Muntanya dels Pils

MAS PILS - MUNTANYA DELS PILS - PUIG DE LES ERES - COLL DE BANYULS - CIRCULAR

Inicialment la idea de fer aquesta excursió era anar a visitar l'església de Sant Miquel del Freixe, peró no va ser possible. Per anar-hi sortint de Mas Pils s'ha d'anar a l'altre cantó del serrat que té darrera, a l'oest, però al arribar a dalt hi ha una tanca de fil ferro que no es pot passar; aquesta tanca va pel cim de tot el serrat des del pic de les Eres a sota el Salifort, seguint tot el serrat direcció sud fins al mas Corbera a tocar la carretera d'Espolla al Coll de Banyuls.

Aquesta vall del Freixe es paral·lela a la vall de Baussitges i deu ser propietat privada per això està tot vallat. Potser l'única manera d'accedir-hi és des del mas Corbera d'on surt un camí que remunta la vall. S'han de prendre el màxim de precaucions els dies de cacera perquè tota la vall està ocupada i no s'esperen excursionistes a peu.

Aproximació

Per arribar-hi s'ha d'anar fins a Espolla i agafar la carretera que va al coll de Banyuls (o potser n'hauríem de dir coll d'Espils?), i poc abans d'arribar-hi trobem el mas Pils a l'esquerra a tocar la carretera.

La ruta

El camí comença a partir del mas Pils cap a darrera, on veiem un camí que ens porta cap a la muntanya de forma evident. De seguida el camí gira una mica a l'esquerra i puja directament a dalt. Aviat arribem i és quan ens adonem de la tanca. Intentem seguir-la cap a l'esquerra per mirar si hi ha un pas, però no, hem de recular.

Ara seguim un petit sender poc caminat i sense marques que va paral·lel a la tanca i que ens porta cap amunt. Travessem sempre en mig d'un bosc d'alzines. A mitja altura veient que la tanca no té cap accés arriba el moment de decidir si fer mitja volta o seguir cap al cim i d'allà baixar cap al coll de Banyuls per fer la volta circular. Falten uns 250 metres per arribar al cim i, encara que ara el camí puja i es perd sovint, decideixo seguir fins al cim. El dia és molt clar i la vista cap al sud a mida que pugem es fa més espectacular. Fins ara estàvem a redós del vent però a mida que pugem cada vegada en fa més i ens complica la pujada.

A l'altre banda de la vall del Freixa ara veiem un mas, el mas de la Llosa, on sembla que s'hi reuneixen els caçadors. Segons el mapa es pot arribar a peu fins aquest mas. Per sobre d'aquest mas comença el Parc Natural de la Capçalera de l'Orlina que va del Puig de les Eres fins el Puig dels Quatre Termes i que abarca els darrers 300 metres d'aquests cims. En aquesta època de l'any s'hi veu el bosc canviant de color.

Després de travessar unes roques arribem a dalt. Hi ha un pla força gran i podem admirar la vista sobre la vall de Banyuls i la torre de la Madeloc davant nostre. A l'esquerra, 300 metres per sobre nostre hi ha el Salifort, por arribar-hi s'ha de pujar de valent enmig d'el bosc en una molt dura pujada.

Ara comencem a veure marques grogues i les seguim cap avall. El camí baixa suaument sense garies dificultats. El coll de Banyuls queda allà baix però haurem de baixar uns 350 metres. El tram més difícil és el darrer que baixa directe fins al refugi. Aprofitem per fer un descans al refugi i mirar el camí que ens queda fins arribar al mas Pils. Baixem fins al coll i a la dreta agafem un camí que ens porta cap al fons de la vall evitant la carretera. Al principi va molt bé però arribant al fons el camí es converteix en un rec ple d'aigua degut a les fortes pluges dels darrers dies. Salvat aquest obstacle, que aprofitem per refrescar-nos una mica, ens queden 400 metres per arribar al cotxe.

ELS TEMPS

Total temps recorregut 6,4 Kmts.