció els dies que hi hagi boira que ens pot dificultar el camí.

Sortim de l’aparcament i comencem a caminar pujant fort durant els primers metres i de seguida entren primer per mig de roures i després entre boscos de faigs que ja no deixarem fins gairebé a dalt.

Aviat arribem al Pla del Èvols i al Pla del Parany. A partir d’aquí el camí ja puja més suau i ens permetem disfrutar del magnífic bosc. Entre els arbres veiem a la nostre esquerra el massís de les Agudes i del Turó de l’Home a l’altre costat del coll.

El coll Pregón amb el monument a Pau Casals

Una mica més amunt trobem el coll de Sesportadores i el coll Pregon. Aquest és un coll despejat d’arbres al centre on hi ha un monòlit dedicat a Pau Casals i que ens serveix d’orientació. Aquí arriben 4 camins depenent des de quin lloc hem començat el camí. Per continuar pujant hem de buscar al camí a l’esquerra d’on veníem, esta senyalat. Ens tornem a endinsar al bosc de faig i seguim pujant suaument. En pocs minuts arribem al Collet de l’Home Mort, i en 30 minuts farem el cim.

Després del Coll de l'Home Mort ja veiem el cim

A partir d’aquí aviat els arbres s’acaben de cop i ja veiem la creu del cim, ens falten uns 100 metres de desnivell per arribar-hi. Seguim pujant ara ignorant els camins que estan molt fressats i en 10 minuts som al cim. Aquí sempre hi ha gent, es un cim molt obert i hi ha unes vistes fantàstiques: a sota nostre Viladrau, cap a l’est les Agudes i darrera la serralada litoral que ens separa del mar i del Maresme. Montserrat, la Plana de Vic, Les Guilleries, la zona del Collsacabra i el Pirineu al nord en dies clars.

El cim del Matagalls.

El temps empleat per fer aquesta excursió és de 2 hores i mitja aproximadament entre pujar i baixar.