Cap Norfeu

CAP NORFEU

El Cap Norfeu esta situat dins del conjunt del Cap de Creus i és un cap molt singular per la forma que té. Té una llargada de 2 Kmts i separa la badia de Jóncols al N i Montjoi al S. També per la seva altura que es de 169 metres al punt més alt del cap. Es una zona de protecció integral terrestre i marítima per la gran riquesa del paisatge i del medi marí dins de la zona del Parc Natural del Cap de Creus.

Aproximació

Arribar al cap Norfeu es complicat ja que s’ha d’anar fins a Roses i des d’aquí hem d’anar dirección Canyelles. Al final de les platjes de Canyelles pugem per l’altre costat de l’ultima i busquem un camí sense asfaltar que ens portarà a la punta Falconera, antiga zona militar on encara hi queden uns bunkers per visitar.

Des de qualsevol punt d’aquest camí podem començar a caminar per arribar al cap Norfeu.

També podem anar-hi des del centre de Roses i agafar la carretera que ens porta a cala Montjoi i el Bulli. Està asfaltada però es força estreta.

El cap Norfeu entre la boira

El camí.

Per fer aquesta excursió hem deixat el cotxe després de cala Montjoi en un petit aparcament que trobem just a l’istme del cap Norfeu i comencem a caminar per el cantó nord del cap. Es un camí estret i al cap de uns 15 minuts arribem a unes coves: la cova de les ermites que segur que han servit de refugi o d’habitatge des de la prehistòria. Fem una petita visita a aquestes coves. El camí segueix sempre dirección E i guanyant altura a poc a poc. Potser és la pitjor part del camí però també la més maca perque estem sobre l’aigua i els pins arriben fins a vora mar.

Coves prehistòriques del cap Norfeu que han servit recentment de refugi de pastors i bestiar

El camí ens ha portat a dalt d’un planer i ara veiem tot el cap des de l’altre costat de mar. El camí gira en dirección W passant per l’altre costat del cap sobre uns alts penya-segats. Ara les vistes són impressionants de la part S i es veu la punta Falconera , tot el golf de Roses i a l’altre costat del golf els dies clars es veuen les illes Medes. Ara ens dirigim al punt més alt del cap Norfeu on hi ha la torre.

Vista cap al sud

Després de la visita a la torre continuem dirección W cap on tenim el cotxe on hi arribarem en uns 15 minuts. Al principi el camí baixa molt per un sender estret però no es gaire llarg.

Notes

Hem fet aquesta excursió La Teresa, en Joel i jo l’any 2010. Al mateix dia vam anar a visitar el dolmen de la creu de Cobertella.

Dolmen de la Creu de Cobertella

Altres informacions

Al SE del Cap Norfeu trobem uns illots rocosos que es diuen illes Mòniques, alguns d’aquests rocs s’anomenen el Cavall Vernat o el Gat.

Les plantes que trobem al cap Norfeu són sobretot pins i alzines, alguns d’aquests arbres han pres formes capricioses degut a la forta tramuntana que bufa a la zona. Altres plantes són les típiques de la zona sobre tot estepa, llentiscle, garric, etc. També trobem roques amb formes com totes les que trobem a la nostra costa degut a l’erosió del vent i el mar.

La torre de Cap Norfeu

L’any 1599 es va constuir la torre del cap Norfeu, mes o menys mentre es construía la Ciutadella de Roses. Forma part de la xarxa de torres de guaita que hi ha a tota la nostra costa. Era una torre de planta circular, de gran diàmetre, de dos pisos d’alçada, fortificada amb canons, a la part baixa hi havia una gran cisterna per guardar aigua. La missió d’aquesta torre era protegir els aqüifers de les cales veïnes dels atacs del corsaris, i també evitar que la flota enemiga fondegés en aquestes cales i pugués preparar un atac a la vila de Roses.

La torre del Cap Norfeu

La torre de Norfeu va ser volada pels francesos a mitjans del segle XVII. Altres fonts diuen que la va destruir un llamp a mitjans del XVII.

Ha quedat tot un seguit de llegendes sobre aquesta torre que parlen de bruixes i altres històries.