Cantallops - Pic Neulós

De Cantallops a Requesens i al Pic Neulós

Dia 16-06-2005

Jordi – Teresa - Kali

Hora de sortida de Cantallops 09h30

Mes de juny molt calors però ha plogut força els darrers dies i tots els recs baixen. No hi ha d’haver problema d’aigua encara que sempre se n’ha de portar. Remuntem el riu Anyet.

Cal portar botes de muntanya, un tallavents, aigua i alguna cosa per menjar, fruita. A l’estiu ens podem banyar.

Dificultat: 2 de 5 poca, només al principi puja molt.

Aproximació:

Hem d’anar fins a Cantallops, per tant sortim de Portbou direcció La Jonquera i por abans d'arribar-hi agafem el trencant a l’esquerra on ja ens indiquen Cantallops.

La ruta:

Dins del poble de Cantallops després del pont agafem el camí que indica Requesens a peu. A l’esquerra hi ha el camí forestal per anar-hi amb cotxe. El nostre camí es un corriol o un rec que ens puja fins al coll de Medàs.

Seguim per aquest camí i passem alguns masos i algunes vinyes de nova plantació. Al cap de uns 30 minuts arribem al coll de Medàs. L’últim tram pugem per un rec que puja força però de seguida arribem a dalt.

Des del coll de Medàs ja podem veure el castell a 40’. Aquí hi ha un dolmen molt ben conservat.

Des d’aquí es pot baixar cap al riu o bé es pot continuar per la forestal fins al castell. Nosaltres seguim per la forestal i al cap de poc trobem un caminet a la dreta que ens baixa fins el riu. Ara seguim un sender a la vora del riu molt maco i sota els arbres. Dona gust caminar per aquest lloc tant ombrívol i amb tanta aigua com baixa per el riu Anyet. Aprofitem per perdre mitja hora i ens banyem al riu en una gorga magnífica.

Per aquest camí trobem l’antiga serradora de Pipes i pugem altre cop al camí. Arribats al pont si agafem a la dreta travessant el riu anem cap al castell i a l’esquerra cap al veïnat de Requesens. Si seguim recte anem a la presa.

Fins aquí hem tardat una hora. D’aquí a Requesens 20’.

Visita al castell. Val la pena.

Agafem el camí que indica refugi i a 500 mts en un bosquet de pins trobem el GR-11. Si agafem a l’esquerra arribarem a la resclosa, i si seguint el GR-11 arribarem al veïnat de Requesens passant per el pou de gel, la rajoleria i la font rovellada.

Fins aquí el primer dia. Un bon dinar a la cantina i cap avall.

Segon dia mes de juny

De Requesens al coll del pou de neu i al Pic Neulós

Dificultat 3 . El camí es llarg i hi ha força desnivell.

Cal portar bon calçat i aigua.

Hem vist que des d’aquí es pot pujar al pic Neulós o al menys al peu del pic i ho intentem.

Anem amb cotxe de de Sant Climent fins a Requesens. (Skoda). Mai més, són 12 Kmts i el camí es molt dolent. (Any 2012 la carretera esta arreglada).

Anem fins a Requesens on deixem el cotxe i agafem el camí que puja al pic Neulós i al pou de gel, està indicat. Baixem uns metres des de la Cantina de Requesens direcció al Castell i ens enfilem a l’esquerra per un camí on hi ha una barrera. Es una forestal prohibit al cotxes. Cau un sol a plom i a poc a poc anem trobant boscos i ombra però el camí puja molt i va fent ziga-zaga. Al final quan sortim del bosc a dalt de tot veiem el pic Neulós encara molt amunt. Hem tardat 2h i mitja.

Estem a l’altura del refugi de la Tanyadera però a l’altre costat del Pic Neulós. Segurament hi ha un camí per anar-hi. Tenim molt a la vora el pou de gel però no sabem exactament on és i no el veiem. Es important visitar-lo perquè es conserva en molt bon estat.

Com que estem molt cansats per la pujada i per la calor decidim tornar a baixar, però per no tornar per el mateix camí, baixem tot a la vora de la carena que marca la frontera paral·lels a una tanca de fil ferro per un caminet pel cantó francès, i pensem trobar el trencant del camí que va de Requesens a Sant Martí de l’Albera.

Continua fent molta calor i la baixada es força dura. Arribem al coll Forcat. L’últim tram es força brut I fa de mal caminar.

Al coll Forcat hi ha unes indicacions: a la dreta Sant Martí de l’Albera i a l’esquerra Requesens.

Nosaltres agafem a l’esquerra, travessem el filferro i seguim per un bosc molt dens i força brut. A pesar d’això el camí se segueix prou bé. Poc després trobem una font amb una aigua boníssima, es la font de la Verneda.

Com sempre a l’Albera s’ha de portar sempre aigua, aquestes fonts s'han de conèixer i son difícils de trobar.

Des de la font continuem baixant i arribem de seguida al veïnat de Requesens (uns 30 minuts).

Total temps de la baixada 1h 30’.

Possibles excursions des d’aquí.

Cantallops – Santa Llúcia – Sant Pere Pla de l’Arca – Castell de Rocabertí – boscos de Canadal – La Jonquera.

Requesens – GR-11 – Coll de L’Oullat – Sant Pere pla de l’Arca

Requesens – Sant Martí de l’Albera

Requesens – GR-11 direcció Portbou. Agafem la forestal fins al coll del Faig – Refugi de la Tanyareda – Puig Neulós.