Salines - Roc de Fraussa

Santuari de les Salines

SALINES – ROC DE FRAUSSA

Situació:

Per aquesta excursió hem d'anar amb cotxe fins més amunt de la Vajol, es a dir, sortim de Portbou direcció Figueres i al trencant de Vilajuïga anem direcció Garriguella, La Jonquera. Agafarem la general direcció La Jonquera i abans d'arribar-hi girarem a l'esquerra en una rotonda agafant direcció La Vajol. Poc després del poble de La Vajol a uns 1,3 kilòmetres direcció al coll de la Manrella hi ha el restaurant Can Comaulis, darrera aquest restaurant hi ha el camí que ens portarà al Santuari de les Salines. També son camins de retirada i exili; el 5 de febrer de 1939 el president Lluís Companys, el Lehendakari Aguirre i el ministre republicà Negrin van passar a França pel coll del Lli. Amb ells van passar-hi també milers d’exiliats republicans.

Les Salines és un massis on d’est a oest hi ha els pics de Puig de les Pedrisses (1.333 mtrs), Roc del Pou (1.288 mts), Coll dels Pous, El Moixer (1.451 mtrs), Roc de Fraussa (1.451 mtrs).

Ruta

00h00 Sortida. Comencem a caminar darrera el restaurant on hi ha una pista forestal. Anem pujant suaument fins que de seguida trobem la font del Cucut i al cap de 20' arribem al coll del Lli. Trobem el mas del Lli actualment en reconstrucció. Continuem pujant per la mateixa pista que més o menys va paral·lela a la frontera.

00h45. 20 minuts després del coll del Lli deixem a l’esquerra un corriol que ens porta al castell de Cabrera on veurem unes vistes esplèndides sobre l'Empordà i el pantà de Boadella. Ara entrem en zona de bosc de pins i avets doncs ja hem anat guanyant altura.

01h15. Arribem a una cruïlla on se'ns indica la direcció cap a Roc de Fraussa (per pista). Nosaltres però seguirem les indicacions del Santuari de les Salines. Ara planeja. Només resten 800 m pel Santuari.

01h25 Arribem al Santuari de les Salines un bon lloc per descansar una estona. Visitem l'exterior del Santuari (està tancat) i també visitem prop de la pista una cova on hi ha una imatge de la verge de les Salines.

Des del Santuari veiem el cim de les Salines on hem d'anar

Des d'aquí hi ha un caminet que ens porta amunt marcat amb marques grogues, i de seguida arribem al coll dels Pous. Davant nostre hi ha tota la zona del Vallespir, s'endevina Ceret, Els Banys, Prats de Molló, el Canigó a l'esquerra i el mar a la dreta.

02h15. Ara podem pujar a la nostra dreta fins al Pic de les Pedrisses, dit també de les Salines on hi ha un vèrtex geodèsic i on es poden apreciar millor les vistes sobre l’Empordà i sobre el Roselló

Baixem altre cop fins al coll (02h45), i ara hem d'agafar el camí que puja per l’altre cantó direcció W i pujar fins a unes antenes que es veuen a uns 70 metres, no hi ha pèrdua. Arribats aquí (03h00) la vista hauria de ser encara millor però ens ho espatllen unes boires que entren. Ben aviat no veurem res.

Pujada entre rocs cap als cims

Continuem direcció W ara per un sender que planeja i ens puja sense esforç, és una variant del GR-11. Al cap de uns 20' arribem al Roc de Fraussa, el cim més alt de l'Empordà amb 1.450 metres.

Cim del Roc de Frausa 1.417 metres

Si seguim per aquest camí direcció W aniríem baixant cap a Coustoges. Ara el camí de retorn el fem per un camí que va uns metres més avall de la carena passant pel mig d'un bosc de faigs magnífic. Trobem un pou de gel i al cap de poc ja som altre cop al coll dels Pous (04h00).

La tornada la fem pel mateix camí encara que hi ha una pista que ens porta directament fins a Massanet de Cabrenys.

05h30. Arribem al cotxe.

Distància: 15 kilòmetres

Temps : unes 5 hores

Dificultat : 3 sobre 5. Es una excursió llarga, sense gran desnivell, molt interessant per les coses que hi trobem, santuari, pous de gel, les vistes, etc.

Aquesta excursió la vam fer en David i jo el mes d'octubre del 2008.-

Santuari de la Mare de Déu de Les Salines, 1.100m d´alt. : El nom de Les Salines be donat per què antigament els pastors donaven sal al bestiar en aquest indret. Segons la tradició la imatge de la Mare de Déu fou trobada en una cova que està situada a 200 m del Santuari. La capella fou construïda l'any 1271 per un grup de parroquians de Maçanet. L'actual ermita correspon a una reforma total de l'antic santuari, feta al s. XVII. La porta lateral és de l'antiga església romànica, però en la del capdavall hi ha inscrita la data de 1687.

( s. XIII i reformat al s. XVII ),

Castell de Cabrera, s. XI, situat damunt un penyal amb excel·lents vistes de la vall de Maçanet de Cabrenys, l'Embassament de Boadella i el Golf de Roses. Del castell en resten escassos vestigis, reduïts a una cisterna i alguns murs de poca alçada.

Font de les Salines, o font dels tres Raigs, d'on raja l'aigua abundantment durant tot l'any. Es creu que aquesta aigua prové del Canigó. Està situada a una alçada de 1068 metres. Pugem al Santuari per unes escales que surten de la font. Al Santuari també hi ha el refugi lliure de les Salines que data del 1967