Cala Prona

A principis de desembre del 2013 intentem anar de Port de la Selva a Cala Prona a peu per el GR-11 com si anéssim al far de Cap de Creus.

Cala Prona és una petita caleta que hi ha a la part més oriental del Golfet. El Golfet està format per la cala Galera amb la illa del mateix nom davant, Cala Talabre, Taballera, que és la més gran, Cala Ravaner, s'Arenassa, cala Serena i al final cala Prona que queda a redós dels Farallons que tanquen el Golfet per l'est.

Si bé aquestes Cales queden molt juntes des de mar, per anar-hi a peu per terra és una mica complicat donat que des del GR-11 els camins que ens hi porten surten de llocs molt distants, és a dir que per anar a Cala Taballera el camí l'agafem poc després de Sant Baldiri i en canvi per anar a cala Prona hem de caminar al menys 4 kilòmetres més enllà per el GR, més enllà del rec de Taballera i del rec de s'Arenassa.

Cala Prona ens és molt familiar ja que anys enrere hi vam anar molt per fer submarinisme des de Portbou. Anàvem a fer la nostra immersió a diferents llocs del cap de Creus i sempre anàvem a cala Prona a descansar, menjar, passar el dia i esperar que entrés el vent de garbí a la tarda que ens ajudava a tornar cap a Portbou. Alguna vegada ens vam quedar a dormir en alguna de les dues barraques que hi ha.

Així vam tenir ocasió de conèixer alguns pescadors del Port de la Selva que venien aquí a tirar el bolitxe per pescar tonyines i passaven el dia en aquesta platja esperant al vespre per llevar l'art. Aquesta platja era una de les millors per aquest tipus de pesca i des de temps antics els llocs per parar aquestes arts eren sortejades. El qui li tocava Cala Prona era un afortunat, segur que agafava bonítols.

Aproximació

Per fer aquesta excursió mirarem d'acostar-nos el màxim possible amb cotxe ja que, primer el camí no el coneixem i podem perdre temps si ens perdem, i segon perquè queda a una distància força al límit del que volem caminar entre anar i tornar.

Així doncs anem amb cotxe fins a Port de la Selva i pugem per el camí fins al mas Puignau. Aquí deixem el cotxe.

Sant Baldiri de Taballera

El camí

Seguirem el GR-11 fins que trobem el trencant a l'esquerra que ens portarà cap a mar. El camí més curt per arribar-hi és baixar fins a l'ermita de Sant Baldiri de Taballera, pujar fins al mas Paltré. A la sortida d'aquest mas si agafem el camí de l'esquerra seguirem el GR-11 passant per la platja de Taballera, nosaltres com que volem avançar ràpid agafem el camí que tenim davant nostre i anem a sortir a un pla on hi ha el Mas Vell i més enllà el Mas Alfarés.

El Mas vell completament en ruïnesSeguim el camí direcció est i travessem la riera de Taballera, haurem de baixar i pujar per l'altre costat un desnivell de uns 100 metres.

Travessant la riera de Taballera trobem uns pins que han patit diversos incendis.

A l'altre costat de la riera continuem avançant i aviat arribem a un pla on s'hi creuen diversos camins entre els quals el que ve del Mas Birba a l'esquerra i el que va cap a Cadaqués a la dreta. A més a més hi ha altres camins que fan aquest lloc una mica perdedor, no obstant hi ha indicacions que ens marquen el camí correcte. Nosaltres hem d'agafar el camí cap a l'esquerra seguint el rec de s'Arenassa uns 200 metres fins que gira cap a la dreta i puja lleugerament.

Vista direcció nord un dia de forta tramuntana, Querroig al fons.

Continuem avançant i a dalt tenim una amplia panoràmica. Des d'aquí continuem uns 200 metres fins que el camí gira clarament a la dreta, llavors veiem un camí ample a la nostra esquerra i l'agafem. Aquest és el camí que ens portarà cap a Cala Prona. Al principi el camí és ample i clar però a poc a poc es converteix en un sender que entra en un bosc de brucs de 2 metres d'alt i hem de passar-hi literalment per sota, a pesar d'això no perdem mai el camí. Hi ha un moment que hi ha un trencant a la dreta però nosaltres agafem el de l'esquerra que és el baixa clarament. Al cap de poc ja veiem que comencem a baixar per un rec i veiem el mar al fons. Seguim aquest camí ara ja despejat de vegetació alta i anem baixant.

La petita Cala Prona a redós dels farallons amb tramuntana forta.

El rec queda ara la nostra esquerra i el mar molt a prop. El rec és el de la cala Serena. Sense acabar de baixar a la platja seguim el camí una mica aeri en direcció al cap que tenim al davant, Cala Prona ha de quedar a l'altre cantó del cap a la nostra dreta. Efectivament, ara només tenim una vegetació plana d'acord amb la força del vent que reben. Només hem de pujar una mica i tombant a la dreta ja veiem la cala. El primer que veiem és la barraca situada d'esquena a nord i una petita platja als seus peus, hi baixem.

La barraca té dues portes, antigament una era oberta i feia de refugi i l'altre era tancada per us dels pescadors, ara totes dues son obertes, senyal que els pescadors ja no la deuen usar ni la deuen mantenir.

De tornada mirant enrera un cop passat el rec de Taballera veiem el mas Birba.

Fa una tramuntana molt forta i força fred, o sigui que ens refugiem a la barraca per esmorzar i recuperar forces. Fet això i sense perdre gaire més temps, emprenem el camí de retorn per el mateix camí que hem fet, procurant no perdre'ns a la zona dels brucs alts.