Ull de Ter - Pic de la Vaca

Tirapits

ULL DE TER – PIC DE LA VACA

Els Pics de la Vaca són dos pics (el superior i l'inferior) a la carena entre la vall del Ter i la del Freser. Tenen una altura de 2.800 metres i com a pics no son gaire impressionants però donen nom a tota la zona del naixement del Freser fins al Torreuneules, es la Coma de Vaca, el torrent de la Vaca, les Arques de Coma de Vaca, etc.

Aquesta excursió la vaig fer sol. Era la primera excursió que anava sol al Pirineu. Des d'el coll de la Marrana faig l'excursió amb un noi alemany que he conegut, la veritat és que tothom s'atreveix a anar al Pirineu i de vegades no es prenen massa precaucions.

Aproximació:

Per començar aquesta excursió hem d'anar fins a Vall Ter, per això sortim de Portbou i anem a Figueres, Olot, túnels de Collabós. A la sortida dels túnels hem d'agafar a la dreta direcció Camprodón i a l'entrada de Camprodón anem cap a Setcases. Des d'aquí només ens queda pujar fins a Vallter que no hi ha pèrdua.

Aparquem el cotxe a la darrera curva abans d'arrivar a dalt a l'aparcament. Quedem just a sota del refugi de Ull de Ter i ja veurem que normalment hi ha cotxes aparcats que son de la gent que puja cap al refugi.

El camí

Des d'aquest punt hem de començar a pujar per un camí al costat d'un torrent que baixa del coll de la Marrana. Al cap de uns 20 minuts despŕes de una forta pujada arrivem al refugi on podem fer una parada.

Sortim de darrera el refugi i pugem per una petita pista d'esquí d'uns 200 metres, Ara ja veiem a la nostra dreta tota la zona de pistes d'esqui que baixen cap a Vallter. Davant nostre a uns 400 metres tenim les muntanyes que tanquen per el cantó nord: el Pic de la Dona i el Bastiments que es el més alt de la vall. Més enllà hi ha el Pic de l'Infern i el del Freser. A la meva esquerra hi ha imponents el Gra de Fajol Gran i el Petit. Molt aprop d'on som ara, al centre de la vall hi ha l'antic refugi de Ull de Ter, d'arquitectura modernista però que està en ruïnes.

Seguim pujant ara més suaument però continuada direcció al coll de la Marrana. L'ultim tram es fa molt a poc a poc perquè puja de valent. Ja veiem el coll però ens falta pujar de cop uns 150 metres.

Un cop a dalt a pesar que el dia es assoleiat i calorós, fa molt de vent, cosa que fins ara no en feia gens ja que quedavem tapats a sota la muntanya, però a dalt al quedar al descobert fa un vent continuat impressionant. A dalt de tot hi ha un petit paravents fet de pedres que ens permet descansar una mica i planejar com sortir d'aqui al mateix temps que mirem el paisatge i les muntanyes. Tenim una gran vall al davant i cap a la dreta. Tancant per el nord a la meva dreta, després del Bastiments hi ha els pics escarpats del Freser i de l'Infern, i seguint la carena cap a l'Oest els pics que tanquen la vall de Nuria, El pic de la Vaca, el de la Fossa del Gegant, el Noucreus, el Noufonts, i més enllà l'Eina i el Finestrelles. Des del nord i a sota del pic del Freser i de l'Infern s'obre una vall on hi ha el neixement del riu Freser que a l'altura del coll de la Marrana gira cap a l'oest i baixa per una vall que va a parar a la zona de Coma de Vaca, (veure excursió la ruta dels enginyers). Al final d'aquesta vall tanca el pic de Torreneules.

Des del coll de la Marrana puja clarament un camí directe al Bastiments. Surto del meu refugi del Coll i començo a caminar decididament cap a la dreta al naixement del Freser. Aviat afluixa el vent i comença a apretar el sol. Aquesta zona s'en diu la Feixa Llarga i per sort en aquest tram el camí va fent baixada suaument fins a les fonts del Freser. Després continua fent una suau pujada fins a tocar el coll de Tirapits. La Feixa Llarga es un prat alpí sense ni un arbre. Es tot ple de cavalls i vaques pasturant, i fins al coll de Tirapits deu fer uns 3 kilòmetres.

Estem arrivant al coll de Tirapits i ja es veu a sota una barraca per refugiar-se en cas de mal temp. S'ha d'anar amb compte amb els canvis sobtats de temps, encara que avui no sembla pas que haguem de patir per això.

Al coll de Tirapits els camí gira a l'esquerra i puja uns 100 metres de cop. Un cop a dalt sóm a la cresta i ja es veu el costat francès amb els llacs de Carança allà a sota en primer terme. La vista es impressionant. El camí que es el GR-11 planeja dalt de tot de la cresta i si el continuem anirem a parar a Nuria.

Arrivats als pics de la Vaca em plantejo tornar enrera i ho faig pel mateix camí.Torno a la Feixa Llarga i xino-xano vaig direcció Coll de la Marrana ara amb una vista impressionant dels Pics del Gra de Fajol. A Partir d'aqui tot fa baixada.

La tornada es fa per el mateix camí fins al refugi i cap al cotxe.