3 - Vall de Nuria - Ull de Ter

NURIA - ULL DE TER

(TERCERA ETAPA)

Aquesta etapa és un clàsic de les travesses de muntanya. El GR-11 s’enfila fins a dalt del cims fins a 2.700 metres fins que baixa per l’altre costat cap a la vall del Ter.

Avui ens hem fet preparar una bossa picnic per el dia; hi ha un parell d’entrepans i una fruita. Es millor això que portar-nos menjar de casa.

Pujant cap el Noufonts

Sortim a les 8 del matí i baixem des del refugi del Pic de l’Aguila fins a Nuria. Aquí agafem a la dreta sense travessar el torrent i comencem a pujar direcció est, tot està senyalat, només has de saber on vas i nosaltres agafem el GR-11 i pugem pel torrent de Noufonts. Una mica més amunt on s’ajunten els dos torrents, Noufons i Noucreus, els travessem per un pont i comencem a pujar per la Collada Fonda cap a la Coma de Noufons. El camí puja molt d’entrada i després és fa més suau, aprofitem per esmorzar i veure la vista espectacular de tot el circ de Núria. Just davant nostra tenim la collada fonda amb vaques i cavalls, al fons cap a l’oest tenim de sud a nord el Puigmal imponent, el Finestrelles, l’Eina i just a sobre nostra el Noufonts que és enorme (2.861 m.). Seguim pujant entre vaques, cavalls i marmotes i ja veiem que el darrer tram es molt dret i puja per un pedregar. Aconseguim arribar a dalt (2.651 m.) i allà ens trobem un guiri amb una gran motxil.la que està esmorzant. Ens quedem amb ell una estona i aprofitem per menjar una mica més, després farem un tall de camí amb ell.

Esmorzant amb un guiri al cim del Noufonts

Ara davant nostre tenim una espectacular vista de la banda francesa amb el pic del Pas de Porc en primer terme. A l’esquerra veiem el camí que puja al Noufons amb un desnivell de uns 200 metres però que es veu força impressionant. A l’esquerra anem pujant una mica fins a arribar a la carena, el camí no té pèrdua i esta ben marcat. Les vistes a tots dos costats són molt espectaculars. El cel es va tapant una mica i sembla que ens podria fer un ruixat cap al tard, pensant això no m’equivocaré gaire. La temperatura és més fresca que a baix i ens hem de posar un jersei. Al cel es veuen molts bultors i molts corbs.

Seguim la carena i passem pel Noucreus (2.799 m.) on hi ha justament 9 creus en memòria d’un accident d’avioneta. Més endavant el pic de la Fossa del Gegant (2.808 m.) on hi ha també un piolet en record d’una noia morta fa pocs anys.

Mirant cap el Nord veiem elsllacs de Carançà

Ara arribem al Coll de Carançà on a l’altre costat veiem la vall de Carança molt maca amb els seus estanys, l’estany Blau i l’estany Negre, i continuem cap els pics de la Vaca (2.820 m.). Des d’aquí tenim una vista a l’est amb els pics de l’Infern (2.869 m.), del Freser (2.835 m.) i el Bastiments (2.882 m.)

El Gra de Fajol des d'el Coll de Tirapits

D’aquí ja sóm al Coll de Tirapits on comencem a baixar per l’altre costat: Barraca de’n Tirapits, gorges del Freser i direcció cap al Coll de la Marrana. Des d’aquí es veu una vista espectacular del Gra de Fajol (2.712 m.).

Una vegada sóm al coll de Marrana donem un darrer cop d’ull a les valls de Nuria amb la vall del Freser davant nostre que ens porta cap al refugi de Coma de Vaca i Nuria. Canviem de vall i ens trobem ara a la vall del Ter. Anem baixant pel coll de la Marrana cap al refugi d’ull de Ter. Passem de llarg fins la carretera i seguim fins al refugi de Pastuira que és on tenim la reserva.

Baixada des del coll de la Marrana cap a la vall del Ter

Arribem de bona hora, les 4 de la tarda, i aprofito per rentar una mica de roba. Mala idea perquè al final hi ha una tormenta i fins hi tot cau pedra, això fa que baixi la temperatura i al vespre fa fred. En definitiva la roba no s’asseca.

Baixant cap al Refugi Pastuira al costat del Ter

RESUM: No hi ha hagut cap mal tram de camí a part la llarga pujada fins al coll de Noufons però s’ha pogut fer bé. Lo millor el dia que hem tingut, i fer tots aquests cims. També m’ha agradat arribar aviat al refugi.